۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۶۹۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی ارزش روپیه هند ۱۱ درصد در مقایسه با دلار کاهش یافته و این مسئله مخاطراتی همچون افزایش هزینه‌های وارداتی، تشدید کسری تجاری، تضعیف جریان ورود سرمایه و افزایش نرخ تورم را برای این کشور درپی داشته است. مقامات هندی به دنبال ایجاد ثبات اقتصادی از طریق حفظ ارزش پول ملی هستند تا اقتصاد هند با استفاده از ظرفیت‌های بی شمار داخلی، به رشد اقتصادی پرقدرت خود در مقایسه با دیگر کشورها ادامه دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه‌های اخیر کاهش ارزش روپیه هند به موضوع بحث‌برانگیزی در این کشور تبدیل شده است چون با کاهش بیش از ۱۱ درصدی ارزش خود از ابتدای سال ۲۰۲۲ به پایین‌ترین سطح خود یعنی مرز ۸۰ روپیه به ازای هر دلار آمریکا رسیده است. با توجه به اینکه ایالات متحده در مسیر مبارزه با کاهش نرخ تورم قرار دارد و سمت عرضه به دلیل درگیری اوکراین سرکوب شده است، حتی ارزهای پرقدرت تاریخی مانند یورو و پوند انگلیس نیز در برابر دلار ارزش خود را از دست داده‌اند. این ریزش گمانه‌زنی‌ها و نگرانی‌های بسیاری را در هند برانگیخته است.

افزایش کسری تجاری هند در نتیجه تضعیف روپیه

یکی از بزرگترین نگرانی‌ها درمورد کاهش ارزش روپیه مربوط به افزایش هزینه‌های واردات، تشدید تورم و افزایش کسری تجاری است. اما جنبه امیدوارکننده نیز دارد؛ افت ارزش یک ارز به معنای صادرات ارزان‌تر، رقابتی‌تر و در نتیجه تقویت احتمالی اقتصاد داخلی از مسیر صادرات است. در نهایت، اثر خالص این نیروهای متضاد تأثیر کاهش ارزش پول را بر اقتصاد تعیین می‌کند.

داده‌های هند حاکی از افزایش کسری تجاری هند است، با افزایش نسبت واردات به صادرات در سه ماهه نخست سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ بالاترین کسری حساب جاری (CAD) نزدیک به یک دهه اخیر هند روی داده است. اما هنوز جای خوش‌بینی وجود دارد، میزان واردات نه تنها به دلیل افزایش شدید نرخ دلار و قیمت نفت خام رشد یافته است، بلکه تقویت تقاضای داخلی و تولید نیز محرک آن بوده است. اما به دلایلی نگرانی‌ها در بخش صادرات هنوز وجود دارد. اگر چه صادرات خدمات هند در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ نسبتاً خوب بوده است اما صادرات کالا قابل توجه نیست و احتمالا بزودی به دلیل رکود اقتصادی در اروپا و ایالات متحده وضعیت بدتری نیز پیدا می‌کند.

تضعیف جریان ورود سرمایه به هند نتیجه کاهش ارزش پول ملی

روپیه رابطه پیچیده‌ای با سرمایه گذاری پرتفوی خارجی (FPI) دارد. روپیه ضعیف‌تر می‌تواند FPI‌ها را منصرف و همچنین تقویت جریان خروجی FPI روپیه را به سمت کاهش بیشتر ارزش سوق دهد. FPIها اغلب جریان‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت هستند که تابع شرایط بازارهای بین‌المللی بوده و به عوامل جهانی وابسته هستند.

به استثنای ژوئیه و آگوست سال ۲۰۲۲، FPI‌ها به فروشندگان خالص دارایی در بازارهای بدهی و سهام هند تبدیل شدند، به طوری که در سال تقویمی و تا پایان اکتبر در مجموع ۲۳.۲ میلیارد دلار خروج FPI مشاهده شده است. با از دست دادن ارزش روپیه در برابر دلار و افزایش نرخ بهره در سراسر جهان، جریان سپرده در هند NRI نیز در دوره پنج ماهه از آوریل تا اوت ۲۰۲۲ کاهش یافت و از ۲.۴ میلیارد دلار سال گذشته به ۱.۴ میلیارد دلار کاهش یافته است.

همچنین با توجه به عدم اطمینان ژئوپلیتیکی حاکم و افزایش نرخ بهره در سراسر جهان، تفاوت بهره بین اقتصادهای نوظهور (دارای ریسک) مانند هند و اقتصادهای توسعه یافته (بدون ریسک) در حال کاهش است که انگیزه سرمایه گذاران برای ورود به این کشورها را کاهش می‌دهد. این جریان‌های خروجی می‌تواند خطرناک باشد، چون با خروج پول خارجی از هند و فروش دارایی‌های روپیه‌ای، فشار بر روپیه در راستای کاهش ارزش افزایش می‌یابد. اگر سرمایه‌گذاران احتمال کاهش ارزش بیشتر در آینده را پیش‌بینی کنند، احتمالا دارایی‌ها را سریع‌تر خارج می‌کنند که منجر به سقوط شدید روپیه می‌شود. با این وجود آمارها نشان می‌دهد که همچنان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در هند روندی روبه رشد دارد و این مسئله یک نقطه امید برای این کشور محسوب می‌شود.

بانک مرکزی هند به دنبال تقویت پول ملی

اکنون همه نگاه‌ها به بانک مرکزی هند (RBI) است که مطمئناً ابزارهای بسیاری در اختیار دارد. بطوریکه در تلاش برای تقویت ارزش روپیه، بانک مرکزی ورود کرد و بخشی از ذخایر ارزی خود را فروخت، این ذخایر تا ۲۱ اکتبر ۲۰۲۲ به ۵۲۴.۵۲ میلیارد دلاری رسید که نسبت به ابتدای سال کاهش ۱۱۵ میلیارد دلاری داشته است. جریان خالص خروجی سرمایه گذاری FII بدون شک به این کاهش کمک کرده و افزایش کسری تجاری تهدید جدی برای آن است. با این حال، بانک مرکزی هند بارها اعلام کرده که بیشتر شاخص‌های خارجی مانند نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی، نسبت سرمایه‌گذاری بین‌المللی خالص به تولید ناخالص داخلی و نسبت بدهی کوتاه‌مدت به ذخایر، شرایط هند در برآوردن نیازهای تأمین مالی خارجی را تسهیل کرده است.

هند این فرصت منحصر به فرد را دارد تا در اقتصاد جهانی که رشد اقتصادی اغلب کشورها روند کاهشی دارد، اقتصاد کلان نسبتاً قوی و ارزی به دور از ریزش ارزش را داشته باشد. به ویژه، دهلی این شانس را دارد که از نرخ رشد اقتصادی، افزایش زیرساخت‌ها و مخارج سرمایه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کند و باعث رشد و تقویت حساب سرمایه شود.

منبع: او آر‌ اف آنلابن

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.