۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۰۴۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰ دسته: انرژی نام نویسنده: احسان امیدی
۰

کشورهای غربی برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه قصد دارند ایده اعمال «سقف قیمت بر نفت روسیه» را اجرایی کنند. روسیه تهدید کرده است به کشورهایی که با این ایده همراهی کنند، هیچ نفتی نخواهد فروخت و در صورت اجرایی شدن این تهدید انتظار می‌رود قیمت هر بشکه نفت به حدود ۱۲۵ دلار برسد.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمان شروع جنگ اوکراین، کشورهای غربی تحریم‌های مالی و بانکی متعددی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند؛ اما افزایش قیمت جهانی نفت و گاز موجب شده است این کشور با وجود صادرات به مراتب کمتر حامل‌های انرژی، درآمدی بیشتر از این مسیر کسب کند. به همین دلیل کشورهای غربی به رهبری آمریکا، ایده اعمال «سقف قیمت بر نفت روسیه» را مطرح کردند تا به این ترتیب روسیه را از منافع اقتصادی افزایش قیمت جهانی نفت محروم سازند.

اعمال «سقف قیمت بر نفت روسیه» به سود کشورهای غربی است؟

روسیه یکی از بزرگترین کشورهای تولید و صادرکننده نفت است و تا پیش از شروع جنگ اوکراین در کنار کشورهای آمریکا و عربستان، بزرگترین بازیگر حوزه نفت در عرصه جهانی بود. اما بعد از جنگ اوکراین کشورهای اروپایی برنامه تحریم نفتی روسیه از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی را مطرح کرده‌اند و به مرور از میزان واردات نفت خود از این کشور کاسته‌اند. اما به دلیل نبود عرضه مازاد در بازار جهانی، قطع کامل واردات نفت از روسیه تصمیمی بسیار پر هزینه برای اروپا محسوب می‌شود.

از سوی دیگر ایده اعمال «سقف قیمت بر نفت روسیه» مطرح شده است که هرچند می‌تواند از منافع اقتصادی روسیه از فروش نفت بکاهد، اما بدون همکاری کشورهای واردکننده نفت روسیه عملیاتی نیست. روسیه در ماه‌های اخیر توانسته است بازارهای جدیدی را برای فروش نفت خود بیاید و به طور خاص کشورهای چین و هند از بزرگترین خریداران نفت این کشور محسوب می‌شوند. این کشورها تمایل جدی به همکاری در وضع «سقف قیمت بر نفت روسیه» ندارند و در صورت عدم همراهی آن‌ها، اجرای این ایده نه تنها به کاهش منافع اقتصادی روسیه در صادرات نفت منجر نمی‌شود، بلکه به دلیل ایجاد شوک قیمتی در بازار، بیش از همه کشورهای واردکننده نفت از جمله کشورهای اروپایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با وضع «سقف قیمت بر نفت روسیه» هر بشکه به ۱۲۵ دلار می‌رسد

روسیه تهدید کرده است فروش نفت را به هر کشوری که قصد همراهی با ایده «سقف قیمت» را داشته باشد، متوقف می‌کند. اجرایی شدن این تهدید روسیه به معنی کاهش عرضه نفت در بازار پر التهاب فعلی است. مقامات روسیه در این خصوص گفته‌اند: اگر شما قصد دارید سقف قیمت را بپذیرید، ما هیچ نفتی به شما نخواهیم فروخت.

بر اساس گمانه زنی‌ها انتظار می‌رود در نهایت کشورهای گروه G7 قیمتی در حدود ۴۰ تا ۶۰ دلار را به عنوان سقف قیمت خرید بر شبکه نفت از روسیه در نظر بگیرند. کاهش صادرات نفت روسیه به جهان می‌تواند کمبود عرضه فعلی را به شدت تشدید کند و قیمت جهانی نفت را که در هفته‌های اخیر در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ دلار قرار داشته، به حدود ۱۲۵ دلار در هر بشکه برساند.

همراهی اوپک پلاس با روسیه کار غرب را دشوار کرده است

در ابتدای ماه جاری میلادی نیز کشورهای عضو اوپک پلاس تصمیم گرفتند برخلاف منافع غرب، میزان تولید خود را کاهش دهند. این تصمیم که به عنوان همراهی کشورهای نفتی با روسیه از آن تعبیر شده است، بر محدودیت‌های عرضه در بازار جهانی نفت افزود و بار دیگر قیمت هر بشکه نفت را تا آستانه ۱۰۰ دلار افزایش داد. این تصمیم اوپک پلاس اجرایی کردن ایده «وضع سقف قیمت بر نفت روسیه» را برای کشورهای غربی دشوار تر کرده و احتمال افزایش مجدد قیمت در صورت اجرایی کردن آن را افزایش داده است.

انتظار می‌رود در صورت اجرایی شدن تهدید روسیه بعد از وضع «سقف قیمت» از سوی کشورهای گروه G7، دست کم یک میلیون بشکه از میزان عرضه کنونی روزانه نفت در بازار جهانی کاسته شود. این درحالیست که اوپک پلاس پیش از این میزان سقف تولید خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش داده بود.

منبع: بیزینس اینسایدر

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.