۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۱۶۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰ دسته: انرژی نام نویسنده: مسعود صباغی
۰

در حال حاضر عربستان ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند و به دلیل درخواست‌های آمریکا و اروپا، قصد دارد میزان تولید خود را افزایش دهد. اما کارشناسان معتقدند این کشور نمی‌تواند تولید نفت خود را به بیش از ۱۳ میلیون بشکه در روز برساند و در صورت تداوم روند افزایش تقاضا و کاهش صادرات نفت روسیه، افزایش قیمت‌ها اجتناب ناپذیر است.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر تقاضای جهانی نفت روندی صعودی دارد و انتظار تحریم‌های بیشتر نفت روسیه و بازگشت تقاضای نفت چین به بازار، پس از برداشتن محدودیت‌های کرونایی، چشم انداز این بازار را صعودی کرده است. در این شرایط برخی معتقدند عربستان می‌تواند با افزایش جهشی تولید نفت خود شرایط را برای تعادل در بازار جهانی نفت فراهم کند. اما شواهد موجود این فرضیه را رد می‌کند.

اهمیت ظرفیت تولید نفت عربستان در چشم انداز بازار جهانی

کشورهای اوپک پلاس تصمیم گرفته‌اند برای بهبود شرایط عرضه نفت در بازار جهانی، محدودیت‌های عرضه خود را که سابقه چندین ساله دارد، بردارند. در این صورت کشورها میتوانند بر اساس در نظر گرفتن جمیع شرایط، تا میزان ظرفیت تولید خود، اقدام به تولید و صادرات نفت نمایند. در این میان میزان ظرفیت بالقوه تولید نفت عربستان محل سئوال فعالین بازار نفت قرار گرفته است.

در صورتی که عربستان بتواند میزان تولید نفت خود را از حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز کنونی به حدود ۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد، آمریکا و کشورهای اروپایی آینده این بازار را با ثبات و بدون افزایش جهشی در قیمت ارزیابی خواهند کرد که در شرایط تنش با روسیه یک امتیاز برای آن‌ها محسوب می‌شود. در طرف مقابل درصورتی که این کشور امکان افزایش جهشی تولید نفت خود را نداشته باشد، تحلیلگران بر چشم انداز افزایش قیمت در بازار نفت اتفاق نظر دارند.

جهش تولید نفت عربستان امکان پذیر نیست

اغلب کارشناسان معتقدند عربستان، حتی با کمک امارات، امکان افزایش جهشی تولید نفت خود، به نحوی که به ایجاد ثبات بین عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت منجر شود را ندارد. این درحالیست که آمریکا با روش‌های مختلف عربستان را تحت فشار قرار داده است که بر تولید نفت خود بیفزاید و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز برای تحقق این مهم به عربستان سفر کرد و با وجود مخالفت‌هایی که در زمینه قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار مطرح سعودی توسط دربار این کشور بین دو طرف وجود داشت، با ولی عهد عربستان دیدار کرد.

بعد از سفر بایدن به عربستان، مقامات این کشور از عزم خود برای افزایش تولید نفت سخن گفته‌اند، اما آخرین اطلاعات از ظرفیت تولید نفت عربستان نشان می‌دهد این کشور برای رساندن تولید خود به سطح روزانه ۱۵ میلیون بشکه، به سرمایه‌گذاری کلانی نیاز دارد که امکان آن را تا سال ۲۰۲۷ میلادی غیر ممکن کرده است. از این رو محمد بن سلمان ولی عهد عربستان نیز در اظهاراتی از افزایش تولید نفت به ۱۳ میلیون بشکه در روز سخن گفته است که حدود ۲ میلیون بشکه در روز بیشتر از میزان تولید کنونی است.

چشم انداز افزایش قیمت جهانی نفت در صورت رشد تقاضا

در حال حاضر تخمین‌های مختلفی درخصوص میزان ظرفیت مازاد تولید نفت کشورهای عضو اوپک وجود دارد. سازمان اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی، این ظرفیت را در مجموع حدود ۳ میلیون بشکه در روز ارزیابی کرده‌اند، اما برخی معتقدند این تخمین خوش بینانه است و در شرایط فعلی امکان افزایش تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز وجود ندارد. در حال حاضر میزان تولید نفت عربستان در حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز است که در مقایسه با میزان تولید نفت این کشور در دهه‌های اخیر، از سطح بالایی برخوردار است.

در چنین شرایطی کاهش احتمالی عرضه جهانی نفت روسیه در کنار افزایش تقاضای نفت چین درپی کاهش محدودیت‌های کرونایی، چشم انداز بازار جهانی نفت را کاملا صعودی کرده است و تنها فرضیه‌ای که می‌تواند این چشم انداز را به مخاطره بیندازد، رکود اقتصادی در سطح جهانی است که تقاضای نفت را با کاهش جدی مواجه می‌کند.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.