به گزارش مسیر اقتصاد با ایجاد محدودیتهای دولت ایالات متحده برای سه برنامه حمایتی مدیکر، مدیکید و تامین اجتماعی، هر کدام از آنها در سالهای آینده با ورشکستگی مواجه خواهند شد. مدیکر و مدیکید در سال ۱۹۶۵ به عنوان بخشی از «قانون جامعه بزرگ» لیندون جانسون، رییس جمهور وقت، ایجاد شدند. تامین اجتماعی نیز در سال ۱۹۳۵ برای تامین درآمد بازنشستگی آمریکاییهای بالای ۶۵ سال راهاندازی شد. این سه برنامه حمایتی حدود پنجاه سنت از هر دلار بودجه فدرال یا ۲۷۰۰ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۲۳ را، به خود اختصاص میدهند.
آخرین وضعیت بودجه و هزینه سه برنامه حمایتی
مدیکر یک برنامه بیمه درمانی و مراقبتهای بهداشتی، برای افراد بالای ۶۵ سال است. آمریکاییهایی که حداقل ده سال کار کرده باشند، واجد شرایط ثبت نام هستند. کارمندان و کارفرمایان حداقل ۱.۴۵ درصد مالیات مدیکر را براساس دستمزد کارمندان میپردازند. پس از ثبت نام در برنامه، حق بیمه ماهانه پرداخت میشود که رقم آن سالانه تغییر میکند و تا سال ۲۰۲۲، ۶۵ میلیون نفر ثبت نام کردهاند. تعداد افراد مدیکر تقریباً برابر با جمعیت تخمینی ایالت فلوریدا، نیویورک، پنسیلوانیا و ایلینویز است. این برنامه، در سال ۲۰۲۱ سود خالص ۶۸۹ میلیارد دلاری را تقسیم کرد. این مبلغ ۲۰ درصد از هزینههای ملی مراقبتهای بهداشتی و ۱۲ درصد از بودجه فدرال را در سال ۲۰۲۰ تشکیل میدهد. مدیکر، همچنین حدود ۸۰ درصد از هزینههای پزشکی را پوشش میدهد، اما برای رویههای دندانپزشکی و چشمی پوشش مبلغی داده نمیشود.
مدیکید نیز یک برنامه مشترک فدرال و دولتی است که همراه با برنامه بیمه سلامت کودکان (CHIP)، پوشش سلامتی را برای بیش از ۷۲.۵ میلیون آمریکایی از جمله کودکان، زنان باردار، والدین، سالمندان و افراد دارای معلولیت فراهم میکند. در واقع، این برنامه بزرگترین منبع تامین سلامت در ایالات متحده است و اکثر افراد تحت پوشش زیر ۶۵ سال سن دارند. تعداد افرادی که در Medicaid استفاده میکنند تقریباً برابر با جمعیت تخمینی ایالت کالیفرنیا و تگزاس است. خانوادههای کم درآمد، کودکان و زنان باردار، و افراد دریافت کننده درآمد تضمینی تکمیلی (SSI) نمونههایی از گروههای واجد شرایط اجباری برای این برنامه هستند. لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرونبهصرفه (Obamacare) این فرصت را برای دولتها ایجاد کرد تا مدیکید را گسترش دهند تا تقریباً همه آمریکاییهای کم درآمد زیر ۶۵ سال را تحت پوشش قرار دهند. تقریباً دوازده میلیون نفر پس از سال ۲۰۱۰ ثبت نام کردند.
هزینههای مدیکید در بودجه دولتی رو به افزایش است، بطوریکه این رقم از ۹ درصد سال ۱۹۸۹ به ۲۰ درصد کنونی افزایش یافته است. بیشتر بودجه آن از مالیاتدهندگان آمریکایی و بخشی دیگر نیز از مالیات دهندگان هر ایالت تامین میشود. پرداختهای مدیکید در سال ۲۰۰۰، ۱۱ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۳، ۵۸۹ میلیارد دلار بود. برآورد میشود که این مبلغ در سال ۲۰۳۳ به ۸۷۹ میلیارد دلار برسد.
تامین اجتماعی در ایالات متحده یکی از بزرگترین برنامههای دولتی در جهان است که هر سال صدها میلیارد دلار پرداخت میکند. در سال ۲۰۲۱، ۱۷۹ میلیون نفر به تامین اجتماعی مالیات پرداخت کردند. نرخ کنونی مالیات تامین اجتماعی برای کارفرما و کارمند هر کدام ۶.۲ درصد یا ۱۲.۴ درصد کل دستمزد کارمند است. ۶۷ میلیون آمریکایی در سال ۲۰۲۳ تأمین اجتماعی دریافت خواهند کرد که برابر با جمعیت تخمینی ایالتهای اوهایو، جورجیا، کارولینای شمالی، میشیگان، نیوجرسی و ویرجینیا معادل است. تامین اجتماعی مزایای بازنشستگی و درآمد از کارافتادگی را برای افراد واجد شرایط و همسر، فرزندان و بازماندگان آنها فراهم میکند. کارگران باید حداقل شصت و دو سال سن داشته باشند و برای واجد شرایط بودن از مزایای آن حداقل ده سال به تامین اجتماعی مالیات پرداخت کرده باشند. البته برخی از آمریکاییها به طور همزمان مزایای مدیکر و تامین اجتماعی را دریافت میکنند.
