۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۰۷۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰ دسته: انرژی
۰

به دلیل بحران انرژی حاکم بر جهان و نیاز روزافزون کشور هند به واردات انرژی، این کشور چاره‌ای جز افزایش واردات نفت از روسیه و ایران ندارد. مقامات هندی ضمن تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بازار جهانی انرژی، نیاز به برنامه پشتیبان دارند، اعلام کرده‌اند که تمامی گزینه‌های موجود در بازار را مورد توجه قرار می‌دهند. بر اساس گزارش‌ها، در ماه‌های اخیر صادرات نفت ایران به هند افزایش یافته و روسیه نیز به بزرگترین صادرکننده نفت به این کشور تبدیل شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد هند یکی از بزرگترین واردکنندگان انرژی در جهان است که سالانه ۸۵ درصد نفت مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین میکند و در رتبه سوم واردکنندگان و مصرف کنندگان نفت جهان قرار دارد. هرگونه اختلال در تامین نفت مورد نیاز هند یا افزایش قیمت قابل توجه آن، میتواند به طور همزمان به ایجاد تورم در محصولات تولیدی هند و تضعیف رشد اقتصادی این کشور منجر شود. هند در سال مالی گذشته خود بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار صرف واردات فرآورده‌های نفتی کرده است و افزایش قیمت‌ها هزینه به مراتب بیشتری به این کشور وارد خواهد کرد.

تغییر مبادی واردات نفت هند با تصمیم اوپک پلاس به کاهش تولید

تا پیش از تحریم ایران، هند بخش زیادی از نفت مورد نیاز خود را از طریق ایران و روسیه تامین می‌کرد. پس از تحریم نفتی ایران، هند تلاش کرد نفت این کشور را با دیگر دیگر کشورها جایگزین کند و در این زمینه به نسبت موفق عمل کرد. وقوع جنگ اوکراین و تحریم روسیه نیز موجب شد فشارها بر هند برای کاهش خرید نفت از روسیه افزایش یابد و به این ترتیب این کشور در خرید نفت از دو مبدا اصلی واردات خود با چالش جدی مواجه شد.

اما در هفته‌های اخیر کشورهای عضو گروه اوپک پلاس، که تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت در جهان هستند، به تازگی سقف تولیدات خود را کاهش دادند و این اقدام به افزایش قیمت نفت و رسیدن مجدد آن به آستانه ۱۰۰ دلار در هر بشکه منجر شد. این اتفاق موجب شده است هند علاوه بر مواجه شدن با مشکلات ناشی از افزایش قیمت نفت، در خرید نفت به میزان کافی از دیگر کشورها نیز با مشکلات جدی مواجه شود.

نکته قابل توجه اینکه در هند نیز به مانند بسیاری از کشورها، انرژی‌های تجدیدپذیر نتوانستند در بحران انرژی اخیر نقش مهمی ایفا کنند و بار دیگر ثابت شد کشورهای جهان به انرژی‌های فسیلی وابسته هستند. برنامه‌های افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک در هند نیز دنبال می‌شود اما سرعت رشد آن‌ها به قدری پایین است که تا دهه‌های آتی نمیتواند به عنوان یک جایگزین برای سوخت‌های فسیلی برشمرده شود.

هند چاره‌ای جز خرید نفت بیشتر از ایران و روسیه ندارد

به این ترتیب در حال حاضر هند برای جلوگیری از کمبود انرژی و کاهش اثرات تورمی افزایش قیمت نفت، چاره‌ای جز اقبال بیشتر به نفت ایران و روسیه ندارد. مقامات هندی بعد از کاهش رسمی سقف تولید از سوی کشورهای اوپک پلاس، به طور رسمی اعلام کردند به تغییر مبادی واردات نفت خود می‌اندیشند. به گفته هاردیپ سنگ پوری، وزیر نفت هند، این کشور در هفته‌های اخیر مبادی واردات نفت خود را به سمت منابع ارزان تر تغییر داده و در آینده نیز به این روند ادامه خواهد داد.

تحریم نفتی ایران و روسیه هرچند به کاهش متقاضیان رسمی نفت این کشورها منجر شده، اما افزایش شدید قیمت انرژی در جهان موجب شده است بسیاری از کشورها برای کاهش اثرات تورمی افزایش قیمت، به طور غیر رسمی به خرید نفت از این کشورها اقدام کنند.

مقامات هندی ضمن تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بازار جهانی انرژی نیاز به برنامه پشتیبان دارند، اعلام کرده‌اند که تمامی گزینه‌های موجود در بازار را مورد توجه قرار می‌دهند. به گفته مقامات ایرانی، در ماه‌های اخیر واردات نفت هند از ایران افزایش یافته است. روسیه نیز که تا پیش از جنگ اوکراین، سهم بالایی در واردات نفت هند نداشت، در ماه‌های اخیر به بزرگترین صادرکننده نفت به این کشور تبدیل شده است.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.