۰۲ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۸۷۵ ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰ دسته: تولید، قاچاق کالا و ارز کارشناس: مهدی قربانیان
۰

بر اساس یک تحقیق بین‌المللی، این تصور که افراد کم درآمد خریداران اصلی کالاهای قاچاق هستند و تنها علت اقبال مردم به این کالاها قیمت کمتر آن‌هاست، با واقعیت سازگاری ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد پیش‌داوری‌های متعددی در حوزه تجارت غیرقانونی یا قاچاق در ذهن‌ها نقش بسته است. دلایل نقض دو مورد از این پیش‌داوری‌ها در این گزارش مبتنی بر مصاحبه‌های گرفته شده از مصرف‌کنندگان در اروپا و اتحادیه اروپا و منتشر شده در نشریه آکسفورد اکونومیکس بررسی خواهد شد. یک مورد از این پیش‌داوری‌ها مربوط به  خرید کالاهای غیرقانونی توسط افراد کم درآمد است و دیگری ارزان بودن کالاهای غیرقانونی به عنوان دلیل اصلی خرید این کالاها است.

افراد کم‌درآمد خریدار کالاهای مربوط به تجارت غیرقانونی

اولین پیش‌داوری مربوط به خرید کالاهای مربوط به تجارت غیرقانونی توسط افراد کم درآمد است. به عبارت دیگر این پیش‌داوری وجود دارد که افراد کم درآمد توانایی پرداخت هزینه برای کالاهای قانونی را ندارند. اما واقعیت این است که تجارت غیرقانونی در تمام سطوح جامعه و در محصولات متنوع‌تری رخ می‌دهد. دلایل زیادی وجود دارد که افراد خرید کالاهای غیرقانونی را به کالاهای قانونی ترجیح می‌دهند. به طور مثال دسترسی آسان‌تر به  صورت آنلاین به کالاهای غیرقانونی یکی از این موارد است. اما این دلایل هیچ ارتباطی با سطح درآمدی افراد ندارد. نمودارهای زیر تجارت غیرقانونی را براساس سطوح درآمدی و گروه‌های شغلی دسته بندی کرده است.

براساس نمودارهای بالا گروه‌های درآمدی بالای ۱۵۰ هزار دلار، بین ۲۵ تا ۱۵۰ هزار دلار و زیر ۲۵ هزار دلار تقریبا سهم برابری در خرید کالاهای غیرقانونی در تمام گروه‌های کالایی را دارا هستند. در تمام موارد افراد با درآمد بالای ۱۵۰ هزار دلار و افراد با درآمد زیر ۲۵ هزار دلار بیشتر از افراد بین این دو درآمد سهم دارند. به لحاظ موقعیت شغلی نیز همانطور که قابل مشاهده است چه افراد فاقد شغل و چه افراد استخدام شده به صورت تمام وقت از سهم نسبی برابری در خرید کالاهای غیرقانونی برخوردار هستند.

بنابراین دلایل دیگری غیر از درآمد وجود دارد که موجب ترجیح خرید کالاهای غیرقانونی بر کالاهای قانونی می‌شود. مصرف‌کنندگان تصور می‌کنند برای برخی از محصولات تفاوت کمی در کیفیت بین کالاهای قانونی و غیرقانونی وجود دارد، به طوری که ۳۵ درصد موافق و ۲۱ درصد مخالف این پیش‌داوری هستند. تعداد بسیار کمی انتظار دارند که تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند به ویژه زمانی که حتی ندانند در حال انجام کار غیرقانونی مانند خرید از بازارهای آنلاین هستند. همچنین تهیه کالاهای غیرقانونی به صورت آنلاین آسان است. به طوری که ۵۲ درصد موافق و ۴۷ درصد مخالف هستند و دیگر دلایلی از این دست نیز وجود دارد.

قیمت ارزان کالاهای مربوط به قاچاق

دومین پیش‌داوری مربوط به قیمت ارزان کالاهای مربوط به تجارت غیرقانونی است. به عبارت دیگر تفاوت قیمت قابل توجه بین کالاهای غیرقانونی و قانونی، انگیزه قاچاق و جعل کالا توسط مجرمان شده است. اما واقعیت این است که مصرف‌کنندگان، کالاهای غیرقانونی را به دلایل زیادی خریداری می‌کنند که اگرچه قیمت عامل کلیدی است اما عوامل موثر دیگری نیز در این امر تاثیر دارند.

جهت شناسایی عوامل موثر بر خرید کالای غیرقانونی توسط مصرف‌کنندگان، ۸ انگیزه مختلف در مصرف‌کنندگان ارزیابی شده است. ۴ مورد مربوط به جذابیت کالا است و ۴ مورد مربوط به نگرش در مورد تجارت قانونی است. موارد مربوط به جذابیت کالا شامل موارد «قیمت»، «کیفیت»، «در دسترس بودن» و «راحتی» می‌شود و موارد مربوط به نگرش درباره تجارت غیرقانونی شامل موارد «انجام آن اشکالی ندارد»، «دیگران این کار را انجام می‌دهند»، «شانس کمی برای مجازات وجود دارد» و «ترجیح می‌دهند از کانال‌های غیر رسمی خریداری کنند» می‌شود. سهم هر یک از عوامل مذکور در نمودار زیر نشان داده شده است.

براساس نمودار فوق اکثر مصرف‌کنندگان «قیمت» را در اولویت قرار می‌دهند اما سایر عوامل نزدیک به یکدیگر هستند. علی‌رغم تمایل ۵۲ درصد از ذی‌نفعان -یعنی مدیران تجاری، سیاست‌گذاران و مجریان قانون- به دست کم گرفتن «آگاهی مصرف‌کنندگان از پیامدهای تجارت غیرقانونی»، تنها ۳۴ درصد مصرف‌کنندگان این نظر را دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر مصرف‌کنندگان از برخی پیامدهای تجارت غیرقانونی آگاه هستند و این بر تصمیمات خرید آنها تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال بیش از ۶۰ درصد موافق هستند که حمایت از مشاغل محلی، مشارکت در اقتصاد و رعایت قانون دلایلی برای خرید کالاهای غیرقانونی هستند. در نتیجه عوامل دیگر در کنار عامل قیمت، اثرگذاری جدی دارند.

منبع: Combatting Illicit Trade consumer motivations and stockholder perspectives

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.