۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۲۲۸ ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

پیش از اولین دیدار حضوری رؤسای جمهور آمریکا و چین، دونالد ترامپ در اقدامی تهاجمی به شرکت‌های آمریکایی هشدار داده است به دنبال جایگزینی مناسب برای چین در تجارت خارجی باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد ظرف چند روز آینده رؤسای جمهور آمریکا و چین در آمریکا با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در آستانه این دیدار به شرکت‌های آمریکایی هشدار داده که ممکن است در آینده نزدیک مجبور به ترک بازار چین شوند. شرکت‌ها و کارشناسان آمریکایی نیز به ترامپ هشدار داده‌اند هرگونه اقدام نسنجیده در قبال چین ممکن است واکنش شدید این کشور را در پی داشته باشد.

ترامپ پیش از این دیدار مهم با رویکردی تهاجمی در حساب توییتر خود در مورد این دیدار نوشته است: «دیدار با رئیس جمهور چین یکی از دیدارهای دشوار خواهد بود چراکه ما قصد داریم به روند تراز تجاری منفی و از دست رفتن اشتغال در تجارت با این کشور پایان دهیم. شرکت‌های آمریکایی باید آماده باشند تا بتوانند جایگزینی مناسب برای چین پیدا نمایند.»

در این دیدار ترامپ در باشگاه شخصی خود در شهر فلوریدا میزبان رئیس جمهور چین است. طبق اعلام کاخ سفید قرار است در این دیدار بر سر مسائل جهانی، منطقه‌ای و دوجانبه گفت و گو شود و دو طرف نگرانی‌های خود را مطرح نمایند.

در مقابل مقامات چینی پاسخ تقریبا خنثایی به اظهارات تند ترامپ داده‌اند. به طور مثال یکی از مقامات وزارت خارجه چین در اظهار نظری گفته است: «دیدار پیش رو بین رؤسای جمهور آمریکا و چین برای هردو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما امیدواریم این دیدار موفقیت آمیز باشد و در آن گامی صحیح در راستای گسترش روابط دوجانبه برداشته شود.»

از طرف دیگر مدیران عامل شرکت‌های بزرگ آمریکایی درخصوص اهمیت تجارت با چین به دونالد ترامپ هشدار داده‌اند. آن‌ها معتقدند اگر تجارت آمریکا و چین متوقف شود، این کل کشور آمریکاست که از آن متضرر خواهد شد؛ چرا که درحال حاضر تجارت با چین نقشی کلیدی در تولید محصولات آمریکایی دارد. علاوه بر این در جهان امروز تجارت مهمترین ابزار آمریکا برای مذاکره با دیگر کشورهای جهان است و چنانچه ترامپ بخواهد این ابزار را کنار بگذارد و تجارت آمریکا را محدود نماید، در عمل کاربردی ترین ابزار آمریکا را کنار گذاشته است.

علاوه بر این کارشناسان مسائل تجاری نیز به ترامپ هشدار داده‌اند دولت چین میتواند در مقابل هر اقدامی از سوی دولت ترامپ واکنش نشان دهد که در نهایت به ضرر آمریکا تمام شود. یکی از کارشناسان رابطه با کشور چین در این خصوص گفته است: «روشی که ترامپ پیش از دیدار با نخست وزیر چین انتخاب کرده به هیچ عنوان روش مناسبی نیست. ترامپ باید بداند که با تهدید به افزایش تعرفه‌های واردات نخواهد توانست چین را مجبور به قبول شرایط خود نماید. در مقابل این تهدیدات تنها اثرات منفی بر اقتصاد داخلی آمریکا دارد.»

تاکنون ترامپ همواره مواضعی منفی و تهاجمی علیه چین اتخاذ کرده است. علاوه بر این او «پیتر ناوارو» را به عنوان مسئول تجارت خارجی در شورای کاخ سفید انتخاب کرده که مدتهاست علیه اقدامات جهانی چین فعالیت کرده است. آقای ناوارو تاکنون چندین کتاب در این زمینه نوشته که یکی از آن‌ها عبارتست از: «جنگ پیش رو با چین و مرگ و میر ناشی از آن».

آقای ناوارو در مقدمه یکی از کتاب‌های خود به مردم آمریکا اینگونه توصیه کرده است: «برای کمک به دفاع از آمریکا و حفاظت از خانواده خود کالاهای ساخت چین را نخرید.»

حال باید دید با وجود تهدیداتی که از سوی آمریکا شده و با حضور افرادی در راس این مذاکرات که به ضدیت با چین مشهور هستند، نتیجه دیدار رئسای جمهور آمریکا و چین چگونه خواهد بود و چه عواقبی برای آمریکا، چین و دیگر کشورهای دنیا در پی خواهد داشت.

منبع: راشاتودی

لینک مقاله: www.rt.com/business/382959-trump-china-us-business



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.