۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۱۲۷ ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۱

گروه بریکس در حال حاضر شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است؛ اما کشورهای ایران، الجزایر، عربستان و امارات نیز مراحل عضویت در این گروه را آغاز کرده‌اند. بهره‌مندی اعضای جدید از منابع عظیم نفت و گاز موجب می‌شود در صورت عضویت آن‌ها، بریکس حدود ۴۵ درصد از ذخایر شناخته شده نفت و ۶۰ درصد از ذخایر شناخته شده گاز جهانی را در اختیار داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده است که بیش از ۱۲ کشور به طور رسمی برای پیوستن به گروه بریکس درخواست داده‌اند. این گروه در حال حاضر شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. در این میان الجزایر، آرژانتین و ایران درخواست عضویت خود را داده‌اند و عربستان سعودی، ترکیه، مصر و افغانستان به همراه اندونزی نیز ابراز علاقه‌ کرده‌اند. همچنین قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، سنگال، تایلند و امارات متحده عربی نامزد پیوستن به بریکس هستند.

بریکس اتحادیه تجارت آزاد نیست، اما اعضای آن در مورد مسائل تجاری هماهنگ هستند و در این راستا بانک توسعه جدید (NDB) را برای هماهنگی در ارائه تسهیلات زیرساختی تاسیس کرده‌اند. این بانک در سال ۲۰۱۴ بعنوان بدیل ساختارهای مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در زمینه اعطای تسهیلات ایجاد شد، چون اعضای این گروه باور دارند که نهادهای سنتی بیش از حد آمریکا محور شده‌اند. سهام بانک توسعه جدید به طور مساوی در اختیار پنج عضو گروه بریکس است.

همچنین گروه بریکس در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد. انتظار می‌رود میزان تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۳۰ دو برابر شود و به ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی برسد. اما آنچه مهم و تاثیرگذار خواهد بود، منابع عظیم نفت و گاز اعضای جدید است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

ششمین صادرکننده گاز در راه گروه بریکس

الجزایر با تولید ناخالص داخلی ۱۶۸ میلیارد دلار و جمعیت ۴۵ میلیون نفری، دهمین ذخایر بزرگ اثبات شده گاز طبیعی در سطح جهان در رتبه ششم صادرکنندگان گاز جهان است و سومین منابع گاز شیل دست نخورده جهان را دارد. الجزایر یکی از اعضای اوپک و منطقه تجاری عربی است.

الجزایر همچنین یکی از اعضای قرارداد تجارت آزاد قاره آفریقا است که تعرفه‌ها را بر ۹۸ درصد کل تجارت بین آفریقایی به صفر می‌رساند. بزرگترین شرکای تجاری الجزایر در حال حاضر ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، ایالات متحده و برزیل هستند. البته اخیراً تلاش بیشتری برای حضور بیشتر در بازارهای غیرغربی نشان داده است.

پیوستن ایران به بریکس پس از شانگهای و اوراسیا

ایران با تولید ناخالص داخلی ۲۳۱.۵ میلیارد دلاری معادل بیش از ۱.۲ تریلیون بشکه نفت و گاز دارد و بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربنی در جهان است. ایران که تحت تحریم‌های ایالات متحده و اروپا است یکی از اعضای اوپک بوده و همچنین در شرف عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای است.

ایران اخیراً اعلام کرده است که زنجیره‌های تامین انرژی خود را به شبکه‌های برق اعضای سازمان همکاری شانگهای متصل می‌کند، در این میان کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) نقش محوری دارد که اروپا، روسیه، ترکیه، قفقاز و آسیای مرکزی را به بازارهای شرق آفریقا، خاورمیانه و آسیای جنوبی وصل می‌کند.

همچنین ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) ​​شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه قرارداد تجارت آزاد دارد. شرکای اصلی تجاری ایران عبارتند از چین، امارات، هند، ترکیه، روسیه و آلمان.

بزرگترین صادرکننده اورانیوم و گروه بریکس

قزاقستان با تولید ناخالص داخلی ۱۹۱ میلیارد دلاری و جمعیت ۱۹ میلیون نفری دارای اقتصاد صادرات محور بوده که شدیدا به محموله‌های نفت و محصولات وابسته -۵۸ درصد از کل صادرات- وابسته است. علاوه بر نفت، عمده‌ترین کالاهای صادراتی این کشور شامل گاز طبیعی، فلزات آهنی، مس، آلومینیوم، روی و اورانیوم است. قزاقستان نهمین تولیدکننده بزرگ زغال سنگ در جهان و از نظر تولید نفت خام در رتبه هفدهم و از نظر گاز طبیعی در رتبه بیست و چهارم جهان قرار دارد.

