۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۰۱۵ ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

سیدحسن موسوی فرد کارشناس امور اجتماعی، اجرا نکردن قانون حساب واحد خزانه از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی را بستر ساز فساد دانست و افزود: در شرایط کنونی که کشور از یک‌سو با کسری بودجه مواجه است و از سوی دیگر کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در پاره‌ای موارد مطلوب نیست، اجرای قانون حساب واحد خزانه به مدیریت بهتر منابع عمومی در بخش درمانی و بهبود ارائه خدمات کمک می‌کند.

ایجاد و استقرار حساب واحد خزانه از آنجا که در مدیریت مالی عمومی تاثیر بسزایی دارد، مورد توجه کشورها در دهه‌های اخیر قرار گرفته است. در ایران نیز در چند سال اخیر این مهم مطرح شده اما برخی دستگاه‌ها و به طور خاص دانشگاه‌های علوم پزشکی از اجرای آن امتناع می‌کنند. در این راستا سیدحسن موسوی فرد، کارشناس امور اجتماعی، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی ورودی درآمدی زیادی از محل مراکز درمانی و بیمارستانی دارند و اگر این درآمدها و هزینه‌کردهای آنها شفاف نباشد و مورد نظارت قرار نگیرد، زمینه فساد را فراهم می‌آورد، گفت: اجرا نشدن قانون حساب واحد خزانه توسط این مراکز موجب شده است دولت نتواند برنامه‌ریزی و مدیریت صحیحی بر مصارف این حوزه داشته باشد.

دانشگاه‌های علوم پزشکی باید قانون حساب واحد خزانه را اجرا کنند

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که کشور از یک‌سو با کسری بودجه مواجه است و از سوی دیگر کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در پاره‌ای موارد مطلوب نیست، اجرای قانون حساب واحد خزانه به مدیریت بهتر منابع عمومی در بخش درمانی و بهبود ارائه خدمات کمک می‌کند. سازمان بازرسی کل کشور، ریاست جمهوری، دادگاه‌های قوه قضاییه و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از جمله مراکز نظارتی هستند که باید دانشگاه‌های علوم پزشکی را مانند سایر دستگاه‌های دولتی در مسیر اجرای قانون یادشده هدایت کنند.

موسوی فرد گفتمان سازی و مطالبه‌گری به کمک رسانه‌ها، جریان‌های دانشجویی و نخبگان علمی، اجتماعی و اقتصادی را از دیگر راه‌های ملزم کردن دانشگاه‌های علوم پزشکی به اجرای قانون حساب واحد خزانه دانست و گفت: این مراکز هم بخشی از دولت هستند و زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت میکنند، بنابراین باید به اندازه دولتی بودن و بودجه عمومی که از دولت دریافت می‌کنند، شفاف نیز باشند. وزیر بهداشت تاکنون همراهی خوبی با این قانون در سطح وزارتخانه داشته است، اما باید اقتدار لازم در ملزم کردن روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی-که منصوب وی هستند-  به اجرای قانون را نیز داشته باشد و آنها را  نیز پاسخگو کند

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.