۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۷۲۴ ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰ دسته: انرژی
۰

در سال ۲۰۲۲ قیمت نفت نوسان زیادی داشت و حتی به بالاترین سطح تاریخ خود نیز رسید. بر اساس برآوردها مهمترین عوامل اثرگذار بر قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۲۳، میزان تولید در صنعت نفت شیل آمریکا و سیاست‌های چین، خصوصا در زمینه محدودیت‌های کرونایی خواهد بود. کارشناسان انتظار دارند با افزایش دست کم ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضای نفت چین و با وجود رشد نسبی تولید نفت شیل آمریکا، قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی در حدود ۹۰ دلار در هر بشکه قرار بگیرد و با نوسان به مراتب کمتری نسبت به سال ۲۰۲۲ مواجه شود.

به گزارش مسیر اقتصاد سال ۲۰۲۲ قیمت نفت شاهد نوسانات زیادی بود که عمدتاً ناشی از رویدادهای ژئوپلیتیکی و همچنین سیاست‌های کووید صفر چین بود. به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۳ میلادی که به تازگی آغاز شده است، شرایط برای پرمعامله‌ترین کالاهای جهان آرام باشد، بطوریکه براساس نظرسنجی اخیر جان کمپ، ستون‌نویس رویترز، اکثر پاسخ دهندگان انتظار داشتند که قیمت نفت در بازه زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ به طور میانگین ​​۹۰ دلار در هر بشکه باشد. او همچنین اظهار داشت که میانگین پیش‌بینی نفت برنت در سال جاری ۸۷ دلار در هر بشکه است. در حال حاضر، قیمت نفت خام برنت حدود ۸۴ دلار و وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نزدیک به ۸۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود. البته برخی از بانک‌ها انتظار قیمت‌های بسیار بالاتری را دارند، برخی دیگر نیز سالی باثبات برای نفت را پیش‌بینی می‌کنند.

تاثیر سیاست‌ کووید صفر چین بر قیمت نفت

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، دو عامل چین و صنعت شیل ایالات متحده سطح نوسان قیمت نفت در سال جاری را تعیین می‌کنند. هفته گذشته، بلومبرگ از ۱۱ مشاور مستقر در چین نظرسنجی کرد که براساس آن کارشناسان انتظار دارند تقاضای نفت بزرگترین واردکننده جهان در سال جاری ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. یعنی این میزان به ۱۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و ۵۰ درصد از کل رشد تقاضای نفت جهان در سال جاری را به خود اختصاص خواهد داد.

افزایش تقاضای پیش‌بینی شده توسط تحلیلگران و همچنین سایرینی که انتظار قیمت نفت بالاتر را دارند، ناشی از پایان سیاست کووید صفر توسط پکن خواهد بود که رشد تقاضای نفت در سال گذشته و سال پیش از آن را متوقف کرد. با از سرگیری فعالیت‌های چین، تقریباً همه انتظار دارند تقاضای نفت چین افزایش یابد. با این وجود، برخی مواضع محتاطانه‌تری اتخاذ کرده‌اند چون این واقعیت را در نظر دارند که اگر پکن سیاست کووید صفر را رها کند به معنی پایان کووید در چین نیست. گزارش‌هایی مبنی بر افزایش نرخ مبتلایان، مرگ‌ومیر بالاتر از سوی سازمان بهداشت جهانی گزارش شده است.

رابرت یاوگر، مدیر معاملات آتی انرژی شرکت میزوهو سکیوریتیز، به وال استریت ژورنال گفت که اگر شرایط مهیا نباشد، اقتصاد چین نمی‌تواند دوباره فعالیت خود را از سر بگیرد. یعنی در صورت تداوم افزایش مبتلایان، تقاضای نفت این کشور احتمالا به اندازه مورد انتظار رشد نکند و اگر اینگونه باشد، آنگاه قیمت نفت رشد بالاتری نخواهد داشت. با این حال، اگر سهمیه واردات نفت نشانه‌ای از آینده باشد، تقاضای چین در سال جاری رشد خواهد کرد. در اوایل ژانویه، پکن دومین مجوز واردات نفت خام برای سال جاری را صادر کرد تا مجموع واردات نفت خام تا کنون به ۱۳۲ میلیون تن برسد که این رقم در سال گذشته ۱۰۹ میلیون تن بود. این افزایش ۲۳ میلیون تنی یا ۱۶۸ میلیون بشکه‌ای مطمئناً می‌تواند در قیمت نفت تاثیرگذار باشد.

 متغیرهای شیل و ذخایر استراتژیک ایالات متحده

مقاله وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که احتمالا رویکرد محافظه‌کارانه در حفاری‌های شیل برای رشد تولید در سال جاری ادامه داشته باشد، که به معنی پتانسیل صعودی قیمت نفت است چون رشد عرضه محدود خواهد بود. حتی ادارهٔ اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) پیش بینی خود برای رشد تولید نفت ایالات متحده را کاهش داده است و در آخرین چشم‌انداز کوتاه مدت انرژی خود انتظار افزایش روزانه ۶۰۰ هزار بشکه برای سال جاری را دارد که از حدود ۱ میلیون بشکه پیش‌بینی شده در اوایل سال ۲۰۲۲ کمتر است.

در همین حال، برخی از تحلیلگران انتظار دارند که بازار نفت دوباره به سمت کسری سوق پیدا کند و ریسک صعودی بیشتری برای قیمت‌ها ایجاد کند. به عنوان مثال، گلدمن ساکس رشد تقاضای نفت را در سال جاری ۲.۷ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می‌کند که قیمت نفت برنت را به ۱۰۵ دلار در هر بشکه در نیمه دوم سال می‌رساند. همچنین، مورگان استنلی انتظار دارد قیمت نفت در نیمه دوم سال بیشتر به دلیل افزایش تقاضا از سوی چین باشد. این بانک سرمایه‌گذاری همچنین کاهش رشد تولید شیل ایالات متحده، عدم اطمینان از دسترس بودن نفت روسیه و پایان عرضه نفت از ذخایر استراتژیک ایالات متحده را از جمله عوامل افزایشی برای نفت اعلام کرد.

البته یکی از مشاوران بایدن اخیرا پیشنهاد کرد که دولت می‌تواند به آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک (SPR) در سال جاری ادامه دهد، که در این صورت تأثیر مثبتی بر قیمت‌ها خواهد داشت؛ باید توجه کرد که SPR از ۵۶۴ میلیون به ۳۷۱ میلیون بشکه کاهش یافته که کمترین میزان از سال ۱۹۸۳ است. همچنین نرخ تورم در ایالات متحده برای شش ماه متوالی روند کاهشی داشت و خوش‌بینی نسبت به آینده اقتصاد را احیا کرده است. همچنین آلمان رشد تولید ناخالص داخلی واقعی را برای سال گذشته تجربه کرد. این آمار نشان‌دهنده یک اقتصاد جهانی قوی‌تر و قیمت‌های بالاتر نفت برای سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.