۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۶۴۱۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰ دسته: انرژی
۰

جلسه «کمیته پتروپالایشگاه» ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به منظور پیگیری ویژه ۱۰ پروژه پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی از ۱۶ پروژه اولویت دار دولت در «طرح توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» با حضور دبیر ستاد، معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهور، مسئولین وزارت نفت و مدیران و سهامداران اصلی پروژه ها برگزار شد.

به گزارش مسیر اقتصاد جلسه «کمیته پتروپالایشگاه» ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی روز گذشته با حضور دبیر ستاد، معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهور، مسئولین وزارت نفت و مدیران و سهامداران اصلی پروژه در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد. این کمیته ماموریت پیگیری ۱۰ پروژه از ۱۶ پروژه اولویت دار دولت در «طرح توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را بر عهده دارد.

«طرحهای اولویت دار دولت» در دستور کار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

محمد امینی رعیا مشاور معاون اول رئیس جمهور و دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در این جلسه گفت: رویکرد ستاد در دولت سیزدهم تغییر کرده است و به ماموریت اصلی خود که مدنظر رهبر معظّم انقلاب بوده، یعنی پیشبرد اقدامات ویژه، جهشی و فوق العاده جهت مقاوم سازی اقتصاد، بازگشته است. در این راستا نیز اقدامات اولویت دار اعم از پروژه های زیرساختی، تسهیل گری و قاعده گذاری که جزو وظایف دولت است، ذیل طرحها در دستور کار قرار می گیرد.

وی افزود: در گذشته تعداد زیادی پروژه جاری دستگاه ها در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب می شد و برای پیگیری آن هم گشایش خاصی صورت نمی گرفت، اما در دوره جدید بناست طرحهای محدود اما موثر و راهبردی در دستور کار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قرار گیرد و به عنوان «طرحهای اولویت دار دولت» تا حصول نتیجه و به صورت میدانی پیگیری شود و موانع و گلوگاه‌های آن برطرف گردد.

در ادامه این جلسه، حمید پاداش معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهور گفت: قرار است طرح هایی که در ستاد به عنوان اولویت دولت منتخب می شود، به صورت ویژه پیگیری شود و مانع زدایی و تسهیل گری لازم برای آن انجام گیرد تا به نتیجه برسد و در این زمینه همه ظرفیت های دولت را فعال خواهیم کرد. جایگاه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای تصویب طرحهای اولویت دار دولت با توجه به ظرفیت آن مناسب است و می تواند در پیشبرد این موارد کمک نماید.

پیگیری ویژه ۱۰ پروژه اولویت دار پتروپالایشگاهی توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

پاداش گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی شکل گرفته و رئیس آن معاون اول رئیس جمهور است. به همین دلیل، این ستاد ظرفیت ویژه ای در مانع زدایی، رفع گلوگاه ها و تسریع در پیشبرد طرحهای اولویت دار دولت دارد که ان شاالله مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

امینی رعیا دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ادامه گفت: طرحهای ستاد در چارچوب یک نقشه کلان برای مقاوم سازی اقتصاد و ساخت درونی قدرت شکل گرفته و هر کدام یک بخش مهم و راهبردی از پازل اقتصاد مقاومتی را محقق خواهد کرد. طرح توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز و پروژه های ذیل آن نیز که به عنوان اولویت از میان صدها پروژه منتخب شده، در همین چارچوب بوده و برای عبور از خام فروشی و ایجاد مزیت رقابتی و بروزرسانی شده برای کشور در تعامل با شرکای منطقه ای است و برش همکاری با کشورهای بزرگ منطقه نیز در آن وجود دارد.

وی افزود: ۱۰ پروژه ای که موضوع پیگیری این کمیته است، ۳ پتروپالایشگاه اولویت دار و ۷ طرح ارتقای پالایشگاهی است که در واقع به نوعی تبدیل پالایشگاه به پتروپالایشگاه محسوب می شود.

