۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۶۶۰۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بعد از تحریم روسیه از سوی غرب، پالایشگاه‌های هندی همچنان نفت این کشور را به طور مستقیم یا از طریق واسطه‌ها خریداری می‌کنند. علاوه بر این دو کشور درحال تلاش برای فراهم کردن سازِکارهای مالی دوجانبه هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد پالایشگاه های هندی که اکنون برای بیشتر پرداخت‌های نفتی خود به روسیه از طریق معامله‌گران مستقر در امارات متحده عربی خریداری می کنند، درهم امارات را جایگزین دلار آمریکا کرده‌اند. مقامات هند از اقداماتی که گروه ۷ در واکنش به درگیری در اوکراین، علیه روسیه اتخاذ کرده‌ است، حمایت نکرده‌اند. هدف از این اقدامات کاهش درآمدهای انرژی مسکو می‌باشد.

نزدیکی هند به روسیه در مبادلات اقتصادی بین دو کشور

سقف قیمتی ۶۰ دلاری در هر بشکه که علیه صادرات نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا، کشورهای G7 و استرالیا در ۵ دسامبر معرفی شد سازِکاری را ایجاد کرد که شرکت های غربی را از ارائه بیمه و سایر خدمات به ارسال کنندگان نفت روسیه منع می‌کند، مگر اینکه محموله نفتی در سقف قیمت تعیین شده یا کمتر از آن خریداری شده باشد.

اگرچه دهلی نو تصمیم گرفت در این محدودیت‌های تعیین شده توسط غرب شرکت نکند، اما بانک‌ها و موسسات مالی هندی در مورد تسویه پرداخت‌ها محتاط هستند تا ناخواسته از سایر اقداماتی که علیه روسیه اعمال شده است، غافل نشوند. تلاش‌های قبلی جهت پرداخت به معامله‌گران برای نفت خام روسیه به درهم از طریق بانک‌های دبی شکست خورد و پالایشگاه‌های هندی مجبور شدند به ارز ایالات متحده برگردند. بانک دولتی هند، بزرگترین بانک کشور، اکنون پرداخت های درهم را تسویه می کند و برخی جزئیات این تراکنش‌ها  را فاش می کند.

خرید نفت خام روسیه از طریق واسطه‌گران مستقر در دبی توسط پالایشگاه‌های هندی  

طبق گزارش‌ها، پالایشگاه‌های هندی بیشتر خریدهای نفت خام روسیه را از طریق واسطه‌گران مستقر در دبی انجام می‌دهند، از جمله اورست انرژی و لیتاسکو، که واحدی از شرکت بزرگ نفت روسیه لوک اویل است. در ژوئیه سال گذشته، گزارش های رسانه ای منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه انتظار دارد برخی از خریداران هندی قیمت نفت خام را به درهم پرداخت کنند. بنا بر گزارش‌ها، پالایشگاه‌های هندی برای زغال سنگ روسیه نیز به یوان و درهم روی آوردند.

غرب با تحریم روسیه و دیگر کشور‌های رقیب، آنها را بیش از پیش بهم نزدیک کرده است. رقبای آمریکا و غرب به دنبال استفاده از راه های جدیدی برای جایگزین کردن سوئیفت هستند که به دنبال این تلاش ها روسیه و هند همکاری‌های قابل توجهی با هم داشته‌اند تا سوئیفت را کنار بزنند.

منبع: راشاتودی

انتهای پیام/ تجارت و دیپماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.