قزاقستان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) است. بزرگترین شرکای تجاری قزاقستان چین، روسیه، ایتالیا، هلند و ازبکستان هستند.

نگاه بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا به بریکس

نیجریه با تولید ناخالص داخلی ۴۴۱ میلیارد دلاری و جمعیت ۲۱۱ میلیون نفری بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز در آفریقا و دهمین تولیدکننده بزرگ در جهان در آن است. این کشور عضو اوپک و توافقنامه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) بوده و تجارت اصلی آن نفت خام، نفتگاز، نفت تصفیه شده و همچنین کشتی‌سازی است. شرکای اصلی نیجریه؛ هند، اسپانیا، هلند، چین و آفریقای جنوبی هستند.

 بریکس و رویکرد جدید ریاض به شرق

عربستان با تولید ناخالص داخلی ۸۳۳.۵ میلیارد دلاری و جمعیت ۳۵ میلیون نفری حدود ۱۷ درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهان را در اختیار دارد. به غیر از نفت، سایر منابع طبیعی سعودی شامل گاز طبیعی، سنگ آهن، طلا و مس است.

عربستان سعودی همچنین عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) یک اتحادیه منطقه‌ای، بین دولتی، سیاسی و اقتصادی متشکل از بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات است. شورای همکاری خلیج فارس در حال حاضر قرارداد تجارت آزاد با سنگاپور دارد و در حال مذاکره با چین و هند است.

عربستان همچنین شریک گفتگوی سازمان همکاری شانگهای بوده و اخیرا اعلام کرد که مایل است به عضویت کامل آن درآید. شرکای تجاری اصلی عربستان؛ امارات، چین، هند و سنگاپور هستند. سعودی اوایل سال جاری طرح سرمایه گذاری استراتژیک ۴۰۰ میلیارد دلاری را با چین امضا کرد.

امارات از برادر بزرگتر عقب نماند

امارات با تولید ناخالص داخلی ۳۶ میلیارد دلاری و جمعیت ۱۰ میلیون نفری در میان ده تولیدکننده بزرگ نفت جهان قرار دارد. حدود ۹۶ درصد از حدود ۱۰۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت اثبات شده این کشور در ابوظبی قرار دارد و از این نظر در رتبه ششم جهان است.

اقتصاد امارات متحده عربی شدیدا به صادرات نفت و گاز طبیعی -۴۰ درصد از کل صادرات- وابسته است. سایر صادرات شامل مروارید و سایر فلزات و سنگ‌های گرانبها (۲۸ درصد)، ماشین آلات، ضبط صوت و قطعات (۹ درصد) و وسایل نقلیه حمل و نقل (۶ درصد) است. بزرگترین شرکای تجاری امارات عربستان سعودی، عراق، هند و سوئیس هستند.

افزایش قدرت گروه بریکس با پیوستن اعضای جدید

بنابراین گروه بریکس با پیوستن کشورهای فوق حدود ۴۵ درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهانی و بیش از ۶۰ درصد از کل ذخایر اثبات شده گاز جهانی را در اختیار خواهد داشت. اکنون مجموع تولید ناخالص داخلی آن به ۲۹.۳۵ تریلیون دلار می‌رسد که آن را بزرگتر از اقتصاد ایالات متحده با ۲۳ تریلیون دلار و دو برابر اقتصاد ۱۴.۵ تریلیون دلاری اتحادیه اروپا می‌کند.

اعضای جدید معرفی شده، نزدیک یک میلیارد مصرف‌کننده به خانواده بریکس پلاس اضافه می‌کند که در مجموع ۴.۲۵۷ میلیارد یا کمی بیش از ۵۰ درصد از کل جمعیت جهان در سال ۲۰۲۲ را شامل می‌شود. بنابراین یکی از ویژگی‌های اعضای جدید در آینده، داشتن مقادیر قابل توجه از منابع طبیعی علاوه بر انرژی مانند فلزات گرانبها، خاک‌های کمیاب، مواد معدنی نادر، منابع انرژی مانند زغال سنگ و انرژی خورشیدی، زمین‌های کشاورزی، شیلات و آب شیرین است.

منبع: سیلک‌رود

انتهای پیام/ انرژی

  1. با سلام ممنون ازومعلوماتی مفید تان.
    بعد اینکه NDB در سال ۲۰۱۵ با مرکزیت شانگهای ایجاد شد. پیوستن امارات ایران اراگوعه عربستان‌مصر .. را با این گروه از کدام منبع گفته اید خواهشا کامنت بگذارین ما هم مستفید شویم.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.