۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۹۴۰ ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: تولید
۰

سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، تولید و تجارت را اموری به هم پیوسته دانست و ضمن تاکید بر تصمیم‌گیری متمرکز در این دو حوزه گفت: تشکیل وزارت بازرگانی به معنای واردات محور کردن کشور است؛ این اقدام به تولید داخلی ضربه می‌زند و امنیت غذایی را تهدید می‌کند.

در طول سال‌های اخیر کارشناسان بر ضرورت مدیریت واحد تولید و تجارت و تصمیم گیری متمرکز درخصوص تولید و واردات تاکید کرده‌اند اما برخی همچنان به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی و تفکیک اختیارات وزارت صمت و جهاد کشاورزی هستند. در این رابطه سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: یک وزارتخانه باید مسئول تنظیم بازار محصولات مختلف باشد و به طور خاص در حوزه صنایع این مسئولیت باید به وزارت صمت سپرده شود.

تشکیل وزارتخانه مجزا برای بازرگانی موجب غلبه واردات در کشور میشود

حسینی کیا ضمن ابراز مخالفت با تاسیس وزارت بازرگانی تصریح کرد: تشکیل وزارت بازرگانی به نفع منافع ملی ما نیست. زیرا ایجاد این وزارتخانه به غلبه واردات در کشور منجر می‌شود و در نتیجه صنایع داخلی ضربه می‌خورند. از طرف دیگر، ایجاد یک وزارتخانه جدید هزینه بر است و به هدررفت منابع ملی منجر می‌شود. این اقدام با اسناد بالادستی ما منافات دارد و آن‌ها را نقض می‌کند. برنامه ششم توسعه تصریح می‌کند که باید در راستای کوچک کردن دولت گام برداریم و تأسیس وزارت بازرگانی با این موضوع کاملاً در تضاد است.

وی ادامه داد: اگر وزارت بازرگانی تشکیل دهیم، چیزی که قربانی می شود، صنعت است. ما قبلاً سابقه مجزا بودن وزارت بازرگانی را داشته ایم و بر اساس نظرات کارشناسی این وزارتخانه در وزارت صنایع و معادن ادغام شد. جدا کردن مجدد این وزارت خانه به نفع منافع کشور نیست و مشکلاتی به بار می‌آورد.

تشکیل وزارت بازرگانی به معنای تهدید امنیت غذایی کشور است

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص دلیل بروز تلاطمات قیمتی اخیر در کشور گفت: اینکه الان مشکلاتی در کشور داریم به این موضوع که وزارت بازرگانی مجزایی نداریم، ارتباطی ندارد. ایجاد وزارت بازرگانی نمی‌تواند مشکلی را حل کند. باید به فکر چاره اندیشی برای مشکلات فعلی باشیم و ببینیم این مسائل چرا به وجود آمده‌اند. اگر امروز در اقتصاد مشکل داریم باید به فکر اصلاح رویه‌ها و سیاست‌ها باشیم. باید معاونین قوی انتخاب شوند و از واگذار کردن امور به افراد ناتوان پرهیز کنیم. ایجاد وزارتخانه جدید به معنای بزرگ تر کردن دولت و افزایش هزینه‌های کشور است و نمی‌تواند دردی را درمان کند.

حسینی کیا خاطرنشان کرد: اجرای دقیق قوانین موجود می‌تواند به حل مشکلات فعلی کمک کند. به طور مثال قانون تمرکز وظایف و اختیارات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی تصریح می‌کند که وظایف این حوزه باید به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شود. این قانون در حال حاضر اجرا نمی‌شود و همین موضوع تداخل در امور را به وجود آورده است. عمل به این نوع قوانین می‌تواند کارساز باشد.

وی در ادامه تأکید کرد: تشکیل وزارت بازرگانی به معنای واردات محور کردن کشور و تهدید امنیت غذایی است و این امر به تولید داخلی ضربه می‌زند. بحث تولید و تجارت به هم پیوسته هستند و جدا کردن آن ها از همدیگر مشکل ساز خواهد بود. مدیریت واحد امور تولید و تجارت به یکپارچگی بیشتر سیاست ها می انجامد و به نفع کشور است.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.