۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۷۱۸۵ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در سال‌های اخیر گروه بریکس بعنوان ائتلافی برای به چالش کشیدن هژمونی غرب مطرح شده است و از همین روی کشورهای بسیاری از جمله ایران خواهان پیوستن به آن هستند. این کشورها که تعداد آن‌ها به بیش از ۲۰ کشور رسیده است، بریکس را وسیله‌ای برای حل اختلافات خود می‌دانند و در آن منافع مشترک را دنبال می‌کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد اگرچه جهان غرب تاکید دارد که پس از جنگ اوکراین، روسیه از نظر بین المللی منزوی شده اما تعداد کشورهایی که مشتاق پیوستن به گروه بریکس هستند همچنان در حال افزایش است.

۲۰ کشور در صف پیوستن به گروه بریکس

به گفته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، حدود ۲۰ کشور از جمله الجزایر، آرژانتین، مصر، ایران، مکزیک، عربستان سعودی، ترکیه و تعدادی از کشورهای آفریقایی خواهان پیوستن به بریکس هستند. وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که «مسکو توانسته با افزایش همکاری با اکثر کشورهای جهان، برنامه‌های غرب برای منزوی ساختن روسیه را خنثی کند. تلاش غرب برای تحمیل اراده خود بر دیگران جهت حفظ نظم طرفدار غرب، کاملاً بیهوده و نا امیدکننده است.»

سال تعیین‌کننده برای گروه بریکس

سرگئی لاوروف در ۲۳ ژانویه از آفریقای جنوبی بازدید و با همتای خود نالدی پاندور دیدار کرد. آفریقای جنوبی یکی از تأثیرگذارترین کشورهای این قاره است و در برابر فشارهای آمریکا در مورد روابط خود با روسیه تاکنون ایستادگی کرده است. پاندور حتی از استفاده واشنگتن از «تاکتیک‌های قلدری» انتقاد کرد. این مثال نشان می‌دهد که چرا ۲۰ کشور بزرگ منطقه‌ای در سراسر جهان علاقه خود را برای عضویت در بریکس و سازمان همکاری شانگهای ابراز کرده‌اند.

در واقع، روسیه و آفریقای جنوبی اشتراکات اندکی دارند، اما عضویت آنها در بریکس موجب ایجاد منافع مشترک در دفاع از حاکمیت خود در برابر فشار غرب می‌شود. گروه بریکس در سال جاری تصمیم خواهد گرفت که کشورهای عضو جدید را به این بلوک بپذیرد یا خیر. همچنین مطمئناً نام این گروه نیز تغییر خواهد کرد چون نام فعلی به اختصار از کشورهای عضو فعلی – برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی – گرفته شده است. این احتمال وجود دارد که سازوکاری برای اعضای جدید ایجاد شود، به خصوص که علاقه زیادی برای نیروی سیاسی-اقتصادی جایگزین به جای نظام تک قطبی آمریکا وجود دارد.

چرا بریکس محبوب شد؟

اعضای BRICS به عنوان کشورهای در حال توسعه صنعتی با اقتصادهای بزرگ و نوظهور شناخته می‌شوند که بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. این بلوک پنج عضوی دارای مجموع تولید ناخالص داخلی معادل ۱۳.۶ تریلیون دلار و کل ذخایر ارزی آنها ۴ تریلیون دلار است. با توجه به استفاده بیش از حد غرب از تحریم‌ها به عنوان یک سلاح اقتصادی، بریکس در حال ایجاد موسسات مالی خود برای به چالش کشیدن بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است. این موضوع مورد توجه کشورهای تحریم شده است، به همین دلیل ایران و ترکیه درخواست‌های عضویت خود را ارسال کرده‌اند.

بدیهی است که ثروت و قدرت اعضای بریکس در حال افزایش است و با پذیرش اعضای جدید، اعتبار و نفوذ این بلوک رشد کرده و به عنوان یک نیروی اقتصادی برای کشورهای خواهان استقلال از هژمونی غرب عمل خواهد کرد. برای پیشبرد این روند، بانک توسعه جدید توسط بریکس به عنوان وزنه تعادل صندوق بین المللی پول و بانک جهانی تأسیس شد.

در حال حاضر چندین کشور خارج از بریکس مانند بنگلادش و امارات متحده عربی به آن پیوسته‌اند و کشورهای دیگری مانند مصر و اروگوئه نیز به زودی به آن ملحق خواهند شد.  همچنین قابل ذکر است که کشورهای دارای رقابت منطقه‌ای مانند ایران، عربستان، ترکیه و مصر همگی برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که این کشورها احتمالاً بریکس را وسیله‌ای برای حل اختلافات خود دانسته و به جای آن منافع مشترک را دنبال می‌کنند. از همین روی احتمالا تعداد کشورهای مایل به پیوستن به بریکس حتی از ۲۰ مورد هم فراتر رود و جایگزینی برای هژمونی غرب به جهان ارائه خواهد کرد.

منبع: اینتل دروپ

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.