۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۷۶۱ ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

پارلمان اندونزی پیوستن این کشور به پیمان تجاری مشارکت جامع اقتصادی منطقه‌ای (آرسپ) را تصویب کرد. به این ترتیب حضور اندونزی در این پیمان رسمی شد که نتایج آن توسعه تجارت با ۱۴ کشور دیگر عضو این پیمان و تقویت تولید ناخالص داخلی این کشور است.

به گزارش مسیر اقتصاد پارلمان اندونزی طی این هفته قانونی را تصویب کرد که عضویت این کشور در پیمان تجارت آزاد موسوم به پیمان تجاری مشارکت جامع اقتصادی منطقه‌ای آرسپ (RCEP) را رسمی می‌کند. پیوستن اندونزی به این توافق ۱۵ عضوی، یادآور میزان اولویت اقتصاد برای بسیاری از کشورهای آسیا و اقیانوسیه است.

تصویب پیمان تجارت آزاد «آرسپ» توسط پارلمان اندونزی

با الحاق این کشور، اندونزی به آخرین کشور آسیای جنوب شرقی تبدیل می‌شود که رسما به بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان می‌پیوندد. پیمان بزرگ آرسپ که در نوامبر ۲۰۲۰ توسط رهبران ۱۵ کشور آسیا و اقیانوسیه از جمله ۱۰ عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) امضا شد، تقریبا یک سوم جمعیت جهان و تولید ناخالص داخلی آن را پوشش می‌دهد. علاوه بر آسه آن، این توافق شامل استرالیا، چین، ژاپن، نیوزیلند و کره جنوبی می‌شود.

انعقاد بزرگترین توافق تجاری چندجانبه جهان در شرق آسیا

سود اندونزی از عضویت رسمی در بزرگترین بلوک تجاری جهان 

به گفته وزیر تجارت اندونزی عضویت این کشور در آرسپ باعث افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اندونزی خواهد شد. وی همچنین پیش‌بینی کرد که رشد سالانه تولید ناخالص داخلی این کشور ۰.۰۷ درصد افزایش خواهد یافت. به گفته وی این توافقنامه به عنوان گذرگاهی برای ورود اندونزی به بازارهای جهانی توصیف می‌شود و زمان آن رسیده است که اندونزی نقش فعال‌تری در بازارهای بین‌المللی داشته باشد.

این قرارداد تجاری به صنایع اندونزی از جمله شیلات، کشت و تولید خودرو امکان دسترسی بهتر به بازارهای کشورهای عضو آرسپ مانند چین، ژاپن و کره جنوبی را می‌دهد. همچنین این پیمان فرصت‌های بیشتری را برای اندونزی ایجاد خواهد کرد؛ چراکه گسترش شبکه‌های تولید و زنجیره ارزش منطقه‌ای را تشویق و فضای تجاری بهتری را فراهم می‌کند.

اندونزی سیزدهمین کشور از ۱۵ کشور امضاکننده این معاهده است و تنها کشورهای میانمار و فیلیپین هنوز این معاهده را تصویب نکرده اند. پیمان آرسپ از ابتدای سال میلادی جاری برای کشورهایی که پیش از این آن را تصویب کرده بودند، به اجرا درآمد.

آرسپ که اولین بار در سال ۲۰۱۱ توسط آسه آن پیشنهاد شد، قرار است طی ۲۰ سال آینده تا ۹۰ درصد تعرفه‌های واردات بین امضاکنندگان خود را حذف کند. همچنین هدف آن ایجاد قوانین مشترک برای تجارت کالا و خدمات، تجارت الکترونیک و مالکیت معنوی است.

منبع: دیپلمات

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.