۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۲۴۹۲ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۰

دو کشور هند و بنگلادش مذاکرات لازم در خصوص توافق تجارت آزاد را آغاز کرده‌اند؛ توافقی که بخشی از آن انجام مبادلات تجاری با استفاده از ارزهای ملی است. با توجه به اینکه هر دو کشور عضو اتحادیه پایاپای آسیایی هستند، دبیرخانه این اتحادیه می‌تواند سازوکار لازم جهت استفاده از ارزهای ملی کشورهای عضو به منظور پایاپای‌سازی و تسویه وجوه تجاری را فراهم کند تا هند، بنگلادش و سایر کشورهای عضو، تراکنش‌های مالی خود به ارزهای ملی را در قالب این سازوکار انجام دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد دو کشور هند و بنگلادش طی هفته‌های گذشته توافق کردند که مذاکرات لازم به منظور انعقاد توافقنامه تجارت آزاد (FTA) بین یکدیگر را آغاز کنند؛ توافقی که بخشی از آن تسویه وجوه در مبادلات تجاری دوجانبه با استفاده از ارزهای ملی خواهد بود. پایاپای‌سازی و تسویه وجوه تجاری با استفاده از ارزهای ملی به کاهش وابستگی دو کشور به دلار آمریکا منجر خواهد شد.

سهم هند و بنگلادش از تجارت با یکدیگر

دو کشور هند و بنگلادش در حالی به دنبال انعقاد توافق تجارت آزاد با یکدیگر هستند که از مهم‌ترین شرکای تجاری یکدیگر در منطقه جنوب آسیا محسوب می‌شوند. بنگلادش بزرگترین شریک تجاری هند در جنوب آسیا و هند دومین شریک تجاری بنگلادش در این منطقه جغرافیایی به شمار می‌رود. تجارت سالانه بین دو کشور حدود ۱۳.۲ میلیارد دلار است که ۱۱.۲ میلیارد دلار از آن سهم صادرات هند به بنگلادش و ۲ میلیارد دلار دیگر صادرات بنگلادش به هند است.

بانک‌های تجاری عامل تسویه وجوه تجاری بین هند و بنگلادش

به استناد گزارش‌های منتشر شده، هند و بنگلادش توافق کرده‌اند بخشی از تسویه وجوه تجاری فی‌مابین را با استفاده از ارزهای ملی خود یعنی روپیه و تاکا انجام دهند. اگر چه دو کشور قصد ندارند در کوتاه مدت دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کنند اما پیش بینی می‌شود سالانه معادل ۲ میلیارد دلار از تجارت خارجی بین دو کشور با استفاده از ارزهای ملی صورت گیرد.

در حال حاضر هر کدام از دو کشور دو بانک تجاری خود را به عنوان بانک عامل در تسویه وجوه تجاری فی‌مابین معرفی کرده‌اند. به همین منظور دو بانک بنگلادشی (بانک سونالی و بانک شرقی) با دو بانک دولتی هند (SBI) و بانک آی‌سی‌آی‌سی‌آی (ICICI) رابطه کارگزاری برقرار خواهند کرد. به گفته افضل کریم، مدیرعامل بانک سونالی بنگلادش، به منظور تسهیل و تسریع تراکنش‌های مالی تجار دو کشور به تدریج بانک‌های بیشتری نیز به این روند اضافه خواهند شد.

تلاش هند برای تسویه وجوه تجاری با استفاده از روپیه

همچنین هند در ماه‌های گذشته مذاکراتی را با کشورهای مختلف به منظور استفاده از ارز ملی خود (روپیه) در تسویه وجوه تجاری آغاز کرده است. روسیه یکی از کشورهایی است که هند بر خلاف انتقادات غربی‌ها، تسویه وجوه تجاری با استفاده از ارزهای ملی را با این کشور آغاز کرده است؛ بنا به گزارش رویترز، بانک مرکزی هند ۱۲ حساب بانکی به ارز ملی خود را برای روسیه افتتاح کرده است.

بدین ترتیب بنگلادش نوزدهمین کشوری خواهد بود که تجارت دوجانبه به روپیه را با هند آغاز خواهد کرد. این توافق درحالی انجام شده است که دو کشور از ماه‌ها پیش مذاکرات لازم در خصوص کاهش سهم دلار به سود ارزهای ملی در تبادلات مالی خود را آغاز کرده بودند.

ظرفیت اتحادیه پایاپای آسیایی در تسویه وجوه تجاری

تلاش دو کشور هند و بنگلادش به منظور توسعه استفاده از ظرفیت پایاپای‌سازی وجوه تجاری فی‌مابین در شرایطی است که هر دو کشور عضو اتحادیه پایاپای آسیایی (ACU) هستند. این اتحادیه از جمله نهادهای مالی بین‌المللی است که با هدف استفاده از ارزهای ملی و کاهش وابستگی به ارزهای دیگر کشورها در مبادلات تجاری و مراودات مالی بین اعضاء در سال ۱۹۷۴ میلادی تأسیس شد.

ظرفیت اتحادیه پایاپای آسیایی در توسعه نظامات بانکی بین‌المللی

بنابراین با توجه به تمایل دو کشور هند و بنگلادش برای توسعه سازوکار پایاپای سازی ‌وجوه تجاری و همچنین عضویت آن‌ها در اتحادیه پایاپای آسیایی، ضروری است دبیرخانه این اتحادیه شرایط لازم به منظور افزایش نقش ‌آفرینی دو کشور در این اتحادیه را فراهم و بستر ACU به عنوان ابزاری برای توسعه پایاپای سازی ‌وجوه تجاری بین اعضاء را فراهم کند.

از جمله اقدامات لازم برای این مهم، امکان افتتاح حساب‌های کارگزاری بانکی به ارزهای ملی و استفاده از این ارزها به منظور پایاپای‌سازی و تسویه وجوه تجاری است تا کشورهایی مانند هند، بنگلادش و سایر اعضاء نیز تراکنش‌های مالی خود به ارزهای ملی را در بستر مزبور انجام دهند.

منبع:

Business Standard

India Briefing

Firstpost

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.