۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۱۲۷ ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۳

عدم توافق اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر مسائل تجارت خارجی، موجب صف آرایی برای شروع یک جنگ تجاری شده که میتواند تهدیدی برای توسعه و رشد اقتصادی هر دو طرف باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمانی که دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا برگزیده شد، روابط تجاری اتحادیه اروپا و آمریکا به تیرگی گراییده است. دونالد ترامپ به طور کلی معادلات پیشین تجارت جهانی را برهم زده و اعلام کرده است تمامی توافقات تجاری آمریکا را دوباره مورد بازبینی قرار خواهد داد. همچنین تقریبا تمامی تعاملات تجاری جدید که گفت و گوهای آن در زمان دولت باراک اوباما آغاز شده بود نیز متوقف شده است. از جمله این قراردادها میتوان به قرارداد «تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک دو سوی اقیانوس اطلس» بین اتحادیه اروپا و آمریکا و همچنین «تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام» بین کشورهای شرق آسیا و آمریکا اشاره کرد.

بعد از انتخاب ترامپ روند مذاکرات بر سر قرارداد تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک دو سوی اقیانوس اطلس به کلی متوقف شده و آینده آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به این ترتیب اتحادیه اروپا و آمریکا چشم انداز مثبتی در زمینه همکاری تجاری پیش روی خود ندارند.

در این زمینه اخیرا آقای کارلو کالندا، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در سخنانی گفته است: «هر عدم توافقی بین اتحادیه اروپا و آمریکا در زمینه تجارت خارجی میتواند خطرناک باشد. این مسئله تنها برای توسعه و رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا خطرناک نیست، بلکه یک جنگ تجاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا میتواند روند جهانی سازی را به کلی با مخاطره مواجه نماید.»

وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا از دو طرف درخواست کرده است که از اعمال قوانین و مقرراتی که با محدود ساختن تجارت موجب ایجاد اختلاف و تفرقه میشود دوری نمایند؛ چراکه اعمال چنین قوانینی برخلاف روندهای فعلی تجارت خارجی است و میتواند شرایط را به سمت یک جنگ تجاری سوق دهد که در نهایت به سود هیچ یک از طرفین نیست.

از آنجا که درحال حاضر چنین قوانین و مقررات محدود کننده‌ای از سوی آمریکا اعمال شده این سخنان وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در واقع تهدید به مقابله به مثل در برابر سیاست‌های محدودکننده آمریکاست و نشان از آن دارد که درحال حاضر نه تنها سران اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر مسائل تجارت جهانی اتفاق نظر ندارند، بلکه درحال صف آرایی برای آغاز یک جنگ تجاری هستند تا بتوانند منافع بیشتری از تجارت خارجی بدست آورند.

اخیرا وزارت تجارت خارجی آمریکا اعلام کرده است محصولات وارداتی از دو شرکت فولاد آلمانی موجب دامپینگ(قیمت شکنی برای بیرون کردن رقبای داخلی) در بازار ورقه‌های فولادی آمریکا شده است و به همین دلیل نرخ تعرفه واردات محصولات این دو شرکت را افزایش داده است. علاوه بر این چنین سیاستی درخصوص شرکت‌های دیگری از کشورهای اتریش، بلژیک، فرانسه و ایتالیا نیز اعمال شده است که نشان از رویکرد تهاجمی آمریکا به تجارت با کشورهای اروپایی دارد.

در پاسخ به اعمال سیاست افزایش تعرفه واردات به بهانه دامپینگ از سوی آمریکا، آقای سیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان از نهادهای مرتبط در اتحادیه اروپا درخواست کرده است به سرعت شکایتی را علیه این اقدام «غیرمنصفانه» آمریکا تقدیم نهادهای داوری سازمان تجارت جهانی نمایند. سخنان وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا نیز در واقع پاسخی به این اقدامات آمریکا بوده است.

حال باید منتظر ماند تا مشخص شود با وجود مشکلات فعلی، سرانجامِ روابط تجاری اتحادیه اروپا و آمریکا به کجا خواهد انجامید و به طور خاص نتیجه شکایت اتحادیه اروپا از آمریکا در سازمان تجارت جهانی چه خواهد بود.

منبع: اسپوتنیک

لینک مقاله: https://sputniknews.com/business/201703311052174867-italy-trade-row-us-eu/

  1. معلوم نیست که چرا آقای ترامپ که خودش یک سرمایه دار است، پیگیر منافع طبقه کارگران است تا طبقه سرمایه دار!

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.