ورشکستگی در کمین برنامههای حمایتی دولت واشنگتن
براساس گزارش دفتر پاسخگویی دولت ایالات متحده (GAO) در سال ۲۰۱۵، ۶۰ میلیارد دلار از بودجه مدیکر در سال ۲۰۱۴ به هدر رفت. دفتر پاسخگویی دولت، ۲۳۴۰۰ آدرس جعلی یا نادرست را در لیست مدیکر پیدا کرد. از همین روی، مدیکر بارها و بارها متحمل هزینههای گزاف و در نتیجه اصلاحات ظاهری برای کنترل قیمتها انجام داد. باید توجه داشت که کنترل قیمتها نیز باعث کاهش رقابت در بازار آزاد و منجر به کاهش کارایی و افزایش قیمتها میشود. هیات امنای مدیکر پیشبینی کرد که ذخایر صندوق امانی بیمه بیمارستان (HI) که تامین مالی بخش A مدیکر را تامین میکند، در سال ۲۰۳۱ به پایان برسد. درآمد این برنامه میتواند ۸۹ درصد از مزایای برنامهریزی شده را پوشش دهد. چگونه بیمارستانها و پزشکان با ۱۱ درصد کسری در پرداختهای بازپرداخت مدیکر مقابله خواهند کرد؟
هنوز صحبت درمورد ورشکستگی آینده برنامه مدیکید نزدیک به صفر است، بنابراین پیشبینی تاریخ ورشکستگی امکانپذیر نیست. اما هیات امنای تامین اجتماعی در گزارش ۲۰۲۳ خود پیشبینی میکند که ذخایر صندوق امانی بیمه سالمندان و بازماندگان (OASI) در سال ۲۰۳۳ تمام شود. البته درآمد مالیاتی جاری برای پرداخت ۷۷ درصد از مزایای برنامهریزی شده پس از آن زمان کافی است و ذینفعان کاهش ۲۳ درصدی پرداخت ماهانه خود را تجربه خواهند کرد. امروزه بسیاری از بازنشستگان آمریکایی برای پرداخت اقلام ضروری، حق بیمه خانه و خدمات آب و برق صرفا به تامین اجتماعی متکی هستند. بنابراین این افراد میتوانند از کاهش ۲۳ درصدی درآمد خود جان سالم به در ببرید؟
راه حلهای امکان پذیر برای ترمیم برنامهای دولتی
ورشکستگی برنامههای کمکی و حمایتی آمریکا نه یکشبه بلکه طی چندین دهه روی خواهد داد. انجام اصلاحات در راستای رفع این مشکل تاثیر فوری نخواهد داشت، اما گامهایی به سوی وضعیت پایدارتر خواهد بود. برخی از اصلاحات احتمالی در میدکر و تامین اجتماعی این است که به مالیاتدهندگان زیر چهل و پنج سال اجازه میدهد از مزایای آینده بدون تأثیر مالیات فدرال صرف نظر کرده و با در نظر گرفتن تمام مالیاتهای گذشته خود با درآمد Roth IRA، نوعی حساب بازنشستگی انفرادی که سرمایه گذاران به درآمدهای پس از مالیات کمک میکنند، یا سایر درآمدهای خود زندگی کنند.
گزینه دیگر اینکه به چنین افرادی اجازه دهند از مزایای خود چشم پوشی و پرداختهای مالیاتی آینده خود را به حسابهای مراقبتهای بهداشتی بازنشستگان نوع ۴۰۱ (کی) واریز کنند. ذینفعان فعلی و آتی مدیکر و تامین اجتماعی نیز میتوانند بر اساس واقعیتهای مالی قبل یا بعد از ورشکستگی برنامهها، مزایای کاهش یافته را دریافت کنند. اصلاحات مدیکید نیز میتواند در چارچوب بررسی دولت فدرال برای تقلبهای انجام شده صورت بگیرد. فهرست کنونی افراد مشمول اقدامات اجرایی فدرال را میتوان در وب سایت دفتر بازرس کل دریافت کرد و با اقدامات اجرایی منجر به جریمه افراد مرتبط با محکومیت کلاهبرداری شد.
منبع: موسسه میزس
انتهای پیام: دولت و حمکرانی