۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۶۰۱ ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی
۰

در ۲۰ سال اخیر جمعیت افراد بالای ۸۵ سال در استرالیا با افزایش دو برابری به ۵۵۸ هزار نفر رسیده و در ۱۳ سال آتی مرز یک میلیون نفر را رد خواهد کرد. تقویت رشد اقتصادی، تشویق مهاجران ماهر به زندگی در استرالیا و تقویت بخش بهداشت و درمان از جمله اقداماتی است که استرالیا باید برای کاهش اثرات پیری جمعیت در دستورکار قرار دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد سایمون کوستن‌ماخر در یک بررسی کلی آمار پیری جمعیت استرالیا و نتایج آن را بر روی آینده این کشور بررسی کرده و پیشنهاداتی در این زمینه ارائه کرده است که در ادامه به آن پرداخته شده است.

جمعیت سالمندان استرالیایی روبه افزایش است

طی بیست سال گذشته، جمعیت بالای ۸۵ سال استرالیا دو برابر شده‌ و به بیش از ۵۵۸ هزار نفر رسیده است و تا ۱۳ سال آینده، بیش از یک میلیون استرالیایی در این محدوده سنی خواهند بود. در سال ۲۰۶۳ این جمعیت به دو میلیون و در ۲۰۸۰ به سه میلیون نفر خواهد رسید. حدود نیمی از افراد بالای ۸۵ سال نیازمند خدمات مراقبتی جدی هستند. بدین معنا که برای فعالیت‌های اصلی نیاز به کمک دارند و مسائل متعدد مرتبط با سلامت دارند که نیازمند توجه است. گاهی اوقات این مراقبت به صورت رایگان توسط یکی از اعضای خانواده تامین می‌شود ولی معمولا نیاز به کمک افراد متخصص وجود دارد. استرالیا باید خود را برای این موج پیری جمعیت آماده کند.

چند درصد از این افراد در حساب‌های بازنشستگی خود، پول کافی برای گذراندن این دوران دارند؟ بازنشستگان ثروتمند که صاحب خانه هستند و پول اضافه در حساب‌های بانکی دارند، می‌توانند از عهده پیری و مسائلش بربیایند. جمعیت سالمند رو‌به‌رشدی که درآمد کمی دارند و صاحبخانه نیستند، نگرانی اصلی هستند. نقدینگی آنها خیلی زود تمام می‌شود و باید ده‌ها سال از طریق صندوق‌های بازنشستگی به آنها کمک شود. برای اینکه استرالیا بتواند این هزینه سنگین را تامین کند، باید اقتصاد خود را تقویت نماید.

تشویق مهاجران دارای مهارت بالا برای تامین مالی سالمندان

اولین گزینه پیش روی استرالیا، استخراج معادن خواهد بود و به دلیل رای بالای جمعیت سالمند، توجهی به دوستداران محیط زیست که از این کار منع می‌کنند نخواهد شد. همچنین نیاز است مهاجران دارای مهارت بالا تشویق شوند که در استرالیا بمانند تا با فعالیت اقتصادی خود، منابع مالی سالمندان را تامین کنند.

تنهایی در سالمندی معضل بزرگی است که در حال افزایش است. اگر فرد سالمند در محله‌ای مناسب با قابلیت پیاده روی مستقر باشد، ممکن است تعاملات اجتماعی مانع تنهایی او شود. اما برای افرادی که در نواحی دورتر زندگی می‌کنند و برای ارتباطات نیازمند خودرو هستند یا محله‌هایی که مناسب پیاده‌روی نیستند، وسایل حمل و نقل عمومی کافی ندارند یا در تابستان بسیار گرم هستند، چه راهکاری وجود دارد؟ استفاده از فناوری دیجیتال و واقعیت مجازی، راهکارهای خوبی نیستند. انسان‌ها به روابط واقعی و مستمر نیاز دارند تا از نظر ذهنی، فعال و سالم و شاد بمانند.

اصلاح اساسی بهداشت و درمان برای بهبود زندگی سالمندان

جمعیت ۲۵.۴ میلیون نفری استرالیا توسط دو میلیون کادر بهداشت و درمان خدمات‌دهی می‌شوند که همگی سخت مشغول کار هستند. باید محیط کاری مراکز درمانی و مراقبت از سالمندان جایی جذاب برای کار کردن باشد در حال حاضر فرسودگی شغلی و ساعات کاری زیاد و نامعمول باعث شده افراد این مشاغل را رها کنند.

در شرایطی که کارکنان مراکز مراقبت از سالمندان، شغل خود را رها می‌کنند، فشار کاری روی مابقی افراد بیشتر می‌شود. به دلیل کمبود نیرو، هزینه این خدمات بالاتر می‌رود و از دسترس افراد با درآمد کمتر خارج می‌شود. با این شرایط استرالیا نیازمند اتوماسیون خواهد بود. اتوماسیون در همه زمینه‌های شغلی تا افراد بیشتری بتوانند وارد حوزه سلامت و نگهداری از سالمندان بشوند. در چنین شرایطی آیا کسی در حال صحبت کردن و سیاستگذاری برای جمعیت رو‌به‌رشد سالمند است؟

منبع: این‌دیلی

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.