۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۰۳۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰ دسته: انرژی
۰

با قطع شدن انتقال گاز به برخی از کشورهای اروپایی از سوی روسیه، زمستان سختی در انتظار اروپاست. مقامات کشورهای اروپایی با تدابیری همچون خاموش کردن تابلوهای تبلیغاتی الکتریکی و نورافکن ساختمان‌های عمومی و خیابان‌ها، صرفه جویی در مصرف سوخت و محدود کردن استفاده از تهویه مطبوع، قصد دارند میزان مصرف انرژی را تا ۱۵ درصد نسبت به میانگین سال‌های اخیر کاهش دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت «گازپروم»روسیه روز شنبه اعلام کرد که انتقال گاز به کشور لتونی را قطع خواهد کرد، چندین کشور اروپایی در حال اتخاذ تدابیری در جهت کاهش مصرف انرژی برای مقابله بهتر با سرمای زمستان هستند. انتقال گاز به کشورهایی مانند دانمارک، اتریش و لتونی به طور کامل قطع شده است و فرانسه و آلمان نیز شاهد کاهش شدید آن بوده‌اند.

کشورهای اروپایی در حال اتخاذ تدابیر صرفه‌جویی در مصرف انرژی

جریان گاز از روسیه در حال حاضر ۳۰ درصد کمتر از میانگین دوره ۲۰۱۶-۲۰۲۱ است. وزرای انرژی اروپا در ۲۶ ژوئیه طرحی را تصویب کردند که بر مبنای آن انرژی مورد نیاز برای مقابله با اختلال در عرضه گاز روسیه را تضمین کند. هدف اتحادیه اروپا کاهش تقاضای گاز بین اوت ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ به میزان ۱۵ درصد در مقایسه با میانگین مصرف پنج سال گذشته است. تمامی این اقدامات در سطح اروپایی و ملی بدون بسیج همه کشورهای اروپایی بی فایده خواهد بود.

در فرانسه باید به محض بسته شدن فروشگاه‌ها تابلوهای تبلیغاتی الکتریکی آن‌ها خاموش شود و به طور سیستماتیک شدت نور داخل کاهش یابد. روشن بودن تابلوهای تبلیغاتی الکتریکی بین ساعت ۱ بامداد تا ۶ صبح ممنوع است، مگر در ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی و فرودگاه‌ها. در شهر «مونتلیمار» در شب چراغ‌های خیابان‌ها خاموش می‌‌شود. در «اورانشو» و «پواتیر» نیز ساعات روشنایی چراغ‌ها کاهش می‌یابد. فروشگاه‌های دارای تهویه مطبوع باید درهای خود را بسته نگه دارند و عدم رعایت آن ۷۵۰ یورو جریمه دارد.

در آلمان، نورافکن‌های ساختمان‌های عمومی خاموش شده‌اند. در شهر «هانوفر» باید دمای داخل ساختمان‌های شهرداری از اول اکتبر تا ۳۱ مارس فقط تا ۲۰ درجه سانتی‌ گراد باشد. همچنین در این شهر آب گرم استخرهای شنا و سالن‌های ورزشی شهرداری نیز قطع شده است. برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین آلمان در نظر دارد یک برنامه حمل و نقل عمومی با قیمت ۹ یورو راه‌اندازی کند.

علاوه بر تدابیر دولت، اکثر کشورها خواستار اقداماتی از سوی مردم هستند

ایتالیا در نظر دارد مثل آلمان و فرانسه رفتار کند، به علاوه اینکه دما را در تابستان بین ۲۵ تا ۲۷ درجه و در زمستان بین ۱۹ تا ۲۱ درجه در نظر گرفته است. یونان قصد دارد ۱۰درصد انرژی مصرفی سالانه خود را کاهش دهد و برای انجام این کار، «عملیات ترموستات» را راه اندازی کرده که شامل نصب صفحه‌های محافظ در ساختمان‌های عمومی به منظور محدود کردن استفاده از تهویه مطبوع است. بدین منظور، دولت برنامه‌ای ۶۴۰ میلیون یورویی برای نوسازی پنجره‌ها و سیستم‌های خنک کننده ساختمان اعلام کرده است.

در ایرلند تنظیم دمای ترموستات تا ۲۰ درجه سانتی گراد در اتاق‌های اصلی و تا ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد در اتاق خواب و همچنین ریختن  آب در کتری به میزان مورد نیاز در هنگام جوشانیدن آن در دستورکار قرار گرفته است. الزام به خاموش کردن کامپیوترها بعد از ساعات کاری، خاموش کردن روترها و تلویزیون‌ها در زمان عدم استفاده و خاموش کردن لامپ هنگام خروج از اتاق و استفاده صحیح از ترموستات از دیگر اقداماتی است که از سوی مقامات کشورهای اروپایی به مردم توصیه شده است.

منبع: روزنامه فرانسوی اکسپرس

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.