۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۲۰۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

معاون نخست‌وزیر ترکیه از موافقت این کشور با پرداخت روبل در ازای واردات گاز طبیعی روسیه پس از نشست رؤسای جمهور دو کشور خبر داد. تقویت ارز ملی کشور روسیه و پایداری در تامین انرژی ترکیه از نتایج این توافق محسوب می‌شود.

مسیر اقتصاد/ رؤسای جمهور ترکیه و روسیه روز گذشته (جمعه) پس از یک دیدار چهار ساعته، برای تقویت همکاری در صنایع حمل‌ونقل، کشاورزی، مالی و ساختمانی به توافق رسیدند. بر اساس بیانیه مشترکی که از سوی دو کشور منتشر شد، دو طرف بر لزوم اجرای کامل توافق ماه گذشته در استانبول از جمله صادرات بلامانع غلات، کود و مواد خام روسیه تأکید کردند. یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توافق، پرداخت روبلی وجه گاز به روسیه است. بنابر اعلام الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر ترکیه، این کشور موافقت کرده است که بخشی از وجه واردات گاز طبیعی از روسیه را به روبل بپردازد.

سیاست پرداخت روبلی، ابتکار روسیه در مقابله با تحریم‌ها

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ماه‌ها پیش اعلام کرد که کشورهای غیردوست ملزم هستند وجه خرید نفت و گاز از روسیه را به یک حساب روبلی در داخل روسیه واریز نمایند. این اقدام واکنشی به تحریم‌های مالی غرب علیه روسیه و در راستای محافظت از مبادلات مالی بین‌المللی این کشور در برابر ریسک تحریم‌ها بود. اگرچه روسیه ترکیه را کشوری غیردوست نمی‌داند، اما پرداخت وجه گاز طبیعی روسیه به روبل می‌تواند از این پرداخت‌ها در برابر تحریم‌ها محافظت ‌کند و نظر روسیه را برای همکاری با ترکیه در دیگر عرصه‌ها از جمله همکاری‌های امنیتی جلب نماید.

بهبود روابط با روسیه، سیاست ترکیه برای جلوگیری از تشدید بحران‌های داخلی

ترکیه از چندی پیش تلاش ویژه‌ای را برای بهبود روابط با روسیه از سر گرفته است. در ماه گذشته نیز با میانجیگری ترکیه، قراردادی برای حمل غلات از دریای سیاه بین روسیه، اوکراین و سازمان ملل در استانبول امضا شد و روابط بین روسیه و ترکیه را بیش‌ازپیش تقویت کرد. به نظر می‌رسد تلاش ترکیه برای بهبود روابط با روسیه سیاستی است که این کشور برای مقابله با تشدید بحران‌های داخلی خود بکار گرفته است. ترکیه در سال آینده با انتخابات روبرو است و در حال حاضر نرخ تورم سالانه نزدیک به ۸۰ درصد را تجربه می‌کند که این مسئله اردوغان را در موضع ضعف قرار دادِه است. علاوه بر این، ترکیه تقریباً نیمی از گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند. در نتیجه با توجه به در پیش بودن زمستان، هرگونه وقفه در عرضه گاز روسیه به ترکیه موجب تشدید بحران اقتصادی خواهد شد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.