۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۶۴۲ ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: اتاق بازرگانی، پول و بانک
۱

در شرایطی که دارندگان کارت بازرگانی می‌توانند نیاز ارزی خود برای واردات را از سامانه نیما و با قیمتی کمتر از بازار غیر رسمی تهیه کنند، افزایش سقف خرید ارز از صرافی‌ها برای دارندگان کارت بازرگانی، فاقد توجیه منطقی است و تنها یک امتیاز برای اتاق بازرگانی محسوب می‌شود.

مسیر اقتصاد/ اقدام بانک مرکزی در جهت ثبت رسمی معاملات و هویت سنجی خریداران ارز، می‌تواند نقشی مهم در جلوگیری از ورود سرمایه‌های سوداگرانه به این بازار و ایجاد ثبات اقتصادی داشته باشد. با همین هدف بانک مرکزی سقف خرید ارز برای اشخاص را ۲ هزار یورو در سال تعیین کرد؛ اما به تازگی این سقف برای دارندگان کارت بازرگانی به ۳ برابر و معادل ۶ هزار یورو در سال افزایش یافته است.

چه کسانی متقاضی خرید ارز هستند؟

به طور طبیعی مهمترین متقاضی خرید ارز خارجی در هر کشوری، واردکنندگان کالا و خدمات هستند. در سال‌های اخیر تلاش شده است با راه‌اندازی سامانه نیما، تقاضای واردکنندگان به طور رسمی در این سامانه پاسخ داده شود و این تقاضا از بازار غیر رسمی خارج گردد.

اما به دلیل شرایط بی ثبات و عدم نظارت صحیح بر معاملات در بازار ارز کشور، بسیاری از سرمایه‌های سوداگرانه همواره در این بازار حضوری فعال داشته و کسب سود از خرید و فروش ارز پرداخته‌اند. بدون کنترل و نظارت بر این تقاضای غیر مشروع، امکان ثبات بخشی به بازار ارز در کشور وجود ندارد.

چرا سقف خرید ارز دارندگان کارت بازرگانی ۳ برابر شد؟

بانک مرکزی در هفته‌های اخیر خرید ارز به دلایلی غیر از واردات کالا و خدمات را منوط به ثبت رسمی درخواست در سامانه‌ای رسمی کرده است و به این ترتیب گامی مهم در جهت رصد معاملات کلان و کنترل عرضه و تقاضا برداشته است.

با وجود این به تازگی سقف فروش ارز به‌صورت اسکناس در بازار توافقی، برای اشخاص دارای کارت بازرگانی از ۲ هزار یورو به ۶ هزار یورو افزایش یافته است. این درحالیست که واردکنندگان کالا و خدمات به سادگی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از سامانه نیما یا دیگر سامانه‌های رسمی، با نرخی به مراتب کمتر از بازار غیر رسمی تهیه کنند.

اختصاص رانت جدید به اتاق بازرگانی

آنچه مسلم است اینکه به رسمیت شناختن تقاضای غیر رسمی در بازار ارز، بی ثباتی را در این بازار تشدید می‌کند. در طول سال‌های اخیر نیز آزادی معاملات کلان و کسب سود از خرید و فروش ارز یکی از مهمترین دلایل ناتوانی مسئولین در ایجاد ثبات در بازار ارز کشور بوده است.

از طرف دیگر در حال حاضر کارت بازرگانی به بستری برای فرار از پرداخت مالیات، عدم بازرگشت ارزهای صادراتی و تخلفات گمرکی دیگر شده و از این حیث تقویت جایگاه آن اقدامی منطقی نیست. از این رو به نظر می‌رسد افزایش سقف خرید ارز توسط دارندگان کارت بازرگانی، در جهت تثبیت شرایط بازار ارز نیست و تنها به تقویت جایگاه اتاق بازرگانی، به عنوان ذی نفع اصلی صدور کارت‌های بازرگانی منجر می‌شود.

انتهای پیام/ پول و بانک

  1. دوستان از رانتدهی به طبقه بالای جامعه دست برمیدارند عجب اگر همین ها گند کاری نکنند خوبه

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.