۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۵۱۷ ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ دسته: انرژی
۰

علیرضا ورناصری قندعلی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تولید برق و توسعه ظرفیت‌های صنعت برق گفت: احداث نیروگاه‌های حرارتی جدید و افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های موجود از طریق تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی و اجرای کامل برنامه تعمیرات، برای بهبود شرایط تامین پایدار انرژی در کشور الزامی است.

علیرضا ورناصری قندعلی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضرورت تولید برق و توسعه ظرفیت‌های صنعت برق در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: با توجه به سهم مهم نیروگاه‌های حرارتی در تولید برق کشور، احداث این نیروگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما از آنجایی که هزینه احداث نیروگاه‌ها بسیار بالا است می‌بایست به افزایش بهره‌وری نیروگاه‌هایِ موجود هم توجه کنیم و اجرای کامل برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاهی و در مرحله بعد احداث نیروگاه جدید در نظرگرفته شود تا بتوان به صرفه ‌جویی سالانه سوخت، افزایش ارزش افزوده و حفظ سرمایه ملی کمک کرد.

وی در ادامه افزود: افزایش بهره‌وری واحدهای نیروگاهی، کاهش میزان سوخت مصرفی و استفاده بهینه از سوخت تخصیص یافته به نیروگاه‌های حرارتی کشور از جمله مهم‌ترین مزایای افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی است. راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران سال گذشته به حدود ۳۹ درصد افزایش یافت، رقمی که بیش‌ترین میزان افزایش سالانه راندمان نیروگاه‌های حرارتی ظرف ۸ سال اخیر بوده است.

برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی در راستای تولید برق و توسعه ظرفیت‌های صنعت برق

عضو کمیسون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جهت‌ گیری به سمت نیروگاه‌های چرخه‌ ترکیبی با بازدهی بالا و آلایندگی کمتر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ساخت تجهیزات این نوع نیروگاه‌ها در داخل، اجرای کامل برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاهی و تبدیل واحدهای گازی سیکل باز به واحدهای سیکل ترکیبی از جمله برنامه‌های صنعت برق حرارتی برای افزایش راندمان واحدهای تولید برق حرارتی است.

ورناصری در ادامه اظهار داشت: توجه داشته باشیم که براساس برنامه ششم توسعه ظرفیت تولید برق کشور باید سالانه ۵ درصد رشد کند، اما به طور متوسط ۳ درصد به ظرفیت تولید برق اضافه شده است. در روند جدید توجه به تولید برق به ویژه در ظرفیت‌های مصوب بودجه سال ۱۴۰۱، جهت توسعه طرح‌های اجرایی گام‌های مثبتی برداشته شده است. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا چهار سال آینده بیش از ۳۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده می‌شود که ۱۰ هزار مگاوات آن از محل نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

همچنین وی افزود: بر مبنای موادی از طرح توسعه صنعت برق، دولت مکلف به افزودن سالانه ۱۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید انرژی تجدید‌پذیر و برق‌آبی و تسهیل شرایط واردات تجهیزات صنعت برق شده و همچنین بر ضرورت حمایت دولت از سرمایه‌گذاران جهت توسعه طرح‌های تولید برق هم تاکید شده است. رفع مشکل فرسودگی برخی از نیروگاه‌ها و شبکه‌های انتقال و توزیع برق هم از دیگر اقدامات در دستور کار است.

مسائل و مشکلات توسعه نیروگاه‌ها به منظور تولید برق

ورناصری در خصوص مسائل و مشکلات توسعه نیروگاه‌ها گفت: ما در صنعت برق با چالش‌هایی اساسی روبرو بوده‌ایم که چرخه معیوب اقتصاد برق، نظام حقوقی و قراردادی ناکارآمد، مشکلات پایداری شبکه برق، عدم وصول مطالبات بانکی صنعت برق، عدم تخصیص اعتبارات لازم، مشکلات زنجیره تأمین و صادرات محورهای اصلی این چالش‌ها است. البته ناگفته نماند که درطول سال‌های اخیر اقداماتی مانند تصویب قانون حمایت از توسعه نیروگاه‌ها، صنعت برق و رفع بخشی از مشکلات مالی این صنعت ازطریق تهاتر دیون وزارت نیرو با واگذاری دارایی‌ها و بدهی‌های مالیاتی صورت یافته اما به دلیل عدم اصلاح ساختاری و نهادی، این صنعت حیاتی جهت رشد و جهش با توقف مواجه است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اغلب جهت توسعه نیروگاه‌ها و به طور کل صنعت برق، بر مبحث اصلاح اقتصاد برق تاکید می‌شود اما باید گفت که اصلاح اقتصاد برق محدود به تغییر قیمت حامل‌های انرژی نیست و به اصلاحات ساختاری نیاز داریم که در نظام قیمت‌گذاری، حقوقی و قراردادی، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری و تسویه مطالبات بخش خصوصی به شکلی که به توازن در جریان درآمد و هزینه‌های صنعت برق و روند صعودی سرمایه‌گذاری در این صنعت منجر شود. ضمن این‌که باید توجه داشت که نمی‌توان صرفاً از دولت جهت سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌ها متوقع بود بلکه استفاده از سرمایه بخش خصوصی نیز بسیار موثر است.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.