۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۰۲۳ ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰ دسته: انرژی
۰

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس، ضمن تاکید بر ضرورت بهینه سازی مصرف گاز در بخش خانگی، گفت: اعمال قیمت یارانه‌ای برای کسانی که مصرف معقولی دارند، منطقی است، اما کسانی که مصارف بالاتری دارند باید هزینه پرداختی شان به صورت تصاعدی بالا برود تا به سمت کاهش مصرف سوق پیدا کنند.

گاز به عنوان سوخت اصلی گرمایشی در منازل و خوراک عمده صنایع بزرگ اهمیت زیادی دارد و در آستانه‌ی فصل سرما لزوم مدیریت مصرف آن بیش از پیش مطرح می شود. متاسفانه مصرف بی رویه این ماده ارزشمند به کسری تراز آن در ماه‌های سرد سال منجر می شود و گاها مجبور می شویم گاز صنایع عمده را قطع کنیم. این اقدام ضربه مهلکی به صنایع وارد می کند و تهدیدی برای تولید ملی به شمار می رود. در این راستا هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به لزوم مدیریت مصرف گاز در ماه های سرد سال در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: تولید گاز در کشورمان حجم مشخصی دارد، روزانه چیزی در حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب توزیع گاز در شبکه داریم. این مقدار در قسمت های مختلف از جمله نیروگاه ها، صنایع و بخش خانگی در کشور توزیع می شود.

قطع شدن گاز صنایع و نیروگاه‌ها در اثر افزایش مصرف بخش خانگی

بیگی نژاد ادامه داد:  وقتی هوا سرد می شود، سهم مصرف خانگی به شدت افزایش می یابد. به طوری که مجبور به قطع گاز پتروشیمی ها، صنایع، نیروگاه ها می شویم تا نیازهای بخش خانگی را تأمین کنیم. رضایت مردم برای حکومت مهم است و به همین دلیل این کار انجام می شود. اگر همین شیوه را ادامه دهیم، مشکلات عدیده ای در بخش تولید برایمان پیش می آید.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه قطع گاز صنایع به معنای کاهش تولید است افزود:این اقدام در نهایت به تولید ملی ضربه می زند. وقتی گاز پتروشیمی ها را قطع می کنیم هم تولیدشان پایین می آید و هم کارگران آن ها دچار مشکل می شوند. با قطع گاز نیروگاه ها نیز به آن ها گازوئیل یا نفت کوره می دهیم. قیمت گازوئیل با گاز خیلی متفاوت است و گاهی اوقات رقمی در حدود ۱ الی ۲ میلیارد دلار خسارت می بینیم. این کلیت ماجرا در خصوص مصرف گاز در کشور ماست.

فرهنگ‌های غلط به افزایش مصرف گاز در کشورمان منجر شده است

وی اضافه کرد: در کشور ما گاز با قیمت بسیار ارزانی در اختیار مردم قرار می گیرد. حتی هزینه تولید گاز نیز از مردم دریافت نمی شود و به عنوان هزینه های دولتی پرداخت می شود. اگر الان قیمت هر متر مکعب گاز در دنیا ۳۰ سنت باشد، چیزی معادل ۹ یا ۱۰ هزار تومان می شود. در حالی که در کشور ما به ازای هر متر مکعب گاز چیزی کمتر از صد تومان دریافت می کنیم. فاصله ی این دو خیلی بالاست. یکی از دلایل عدم مصرف بهینه گاز در کشور ما قیمت پایین آن است.

این نماینده مجلس بیان داشت: موضوع دیگری که در درست مصرف نکردن گاز در کشورمان تأثیر دارد، بحث فرهنگی است. متاسفانه در برخی موارد می بینیم که هم بخاری روشن است و گاز می سوزاند و هم پنجره باز است. این فرهنگ های غلط به افزایش مصرف گاز در کشورمان منجر شده است. در برخی زمینه ها مصرف مان بسیار بالاست و اسراف می کنیم. ارزان ترین و بهترین راهکار برای مدیریت مصرف انرژی در کشورمان این است که فرهنگ سازی داشته باشیم. کارهای زیادی هم در این زمینه انجام شده است، اما هنوز خروجی قابل توجهی دریافت نکرده ایم.

هزینه پرداختی انرژی مصرف‌ها باید به صورت تصاعدی باشد

وی اظهار داشت: من آمار دقیقی در مورد اینکه چند درصد از پرمصرف های گاز در دسته  مرفهین جامعه قرار می‌گیرند، ندارم. اما کلیت این موضوع درست است که اغلب پرمصرف ها از طبقات بالای جامعه هستند. واقعیت این است که مناطق مرفه نشین مصرف گاز بسیار بالایی دارند. خانواده ها در این مناطق معمولا چندین برابر خانوارهای طبقات دیگر گاز مصرف می کنند.

بیگی نژاد خاطرنشان کرد: کسانی که مصرف معقولی دارند، هزینه گاز را به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌کنند. اما کسانی که مصارف بالاتری دارند، هزینه پرداختی شان باید به صورت تصاعدی بالا برود. این روش مناسبی برای بهینه سازی مصرف و کاهش ناترازی گاز کشور است. این قانون است و دولت باید اجرا کند. این روش در ایجاد عدالت در ارائه یارانه انرژی موثر است. کسانی که علاقه دارند بیش تر از میزان معمول به مصرف انرژی بپردازند، باید هزینه آن را پرداخت کنند.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.