۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۴۳۸ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰ دسته: انرژی
۰

نخستین پروژه انرژی هسته‌ای در جهان عرب، نیروگاه‌های براکه هستند. امارات می‌تواند با راه‌اندازی نیروگاه چهارم این پروژه ۲۵ درصد برق مورد نیاز خود را بدون انتشار گاز کربن تأمین کند.

به گزارش مسیر اقتصاد، نیروگاه‌های براکه اولین پروژه انرژی صلح آمیز هسته‌ای چند ایستگاهی در جهان عرب به شمار می‌روند. این نیروگاه‌ها به منظور آغازی برای تولید برق پاک و کاهش کربن تا سال ۲۰۵۰ در امارات احداث شده‌اند.

امارات اولین کشور جهان عرب در  به کارگیری انرژی هسته‌ای برای تولید برق 

روز دوشنبه سازمان انرژی هسته‌ای امارات دهمین سالگرد آغاز ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای در منطقه الظفره ابوظبی را جشن گرفت. نیروگاه های براکه، امارات را به اولین کشوری در جهان عرب تبدیل کرد که فناوری انرژی هسته‌ای را در تولید برق سازگار با محیط زیست به کار گرفت.

براکه شامل ۴ راکتور پیشرفته ARP 1400 است که در صورت بهره‌برداری کامل، ۵۶۰۰ مگاوات برق پاک تأمین می‌کند. این مقدار ۲۵ درصد از نیاز برق امارات را پوشش می‌دهد و سالانه ۲۲.۴ میلیون تن از انتشار گازهای کربنی می‌کاهد. امارات به منظور مقابله با چالش های جهانی در حوزه‌ی تغییرات آب و هوایی و امنیت انرژی، در انرژی پاک سرمایه گذاری کرده است.

قرارداد نیروگاه‌های براکه در دسامبر ۲۰۰۹ منعقد شد. پس از ۳ سال، در ژوئیه ۲۰۱۲ با بتن ریزی اولین نیروگاه، کار ساخت مطابق با الزامات مقررات داخلی و استانداردهای بین‌المللی آغاز شد. از جمله دستاوردهای اصلی این نیروگاه در آوریل سال گذشته(۲۰۲۱) شروع عملیات تجاری و تولید برق شبانه‌روزی خانه‌ها و بخش‌های تجاری، برای اولین بار در امارات و جهان عرب بود. برق تولید شده نیروگاه اول و دوم به کاهش کربن در بخش انرژی سرعت بخشیده است و برای دستیابی به آب و هوای فاقد کربن تا سال ۲۰۵۰ کمک می‌کند.

تأمین یک چهارم برق مورد نیاز امارات

محمد ابراهیم الحمادی، مدیر عامل سازمان انرژی هسته ای امارات گفت: «یک دهه پیش، ریاست دولت تصمیم به توسعه یکی از پیشرفته‌ترین پروژه‌های انرژی هسته‌ای در جهان را گرفت. این پروژه در سال‌های آینده یک چهارم برق مورد نیاز امارات متحده عربی را بدون انتشار کربن تأمین می‌کند که در تضمین امنیت انرژی و تحقق اهداف دولت در راستای کاهش کربن نقش دارد.»

وی خاطرنشان کرد: «نیروگاه‌های براکه تنها آغاز راه هستند و دولت چشم انتظار دستیابی به دستاوردهای بیشتری در زمینه‌های متعدد فناوری‌های پیشرفته انرژی در دهه آینده است. از جمله این فناوری‌ها: سوخت‌های سازگار با محیط زیست مانند هیدروژن بدون کربن، شبکه‌های منطقه‌ای پیشرفته، راکتورهای مینیاتوری و کاربردهای انرژی هسته‌ای در بخش‌های وسیع‌تر است.»

رکن اساسی توسعه‌ی پایدار

قابل ذکر است که در ماه‌های آینده نیروگاه سوم به دو نیروگاه اول و دوم براکه که به صورت تجاری برق تولید می‌کنند ملحق خواهد شد و با این نیروگاه‌، ۱۴۰۰ مگاوات برق بدون کربن دیگر به شبکه برق افزوده می‌شود. همچنین کار ساخت چهارمین نیروگاه در مراحل پایانی خود قرار دارد.

نیروگاه‌های براکه رکن اساسی توسعه‌ی پایدار هستند و در کنار مزایای زیست محیطی قابل ملاحظه‌ای که امروزه و تا ۶۰ سال آینده و پس از آن ایجاد می‌کنند در ایجاد مشاغل با ارزش نقش دارند. این نیروگاه‌ها محرک رشد بخش‌های صنعت داخلی هستند و در طول شبانه روز یک منبع امن و مطمئن از برق سازگار با محیط زیست به ارمغان می‌آورند.

منبع: الطاقة

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.