۲۸ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۹۹۲۴ ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰ دسته: کشاورزی نام نویسنده: محمدطاهر رحیمی
۰

حذف دفعی و ناگهانی ارز ترجیحی ۴۲۰۰ کالاهای اساسی بنگاه‌ها را با بحران سرمایه‌ در‌ گردش مواجه کرد و موجب کاهش مصرف و ایجاد شوک قیمتی در طول زنجیره تولید شد. تبیین غلط گزاره «نقدینگی علت تورم است» باعث تجویز غلط شد و سیاست‌گذار پولی در شرایط تنگنای شدید سمت عرضه به‌ جای برنامه‌ریزی برای تامین سرمایه در گردش، سیاست‌های انقباضی در پیش گرفت.

مسیر اقتصاد/ بررسی افزایش قیمت کالاهای اساسی از آنجا که تاثیر مستقیمی در سفره مردم دارد، حائز اهمیت است. در ماه‌های گذشته، قیمت مرغ به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد با وجود کاهش قیمت با مداخله دولت، قیمت مرغ دوباره افزایش یافته است.

تبیین غلط «نقدینگی علت تورم است» باعث تجویز غلط سیاستی شده است

حذف دفعی و ناگهانی ارز ترجیحی ۴۲۰۰ در سال ۱۴۰۱ پیامد تورمی از خود برجای گذاشت. این اقدام بنگاه‌ها را با بحران سرمایه‌ در‌ گردش مواجه کرد، مصرف با افت جدی مواجه شد و موجب یک شوک قیمتی و یک شوک افزایش قیمت یا شوک در سمت عرضه در طول زنجیره تولید مواجه شد.

تبیین غلط «نقدینگی علت تورم است» باعث تجویز غلط شد و سیاست‌گذار پولی در این شرایط تنگنای شدید سمت عرضه به‌ جای برنامه‌ریزی برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های آسیب‌دیده، از حداقل شش کانال مختلف سیاست‌های انقباضی در پیش گرفت، پنجره بسیار کوچک اوراق گام هم توسط بورس‌بازها بسته شد.

بنابراین فشار هزینه تحمیلی بر ترازنامه بنگاه و خانوار و تشدید انتظارات تورمی ناشی از حذف دفعی ارز ۴۲۰۰ همراه با فقدان برنامه‌ریزی برای حمایت‌های اعتباری از زنجیره عرضه باعث تشدید اشتغال ناقص عوامل تولید و در نتیجه کاهش تولید و عرضه شد.

ریشه تورم کالاهای اساسی مانند مرغ چیست؟

محاسبات ساده ریاضی غلط مبتنی بر نشناختن ساختار مخارج مصرفی نهایی خصوصی که به یارانه نقدی ختم شد و ندیدن اثرات متقاطع قیمتی ارز ۴۲۰۰ روی قیمت همه کالاها در طول زنجیره، باعث تضعیف شدید قدرت سمت تقاضا هم شد و از محل مصرف کمتر، سمت عرضه را بیش از پیش مختل کرد.

شوک هزینه و اوج‌گیری انتظارات تورمی ناشی از حذف دفعی ارز ۴۲۰۰، همزمان با اجرای سیاست‌های شدید انقباضی، ریسک برنامه‌ریزی برای تولید در آینده را تشدید و شرایط فعلی را نتیجه داده است. نکته جالب توجه در این رابطه این است که تجویزکنندگان حذف ارز ۴۲۰۰، امروز دولت را بابت گرانی مرغ شماتت می‌کنند. 

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.