۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۹۲۰ ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴ دسته: تولید
۰

استفاده مناسب از ظرفيت ايجاد شده در شهرک صنعتی تخصصی دارويی برکت، علاوه بر اینکه بخش مهمی از نياز دارويی كشور را تأمين می کند، نقش بسزايی در توليد داروهای خاص و گران قيمت وارداتی داشته و همچنین توسعه صادرات دارو را ممکن می سازد.

به گزارش مسیر اقتصاد نگاهي كلي به عملكرد مناطق ويژه اقتصادی بيانگر آن است كه مناطق ذکر شده به شرط وجود برخي الزامات و زيرساخت ها می توانند نقش فعالی در رونق اقتصادی کشور داشته باشند.

مناطق ویژه اقتصادی در صورت أخذ تمامی مجوزها و ايجاد و اداره آنها در مناطقی با وسعت محدود و قرار گرفتن در نواحی صنعتی و توليدی و خارج از محدوده های جمعيتی شهری و روستايی، می توانند نقاطی برای توليد، صادرات، ترانزيت، نگهداری كالا، انبارداری، انتقال فناوری و تأمين منابع و سرمايه مورد نياز بخش توليد محسوب شوند.

به عبارت ديگر ميتوان گفت ايجاد مناطق ويژه اقتصادی با توجه به كاركردهای اقتصادی فوق با مؤلفه های اقتصاد مقاومتی منطبق است و چنانچه اهداف اصلي مورد نظر قانون گذار از ايجاد اين مناطق محقق شوند، مي توانند نقش فعال تری در اجرای سياستهای کلان كشور ايفا كنند. البته با توجه به شرايط فعلی تجارت جهانی و اقتصاد كشور لزوماً توسعه كمّی اين مناطق در اولويت نبوده، اما توسعه كيفی اين مناطق ميتواند بيش از پيش با اتخاذ سياست های حمايتی و اصولی تقويت گردد.

با طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس به دولت اجازه داده شده در استان البرز (شهرستان ساوجبلاغ) منطقه ويژه اقتصادی تخصصی دارويی بركت را ايجاد نمايد. اين منطقه براساس قانون تشكيل و اداره مناطق ويژه اقتصادی جمهوری اسلامی ايران، مصوب سال ۱۳۸۴ و اصلاحات بعدی آن اداره خواهد شد.

نگاهی به منطقه ويژه پيشنهادی اقتصادی دارويی بركت

منطقه ويژه اقتصادی دارويی بركت واقع در محدوده شمالی كيلومتر ۱۰ آزادراه كرج – قزوين و در فاصله ای نزديک به فرودگاه امام خميني (ره) و پيام و راه آهن سراسري و يكی از شريانهای اصلی حمل و نقل زمينی كشور در محدودهای محصور و مشخص با وسعت حدود ۲۰۰ هكتار با قابليت توسعه تا ۳۰۰ هكتار، جانمايی شده و به زيرساختهای اصلي مورد نياز بخش توليد از جمله آب، برق، گاز، فاضالب، تصفيه خانه، مخابرات، شبكه فيبر نوري، راه هاي دسترسي داخلی، فضاي سبز و مجموعه نمايشگاهي مجهز شده است.

این منطقه ويژه به عنوان يك شهرک صنعتی تخصصی دارويی مي تواند در صورت استفاده مناسب از ظرفيت ايجاد شده، بخش مهمی از نياز دارويی كشور را تأمين و نقش بسزايي در توليد داروهای خاص و گران‌قيمت كه در حال حاضر از خارج از كشور وارد مي شوند و نيز توسعه صادرات دارو داشته باشد.

براساس مطالعات و مستندات ارسالي از طرف سازمان مسئول اداره كننده منطقه (ستاد اجرايی فرمان حضرت امام (ره) )، زمين شهرک پس از اخذ مجوزهای قانونی، تملک شده و سرمايه گذاری لازم براي آماده سازی زيرساختهای مورد نياز توسط بنياد بركت وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) انجام مي گيرد.

لازم به ذكر است كه بررسی پيشنهاد ايجاد منطقه ويژه اقتصادی دارويی بركت در سال ۱۳۹۳ در قالب لایحه ايجاد منطقه آزاد تجاري – صنعتي جاسک در استان هرمزگان و منطقه ويژه اقتصادي دارويی در استان البرز و در سال ۱۳۹۴ در قالب لایحه ايجاد هفت منطقه آزاد تجاری – صنعتی و دوازده منطقه ويژه اقتصادی در دستور كار مجلس قرار گرفته بود و اين بار با توجه به طولاني شدن زمان بررسی لایحه فوق و وجود تفاوت هاي ماهوی و زيرساختی در مناطق پيشنهادی در لوايح دولت، به صورت مستقل در قالب طرحی جداگانه توسط نمايندگان مجلس پيشنهاد شده است.

منبع: مرکز پژوهش های مجلس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.