۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۸۹۸۰ ۰۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: انرژی
۰

دولت بریتانیا اخیرا انرژی هسته‌ای را جزو انرژی سبز طبقه‌بندی کرده تا بتواند با گسترش سرمایه‌گذاری، نیروگاه‌های تولید برق هسته‌ای را دو برابر کند. بریتانیا حدود ۱۵ درصد از انرژی خود را از ناوگان نیروگاه‌های هسته‌ای تولید می‌کند و قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ این سهم را به ۲۵ درصد برساند.

به گزارش مسیر اقتصاد جرمی هانت صدر اعظم بریتانیا روز چهارشنبه (۱۵ مارس) در سخنرانی خود اعلام کرد که انرژی هسته‌ای جزو انرژی سبز و به عنوان «سازگار با محیط‌زیست» طبقه‌بندی می‌شود تا به آن امکان دسترسی به مشوق‌های سرمایه‌گذاری مشابه انرژی‌های تجدیدپذیر را بدهد. هانت همچنین گفت که «دولت فضای رقابتی برای راه‌اندازی راکتورهای کوچک مدولار را فراهم می‌کند. در صورت عملی بودن، ما از این فناوری جدید هیجان انگیز حمایت مالی خواهیم کرد.»

جزییات طرح جدید بریتانیا برای انرژی هسته‌ای

هانت همچنین از راه اندازی طرح هسته‌ای بریتانیای کبیر (Great British Nuclear) بعنوان اداره تحت حمایت دولت خبر داد که به گفته او هزینه‌ها را کاهش و فرصت‌های بسیاری را در سراسر زنجیره انرژی هسته‌ای برای کمک به تامین ۲۵ درصد برق کشور تا سال ۲۰۵۰ فراهم می‌کند که در حال حاضر این میزان ۱۵ درصد است. زمانی که سال گذشته دولت برای اولین بار پروژه هسته‌ای بریتانیا را پیشنهاد داد، اعلام کرد که وظیفه کمک به پروژه‌ها در هر مرحله‌ای از فرآیند توسعه و پیشرفت را بر عهده خواهد داشت.

صنعت هسته‌ای بریتانیا نیز از اظهارات صدراعظم استقبال و مدیران این صنعت اعلام کردند که صنعت بزرگ هسته‌ای بریتانیا آمادگی تحویل ناوگانی بزرگ از نیروگاه‌های هسته‌ای و در مقیاس بزرگ را دارد. در همین راستا، تام گرترکس مدیر اجرایی انجمن صنعت هسته‌ای کشور، آن را گامی بزرگ و رو به جلو برای تامین امنیت انرژی بریتانیا و انتشار کربن صفر خواند. وی گفت: «شمول انرژی هسته‌ای در طبقه‌بندی انرژی سبز بریتانیا، حرکت حیاتی بود که به تبعیت از دیگر کشورهای پیشرو هسته‌ای اتخاذ شده است و سرمایه‌گذاری کلیدی را به پروژه‌های جدید هدایت و تأمین مالی راکتورهای جدید را ارزان‌تر و آسان‌تر می‌کند.»

هانت به نمایندگان مجلس بریتانیا گفت: «ما نسبت برق تولید شده از انرژی تجدیدپذیر را از ۱۰ درصد به تقریبا ۴۰ درصد افزایش داده‌ایم. اما چون باد همیشه نمی‌وزد و خورشید همیشه نمی‌تابد، ما به منبع حیاتی دیگری از انرژی ارزان و قابل اعتماد نیاز خواهیم داشت که انرژی هسته‌ای است. بنابراین جزو انرژی سبز محسوب می‌شود». البته اتحادیه اروپا نیز  طبقه بندی مشابهی دارد تا براساس مجموعه‌ای از قوانین، شرکت‌ها و سرمایه گذاران را به سرمایه‌گذاری سبز هدایت کند.

نگرانی بریتانیا از خاموشی رآکتورها

در سال‌های اخیر، بریتانیا حدود ۱۵ درصد از انرژی خود را از ناوگان نیروگاه‌های هسته‌ای خود تولید کرده است، اما اکثر آنها در این دهه تعطیل می‌شوند. برای نمونه نیروگاه – Sizewell B – در سال ۲۰۳۵ بسته خواهد شد. همچنین از سال ۲۰۰۰، بریتانیا شاهد تعطیلی دائمی راکتور در هینکلی پوینت A، برادول، کالدر هال، هانترستون، اولدبری، سایزول، چاپلکراس، دانجنس و ویلفا بوده است. تنها نیروگاه‌های فعال باقیمانده ۹ راکتور در چهار سایت در هارتلپول، هیشم، سایزول بی و تورنس هستند. دو نیروگاه در  هینکلی پوینت C و دو خط لوله دیگر در سایزوِل C در حال ساخت هستند.

همچنین براساس پژوهشی که اخیر منتشر شده، بریتانیا برای دستیابی به اهداف مورد نظر برای انتشار کربن صفر باید از طریق فناوری‌های جدید هسته‌ای و راکتورهای کوچک مدولار، بار پایه هسته‌ای خود را «دوبرابر» کند. کاربست طرح‌های فوری یکی از ۱۲۹ ‌پیشنهادی بود که توسط کریس اسکیدمور وزیر سابق انرژی در گزارشی مستقل ارائه شد.

منبع: نوک نت

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.