در این جلسه زیار قائم مقاوم شرکت ملی پالایش و پخش گفت: پروژه های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی منتخب و مصوب طرح توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، از یک اولویت راهبردی برخورداری است و اجرای آن می تواند به توسعه صنعت پالایشگاهی کشور منجر شود.

وی افزود: شرکت ملی پالایش و پخش به طور ویژه در پیگیری و پیشبرد این پروژه های اولویت دار دولت تلاش خواهد کرد و با شناسایی و رفع موانع، به بخش غیردولتی کمک می کند. البته در این زمینه لازم است هماهنگی لازم بین دستگاه ها و نهادهای مسئول اتفاق بیفتد و این شرکت نیز می تواند به عنوان متولی، موارد مهم را پیگیری نماید.

در این جلسه علایی مدیرکل تنظیم بازار وزارت نفت، نجفی معاون شرکت ملی پالایش و پخش، رفیعی مشاور وزیر نفت، رجبی مدیرعامل پالایشگاه اراک، نامور مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس، آرمانفر مدیرعامل پالایشگاه تهران، ارجمند معاون پالایشگاه اصفهان، باقری مدیرعامل پالایشگاه تبریز، قیم مدیرعامل پالایشگاه آبادان، دهقان مدیرعامل پالایشگاه شیراز، اسمخانی مدیرعامل تاپیکو، فرج شهیر مدیرعامل پتروپالایشگاه مهر خلیج فارس، نیکخواه مدیرعامل پتروپالایشگاه مروارید مکران، خلیلی رئیس هیئت مدیره پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و آذرمگین مدیر طرح، احمدی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، غضنفری مدیرکل معاونت اقتصادی معاونت اول ریاست جمهوری و دیگر مدیران مرتبط حضور داشتند و به ایراد نکات خود پرداختند.

طرح توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز برای عبور از خام فروشی و ایجاد مزیت رقابتی

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در جلسه ۱۴ دی ماه ۲ طرح اولویت دار را به تصویب رساند. یکی از این طرح‌ها، طرح «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» شامل ۱۶ اقدام و پروژه زیرساختی بود که وزارت نفت متولی آن است. طرح «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» با توجه به اهمیت توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز به عنوان یکی از محورهای راهبردی در ایجاد امنیت انرژی و مقاوم سازی اقتصاد تصویب شد و ذیل مواد ۱۳ و ۱۵ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به مفهوم «کاهش خام فروشی و افزایش و پایدارسازی درآمدهای زنجیره نفت و گاز» قرار می‌گیرد.

ارتقاء و بهینه سازی ۷ پالایشگاه، احداث ۳ پتروپالایشگاه، اجرای ۲ طرح تامین خوراک پتروشیمی و احداث ۴ واحد بزرگ پتروشیمی در تکمیل زنجیره ارزش بالادستی توسط بخش غیردولتی، ۴ محور اصلی این طرح است. در کمیته پتروپالایشگاه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ۱۰ پروژه ذیل از ۱۶ پروژه مصوب طرح توسعه زنجیره ارزش پیگیری خواهد شد که عناوین آن به قرار زیر است:

  • ارتقاء و بهینه سازی پالایشگاه نفت تبریز
  • ارتقاء و بهینه سازی پالایشگاه نفت شیراز
  • ارتقاء و بهینه سازی پالایشگاه نفت تهران
  • ارتقاء و بهینه سازی پالایشگاه نفت اصفهان
  • ارتقاء و بهینه سازی پالایشگاه نفت بندرعباس
  • ارتقاء و بهینه سازی پالایشگاه نفت شازند اراک
  • ارتقاء و بهینه سازی پالایشگاه نفت آبادان
  • احداث پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه نفت شهید سلیمانی
  • احداث پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه نفت مروارید مکران
  • احداث پتروپالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گاز مهر خلیج‌فارس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.