۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۲۲۶ ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ دسته: تولید
۱

عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، ایجاد وزارتخانه بازرگانی را در جهت افزوده شدن بر حجم دولت و افزایش تصدی گری در اقتصاد دانست و افزود: این اقدام به رفع مشکلات قیمتی کالاهای اساسی نیز منجر نمی‌شود؛ چراکه سیاستگذاری برای تولید و تجارت باید به صورت متمرکز انجام شود.

عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با اشاره به تاثیر تشکیل وزارت بازرگانی بر امنیت غذایی کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: قبل از اینکه وزارتخانه ها با هم ادغام شوند از هم جدا بودند، لذا نباید کار آزمون و خطا در کشور انجام شود. با وجود کارهای کارشناسی در سطح مجلس و دولت این دو  وزارتخانه با یکدیگر ادغام شدند که در نتیجه این امر موجب شد تا هم‌افزایی میان تولید و تجارت رخ دهد، سیاست ها در یک وزارتخانه جمع شود.

ایجاد وزارتخانه جدید با کاهش حجم دولت در تضاد است

آرگون با تاکید بر کاهش حجم وزارتخانه ها بیان کرد: بخش های تصدی‌گری باید به بخش خصوصی واگذار شود، هر چند پیش از این به موضوع سیاست‌گذاری، هدایت، نظارت و کنترل پرداخته می‌شد. هم اکنون وزارت صمت دارای مشکلاتی در ساختار است و در صورتی که  این اقدام صورت گیرد، بدنه دولت بزرگ‌تر شده و هزینه‌های جاری دولت افزایش پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر شاهد افزایش مراکز تصمیم‌گیری در حوزه‌های تولید و تجارت خواهیم بود.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران اظهار داشت: این اقدام باعث عدم هماهنگی در پیشبرد راهبردها برای پیشرفت کشور می شود. به طورکلی، تفکیک وزارت بازرگانی مشکلات مختلفی برای کشور به وجود می آورد که مهم ترین آن ها ایجاد تعارض در میان سیاست های تولید و تجارت است.

آرگون با اشاره به اینکه دو مرکز مجزا عهده دار مسائل مربوط به تولید و تجارت باشند، باعث بروز ناهماهنگی های شدیدی می شود که درنهایت به تولید داخلی ضربه می زند افزود: عموما لزوم یکپارچگی سیاست های تولید و تجارت یک امر خدشه ناپذیر است و نادیده گرفتن اهمیت آن باعث بروز مشکلات زیادی می شود.

سیاستگذاری برای تولید و تجارت باید به صورت متمرکز انجام شود

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی، گفت: تجربه کشورهای موفق نیز نشان می‌دهد که باید امور تجارت و تولید به صورت متمرکز در اختیار یک نهاد باشد تا از تعارضات احتمالی جلوگیری شود. عملکرد وزارتخانه در خصوص ادغام به جا بوده است، اما برخی موضوعات و مشکلات در ارتباط با ادغام وجود دارد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بازار باید به مکانیزم‌ خودگردانی برساند، بیان کرد: یک سری از مشکلات ناشی از فشار تحریم‌هاست که طی این سال ها وارد شده است، لذا ادغام یک نوع برگشت به عقب است که مسکلات موجود باید رفع شود.

آرگون با اشاره به اینکه سیاست تولید و تجارت باید راهبردی شود، بیان کرد: هم اکنون مراکز تصمیم‌گیری و سیاست ها در یکجا باید جمع شود چرا که وقتی در ۲ وزارتخانه تصمیم گیری می شود به طوریکه یک وزارتخانه تنظیم بازار و وزارتخانه دیگر واردات را بر عهده می‌گیرد، هماهنگی میان سیاست های تولیدی و تجاری دچار مشکل می شود. در شرایط فعلی مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود، چرا که مشکلات در ساختار نیست و مربوط به عملکرد و اجراست.

عضو صنایع و معادن درباره تاثیر تشکیل وزارت بازرگانی بر تلاطم قیمت در بازار گفت: تلاطم قیمت تنها مربوط به نظارت نیست و بحث اصلی این است که با تشکیل وزارت بازرگانی نیز مشکل تلاطم قیمتی حل نخواهد شد و فقط یک وزارتخانه با رویکرد واردات تشکیل خواهد شد. تشکیل وزارت بازرگانی نیز موجب مشکل شدن هماهنگی میان سیاست های تولیدی و تجاری و ضربه به تولید خواهد شد. طی سال های ۹۴ و ۹۵ که برجام به نتیجه رسیده بود، نوسانات و التهابات بازار نداشتیم چرا که ریشه التهابات جای دیگری است که باید کارشناسی شود که آیا بلاتکلیفی اتفاق می افتد یا خیر.

انتهای پیام/ تولید

  1. نه استیضاح نه تفکیک حتی اگر وزیر ایده آل نباشد بدتر می شود

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.