۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۲۰۲ ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در چند روز گذشته دو خط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا موسوم به نورد استریم با انفجار در چهار نقطه آن و نشتی‌های کم‌سابقه گاز مواجه شد. در همین راستا مقامات کاخ کرملین معتقدند با توجه به رصد اطلاعاتی آمریکا بر این مناطق و حضور مناطق منفجر شده در آب‌های دریایی کشورهای اروپایی، آمریکا و کشورهای غربی مقصران اصلی این اقدام خرابکارانه با هدف ضربه زدن به اقتصاد روسیه هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد «نورد استریم ۱ و ۲» دو خط انتقال گاز طبیعی از راه دریا هستند که با گذر از زیر دریای بالتیک، گاز را از روسیه به آلمان منتقل می‌کنند. پیش از این انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین انجام می‌شد اما با راه‌اندازی دو پروژه نورد استریم به عنوان طولانی‌ترین خطوط لوله زیر دریایی جهان با طول بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر، مسیر انتقال گاز از روسیه به اروپا تغییر یافت.

تاریخچه خط لوله نورد استریم

خط لوله دوقلوی نورد استریم ۱ در سال ۲۰۱۱ با سرمایه‌گذاری ۷.۴ میلیارد دلاری، حضور شرکت‌های بزرگ از ۱۱ کشور اروپایی و عبور از آب‌های ۵ کشور روسیه، فنلاند، سوئد، دانمارک و آلمان آغاز به کار کرد تا سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز را از روسیه به عنوان دارنده بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان به آلمان برساند. این خط لوله گازی، پس از رسیدن به آلمان به کشورهای دانمارک، هلند، بلژیک، فرانسه و بریتانیا متصل خواهد شد.

این پروژه در سال ۲۰۰۶ توسط پارلمان اتحادیه اروپا به عنوان «پروژه مورد علاقه اروپا» برای ترویج پایداری و تأمین امنیت انرژی این قاره نام گرفت.

خط لوله دوقلوی نورد استریم ۲ نیز با هدف صادرات بیشتر گاز از روسیه به اروپا و رساندن آن به ۱۱۰ میلیارد متر مکعب در سال، بین سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و دومین خط لوله آن در سپتامبر ۲۰۲۱ تکمیل گردید اما بدون جریان یافتن گاز در آن، با شروع جنگ روسیه و اوکراین و آغاز تحریم‌های غرب علیه مسکو مسدود شد.

نورد استریم عامل افزایش نفوذ روسیه در اروپا

در سال‌های گذشته تعدادی از کشورهای غربی مانند آمریکا و اوکراین و برخی از کشورهای اروپای شرقی و مرکزی از پروژه خطوط انتقال گاز روسیه به آلمان انتقاد کرده‌ و آن را عامل نفوذ مسکو در اروپا و افزایش وابستگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به روسیه قلمداد کرده‌اند. این پروژه باعث شد تا مسیر انتقال گاز روسیه به اروپا که پیش از این از اوکراین می‌گذشت، تغییر کرده و کیف (پایتخت اوکراین) از درآمد ترانزیتی آن محروم شود.

در مقابل اما کشورهای اروپایی سیر نزولی هزینه تأمین انرژی خود با کاهش هزینه ترانزیت آن را عامل مهمی در رشد صنایع و افزایش کیفیت زندگی شهروندان اروپایی دانسته و بر گسترش همکاری‌ بین روسیه و اروپا در حوزه انرژی تأکید کرده‌اند.

خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم

در روزهای گذشته رسانه‌های غربی از کشف چهارمین نشتی در خطوط لوله انتقال گاز به آلمان موسوم به «نورد استریم» خبر دادند. روز پنجشنبه گارد ساحلی سوئد (یکی از کشورهایی که این خط لوله از آب‌های آن می‌گذرد) اعلام کرد: «چهارمین نشتی در خطوط لوله گاز نورد استریم پیدا شده است. این در حالی است که در روزهای اخیر انفجارهایی در دریای بالتیک ثبت شده بود.»

مت فردریکسن نخست وزیر دانمارک نیز اظهار کرد: «اگرچه مشخص نیست که چه چیزی یا چه کسی باعث وقوع این انفجارها شده است اما این اتفاقات نتیجه اقدامات عمدی است.» آژانس انرژی دانمارک نیز اعلام کرد: «این یک شکاف کوچک نیست و نشتی از سوراخ‌های واقعاً بزرگی بر روی خطوط لوله انتقال گاز است.»

نخست وزیر لهستان ماتئوس موراویه‌تسکی نیز در همین رابطه اشاره کرد: «این یک اقدام خرابکارانه و مربوط به مرحله بعدی تشدید اوضاع در اوکراین است.»

چه کسی مقصر است؟

مقامات روس از جمله رئیس‌جمهور این کشور ولادیمیر پوتین با «تروریسم بین‌المللی» خواندن این اتفاقات، تلویحاً آمریکا و کشورهای اروپایی را مقصر این انفجارها و نشتی خطوط لوله انتقال گاز دانستند. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد: «رئیس جمهور جو بایدن موظف است به این سوال پاسخ دهد که آیا آمریکا تهدید خود را انجام داده است یا خیر.»

مقامات کرملین در روزهای گذشته با اعلام اینکه نقاط منفجر شده تحت رصد اطلاعاتی دقیق سازمان‌های جاسوسی آمریکا قرار دارند، کاخ سفید را یکی از مقصران این اقدام خرابکارانه معرفی کرده‌اند.

منبع:

پایگاه اطلاع‌رسانی نورد استریم

پایگاه خبری یورو نیوز

پایگاه خبری رویترز

پایگاه خبری مسکو تایمز

پایگاه خبری هندوستان تایمز

پایگاه خبری فوربس

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.