۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۳۷۲۶ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰ دسته: کشاورزی
۰

عبدالله حسینی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به اهمیت حفظ و ارتقاء مرغ لاین آرین گفت: اجرای سیاست جوجه‌ریزی اجباری مرغ آرین بدون توجه به میزان توانمندی و شرایط سالن‌های پرورشی مرغداران موجب افت شدید عملکرد این سویه شد، در حالی که می‌توان با ایجاد زنجیره یکپارچه تولید مرغ آرین ضمن ارتقاء عملکرد، سهم بازار این سویه را افزایش داد.

عبدالله حسینی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به مرغ لاین به عنوان قلب صنعت طیور گفت: مرغ لاین حاصل سال‌ها تلاش، پژوهش و اصلاح نژاد در گله‌های برتر دنيا است كه با صرف هزينه‌های هنگفت ایجاد شده‌اند و نقش تعیین کننده‌ای در صنعت مرغداری دارند.

وی خاطر نشان کرد: مزیت بهره‌مندی از این تکنولوژی ارزشمند با صرف‌های سنگين برای کشور فراهم گردیده و می‌تواند ابزار مناسبی برای بسترسازی در جهت شكوفايي و افزایش ضریب خوداتکایی در صنعت مرغداری کشور باشد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقاتی علوم دامی حفظ و ارتقاء مرغ لاین آرین را برای کشور ضروری دانست و افزود: در مقاطع بحرانی نظير شيوع بيماری‌هایی همچون آنفولانزای پرندگان كه مانع از واردات جوجه اجداد به كشور می‌شود. مرغ لاين آرین بعنوان ذخیره‌ای راهبردی و نقطه اتكایی برای صنعت پرورش طيور می‌تواند نقش آفرینی کند.

وی تاکید کرد: ادامه حيات لاين آرین در داخل كشور عاملی برای کاهش انگیزه شرکت‌های خارجی رقیب برای افزايش بی‌رويه قيمت گله‌های وارداتی (اجداد و مادر) است. همین مسئله باعث شده است که در حال حاضر گله‌های اجداد وارداتی به كشور به صرف وجود لاین آرين در ايران هنوز با قيمتی كمتر از قيمت‌های جهانی خريداری شوند.

عملکرد ضعیف مرغ آرین به علت عدم آشنایی مرغداران با این سویه

حسینی در خصوص انتقادات به عملکرد سویه آرین اظهار داشت: در سال‌های اخیر، سیاستگذاری نامناسب مبنی بر جوجه‌ریزی اجباری سویه آرین در سراسر کشور با درگیر کردن تمام مزارع مرغ گوشتی، بدون توجه به میزان توانمندی و شرایط سالن‌های پرورشی این مرغداران باعث افت شاخص‌های عملکردی این سویه داخلی شد.

حسینی تصریح کرد: در این میان عدم وجود تیم‌های فنی و پشتیبان برای ارائه خدمات پس از فروش جوجه گوشتی آرین به منظور راهبری و هدایت پرورش دهندگان این سویه باعث شده است تا مرغداران به علت عدم آشنایی با چگونگی پرورش سویه آرین از عملکرد ضعیف این پرنده گلایه داشته باشند.

احیای مرغ آرین تنها از طریق ایجاد زنجیره یکپارچه امکان پذیر است

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور انتخاب متولی واحد برای احیای سوی آرین را ضروری دانست و اظهار داشت: باید وظیفه «گسترش بازار» و «تحقیق و توسعه مرغ آرین» از طریق ایجاد زنجیره یکپارچه تولید به یک متولی واگذار شود. چرا که بهبود و ارتقاء آرین در مزارع تحقیقاتی وابستگی مستقیم به شرایط تولید و اطلاعات عملکردی مزارع پرورشی دارد و نمی‌توان با تفکیک این دو از یکدیگر به نتیجه مطلوب دست یافت.

وی ادامه داد: یکپارچگی تولید و ادغام عمودی در صنعت مرغداری حالت بهینه‌ای از مدیریت سرمایه‌گذاری است و با کاهش هزینه‌های تولید باعث افزایش بهره‌وری می‌شود.

حسینی در پایان با تاکید بر این که جمع آوری اطلاعات، رصد و پایش عملکرد پرندگان و ارائه سیاست‌های حمایتی تنها در زنجیره‌های تولید امکان پذیر است، افزود: برای برون رفت از شرایط فعلی و احیای مرغ لاین آرین ایجاد زنجیره یکپارچه جهت مدیریت واحدهای پرورشی لاین، اجداد، مادر و گوشتی، ارائه خدمات پس از فروش به پرورش دهندگان و برندسازی این سویه داخلی ضرورت دارد.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.