۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۶۴۲ ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۰

بر اساس صورت‌های مالی بانک پارسیان، این بانک در پرداخت تسهیلات وضعیت بسیار نامطلوبی در بین بانک‌ها دارد و تسهیلات غیرجاری آن به حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان، معادل ۳۲ درصد از کل تسهیلات رسیده است. بانک پارسیان در زمینه شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط نیز وضعیت نامطلوبی در مقایسه با دیگر بانک‌ها دارد.

مسیر اقتصاد/ وظیفه اصلی بانک در اقتصاد تجهیز منابع خرد و اعطای آن به بخش‌های تولیدی است. بنابراین از بانک‌ها انتظار می‌رود در استفاده از قدرت خلق پول و اعطای تسهیلات، عملکرد مطلوبی داشته باشند. یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی عملکرد بانک‌ها در تسهیلات دهی، میزان تسهیلات غیرجاری است که در سه دسته «سررسید گذشته»، «معوق» و «مشکوک الوصول» دسته بندی می‌شود. هرچه سهم تسهیلات غیرجاری از کل تسهیلات افزایش یابد، بدین معناست که بانک در تسهیلات دهی عملکرد مطلوبی نداشته است. یکی از بانک‌هایی که در زمینه نسبت تسهیلات غیرجاری عملکرد نامطلوبی دارد، بانک پارسیان است.

۳۲ درصد تسهیلات بانک پارسیان غیرجاری است

بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ بانک پارسیان، میزان تسهیلات غیرجاری این بانک به حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان رسیده است که بیش از ۳۲ درصد کل تسهیلات را شامل می‌شود.

بر اساس تصویر بالا، بانک پارسیان تا انتهای سال ۱۴۰۰ مانده کل تسهیلات پرداختی بانک پارسیان به اشخاص غیردولتی، بیش از ۱۷۱ هزار میلیارد تومان است که از این میان تنها ۱۱۵ هزار میلیارد تومان در سرفصل جاری قرار دارد و مابقی آن غیرجاری است. از تسهیلات غیرجاری این بانک نزدیک به ۴۹ هزار میلیارد تومان سر رسید گذشته، ۲۰۰ میلیارد تومان معوق و حدود ۷ هزار میلیارد تومان مشکوک الوصول است و در مجموع تسهیلات غیرجاری این بانک نزدیک به ۵۶ هزار میلیارد تومان است.

ضرر ۷۶۰۰ میلیارد تومانی بانک پارسیان در عملیات بانکی

بر اساس صورت‌های مالی بانک پارسیان که در سامانه کدال منتشر شده است، در سال ۱۴۰۰ درآمد حاصل از اعطای تسهیلات و سپرده‌گذاری این بانک در ۱۱ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است اما در مقابل این بانک ۱۹ هزار ۲۵۰ میلیارد تومان صرف پرداخت سود به سپرده‌ها کرده است. بنابراین در سال ۱۴۰۰ بانک پارسیان از محل عملیات بانکی بیش از ۷۶۰۰ میلیارد تومان زیان ایجاد کرده است. در مجموع در این سال زیان انباشته بانک پارسیان ۱۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته و به بیش از ۶۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

سهم بالای تسهیلات غیر جاری یکی از دلایل اصلی ضرردهی بانک پارسیان از دریافت سپرده و اعطای تسهیلات است. وقتی بیش از ۳۲ درصد از تسهیلات اعطای یک بانک در سرفصل غیر جاری قرار بگیرد، به طور طبیعی سود دریافتی بانک از تسهیلات نیز تضمین شده نیست و منابع بانک محدود و غیرقابل استفاده می‌شود.

بدترین عملکرد در شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط

عملکرد نامطلوب بانک پارسیان در سهم تسهیلات غیرجاری در شرایطی است که این بانک در عمل به قانون بودجه سال جاری و شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط نیز عملکرد نامطلوبی دارد. درحالی‌که بسیاری از بانک‌های خصوصی و دولتی کشور حتی مانده تسهیلات کلان جاری و غیرجاری ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ را نیز منتشر کرده‌اند اما بانک پارسیان حتی لیست تسهیلات کلان بهار ۱۴۰۱ را نیز منتشر نکرده است.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.