۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۵۶۶ ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰ دسته: پول و بانک، فرار مالیاتی
۰

در آمریکا نه تنها دولت و اداره مالیات بر تمامی تراکنش‌های بانکی کلان نظارت دارند، بلکه تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند دریافت پول نقد بالاتر از ۱۰ هزار دلار را نیز با پر کردن فرم مالیاتی مخصوص به اطلاع دولت برسانند. نظارت بر جریان نقل و انتقال پول در آمریکا با هدف صحت سنجی اطلاعات مالیاتی و مقابله با تامین مالی فعالیت‌های مجرمانه انجام می‌شود.

مسیر اقتصاد/ در آمریکا دولت این کشور اهتمام ویژه‌ای بر نظارت بر تراکنش‌های بانکی و غیر بانکی دارد و با ابزارهای مختلف تلاش کرده است اشخاص حقیقی و حقوقی را به سمت افشاء صحیح و دقیق اطلاعات مالی خود به اداره مالیاتی سوق دهد. در واقع در این کشور یکی از مهمترین کارکردهای دولت، اخذ مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس قانون است و در این زمینه هرچند اصل بر خود اظهاری افراد گذاشته شده، اما از تمامی اطلاعات ممکن برای صحت سنجی اطلاعات ارائه شده استفاده می‌شود و جرائم سنگینی برای متخلفین در نظر گرفته شده است.

نقل و انتقال پول گلوگاه اصلی صحت سنجی اطلاعات مالیاتی

نقل و انتقال پول در شبکه بانکی یا به شکل نقد، مهمترین گلوگاه تشخیص میزان درآمد افراد برای اخذ مالیات است. از این رو در آمریکا بررسی تراکنش‌های مالی مهمترین مسیر صحت سنجی اطلاعات مالیاتی افراد است و قوانین سختگرانه‌ای برای نقل و انتقال پول، خارج از عرف درآمدی افراد و با دلایل غیر موجه وضع شده است.

در عین حال نظارت دقیق بر مبادلات مالی تنها به تراکنش‌های بانکی ختم نمی‌شود، بلکه دولت آمریکا تلاش کرده است با وضع قوانین سختگیرانه، نقل و انتقال پول نقد یا هر نوع انتقال وجه خارج از شبکه بانکی را نیز برای اداره مالیاتی قابل نظارت نماید.

پر کردن فرم مالیاتی شرط دریافت پول نقد بالای ۱۰ هزار دلار در آمریکا

به طور خاص بر اساس قوانین آمریکا، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند در صورت دریافت پول نقد بالای ۱۰ هزار دلار، حداکثر تا ۱۵ روز، فرم مالیاتی شماره ۸۳۰۰ را پر کنند. هدف از این کار کمک به دولت برای مقابله با پولشویی، فرار مالیاتی و تامین مالی فعالیت‌های مجرمانه عنوان شده است.

بر این اساس تمامی شرکت‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های بیمه، آژانس‌های هواپیمایی و فروشندگان محصولات گران قیمت همچون جواهرات، لوازم منزل، هواپیما، خودرو و املاک، موظفند هرگونه اخذ پول نقد بالای ۱۰ هزار دلار را با پر کردن فرم ۸۳۰۰ و ذکر مشخصات دقیق پرداخت کننده پول، به اداره مالیات دولت آمریکا اطلاع رسانی کنند.

در این قانون اسکناس، مسکوک، هرگونه ارز کشورهای خارجی و چک بانکی، مصداق پول نقد شناخته شده و دریافت مبالغ بالای ۱۰ هزار دلار آن باید به اطلاع دولت برسد. در این زمینه دولت تاکید کرده است اگر این تصور وجود دارد که پرداخت کننده پول نقد، استعداد فرار مالیاتی یا فعالیت مجرمانه را دارد، برای دریافت مبالغ کمتر از ۱۰ هزار دلار نیز حتما مشخصات فرد با پر کردن فرم مذکور به اطلاع دولت آمریکا برسد و در این موارد نیازی نیست پر کردن فرم به اطلاع فرد خریدار برسد. علاوه بر این به دریافت کنندگان پول نقد تاکید شده است اگر در قالب فروش چند کالا به افراد یک خانواده در مجموع مبلغی بالاتر از ۱۰ هزار دلار به شکل نقد دریافت کنند، بازهم موظفند آن را با پر کردن فرم مربوطه به اطلاع اداره مالیاتی برسانند.

نکته حائز اهمیت اینکه پر کردن فرم مالیاتی ۸۳۰۰ به طور کاملا غیر حضوری و در بستر اینترنت، در کمترین زمان ممکن قابل انجام است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی اداره مالیات دولت امریکا

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.