۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۵۴۶ ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی
۰

محمد صفایی دلوئی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بهینه سازی مصرف را لازمه نقش آفرینی ایران به عنوان هاب انرژی منطقه دانست و افزود: لازم است با استفاده از الگوی تعرفه‌گذاری پلکانی، قیمت گاز و دیگر حامل‌های انرژی برای پرمصرف‌ها واقعی شود تا هدف مدیریت مصرف محقق گردد.

یکی از روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی کاهش یارانه پرمصرف‌ها و انتقال بخشی از آن به مشترکینی است که مطابق الگو مصرف می‌کنند. از این جهت تعرفه گذاری پلکانی ضمن بهبود شرایط عدالت در توزیع یارانه انرژی، به مدیریت مصرف نیز کمک می‌کند. در این راستا محمد صفایی دلوئی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: برای برقراری عدالت میان مشترکان، تعرفه‌ها باید به گونه‌ای اعمال شود که اگر مشترکی مصرف بی‌رویه دارد، هزینه‌ی بیشتری را نسبت به بقیه پرداخت کند. ما نسبت به سایر کشورها گاز را بسیار ارزان مصرف می‌کنیم لذا باید قیمت گاز برای مشترکانی که پرمصرف هستند، واقعی شود تا مصرف بی‌رویه نداشته باشند.

وی افزود: قیمت‌ها باید برای مشترکان پرمصرف و همچنین شرکت های پتروشیمی و فولادی که سودهای خوبی از تولیدات‌شان دارند افزایش یابد. با این روند هم می‌توانیم مصرف گاز را بهینه کنیم و هم درآمد شرکت گاز را در جهت امکانات و تولیدات بهتر افزایش دهیم.

تشویق کم مصرف و تنبیه پرمصرف، دو کارکرد تعرفه گذاری پلکانی انرژی

این نماینده مجلس تأکید کرد: قطعاً اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی می‌تواند برای اصلاح الگوی مصرف نقش مهمی داشته باشد. در واقع با اجرای این طرح می‌توان تعرفه مشترکان پرمصرف را افزایش داد و در مقابل برای افرادی که مصرف استانداردی دارند، طرح های تشویقی قرار داد.

وی افزود: متأسفانه بعضاً در مصرف انرژی شاهد مصارف بی‌رویه ای هستیم. مثلاً اگر مکانی دمای مطلوبش ۲۲ درجه است ما آن را به ۳۰ درجه می‌رسانیم و در ادامه برای معتدل کردن دمای آن مکان، پنجره ها را باز می‌کنیم و یا برخی افراد در منازل‌شان استخر دارند و برای پرکردن و گرم کردن آن از آب و گازی استفاده می‌کنند که سایر مردم هم استفاده دارند. چرا باید هزینه ‌این افراد را مردم پرداخت کنند؟ این‌گونه مصرف انرژی چه سود می‌تواند داشته باشد جز این‌که به منابع انرژی کشور آسیب وارد می‌کند؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ناترازی گاز در فصل سرما و همچنین مخاطرات ناشی از آن، تصریح کرد: اگر ما در فصل سرما دچار ناترازی گاز شویم قطعاً با اقداماتی می‌توانیم این ناترازی را جبران ‌کنیم تا مردم با مشکل مواجه نشوند چرا که دیدگاهی در کشور وجود دارد که نباید گاز خانگی شود در نتیجه ما باید از روش های دیگر این موضوع را جبران کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ما برای جبران گاز صنایع و نیروگا‌ها را قطع می‌کنیم که این می‌تواند مصرف مازوت را افزایش دهد و آلودگی را بیشتر کند. هیچ تردیدی نیست که به دنبال تعطیلی صنایع نیز مشاغل و اقتصاد کشور آسیب می‌ببیند.

بهینه سازی مصرف گاز، شرط تحقق هاب گاز منطقه شدن

صفایی در پاسخ به این سوال «به دنبال ناترازی گاز در کشور در فصل سرما، آیا صادرات گاز قطع خواهد شد؟» بیان کرد: تعهداتی که ما به سایر کشورها دادیم باید در هر شرایطی برقرار باشد و نباید صادرات را قطع کنیم چرا ‌که صادرات می‌تواند برای کشور ارزآور باشد و اقتصاد کشور را تقویت کند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی در پایان به موقیعت ژئوپلوتیک ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به تعاملاتی که با کشورها برقرار است و سواپ گازی که با کشور ترکمنستان داریم می‌توانیم هاب گازی در منطقه باشیم. این موضوع به شرطی محقق خواهد شد که مصرف بهینه داشته باشیم و ناترازی را جبران کنیم.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.