۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۵۰۴ ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰ دسته: انرژی نام نویسنده: احسان امیدی
۰

دولت هند به تازگی مالیات صادرکنندگان سوخت را افزایش داده است تا انگیزه عرضه فرآورده‌های نفتی در داخل را افزایش دهد و به این ترتیب از اثر افزایش قیمت‌های جهانی بر قیمت داخلی بکاهد.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه‌های اخیر به دلیل کمبود عرضه نفت در مقایسه با تقاضا و وقوج جنگ اوکراین، قیمت نفت روندی صعودی داشته است. قیمت فرآورده‌های نفتی نیز متاثر از قیمت نفت و علاوه بر آن افزایش تقاضای ناشی از کاهش محدودیت‌های کرونایی، با افزایش بیشتری همراه شده است. در چنین شرایطی دولت هند برای کنترل قیمت‌ها و کاهش اثر افزایش قیمت‌های جهانی بر مصرف کنندگان داخلی، اقدامات متعددی در دستورکار قرار داده است.

هند برای تامین نیاز داخلی صادرات سوخت را محدود کرد

دولت هند در آخرین اقدام خود برای کنترل قیمت عرضه سوخت در داخل کشور، مالیات بر تولیدکنندگان نفت و فرآورده‌های نفتی که محصولات خود را صادر می‌کنند را افزایش داده است. این اقدام از یک طرف موجب می‌شود تولیدکنندگان نفت، محصول خود را با قیمت کمتری به پالایشگاه‌های داخلی بفروشند و از طرف دیگر انگیزه پالایشگاه‌ها برای عرضه محصولاتشان در داخل کشور را افزایش می‌دهد. به طور خاص دولت هند به ازای هر تن تولید نفت از تولیدکنندگان آن بالغ بر ۲۹۴ دلار مالیات بیشتر دریافت می‌کند.

محدودیت صادرات سوخت و فرآورده‌های نفتی از سوی هند به طور حتم به افزایش قیمت جهانی این محصولات دامن خواهد زد. در حال حاضر پالایشگاه‌های هندی به دلیل دسترسی به نفت ارزان قیمت روسیه، امکان تولید محصولات با قیمتی کمتر از قیمت‌های جهانی را دارند و دولت هند قصد دارد با محدود نمودن صادرات فرآورده‌ها، مزیت دسترسی به نفت ارزان قیمت تنها به بازار داخلی این کشور محدود شود.

قیمتگذاری دستوری دولت هند برای سوخت و فرآورده‌های نفتی

دولت هند علاوه بر افزایش مالیات بر صادرات، پالایشگاه‌های دولتی را موظف کرده است با قیمتی به مراتب پایینتر محصولات خود را در بازار داخلی عرضه کنند.

دولت هند در بیانیه اخیر خود گفته است: در بازار جهانی افزایش قیمت فرآورده‌ها به مراتب بیشتر از قیمت نفت بوده و این مسئله موجب شده پالایشگاه‌ها انگیزه زیادی برای صادرات محصولات خود داشته باشند. در این شرایط اینکه تنها بخشی از پالایشگاه‌ها مجبور باشند محصولات خود را در بازار داخلی عرضه کنند مطلوب نیست.

پالایشگاه‌ها باید ۳۰ تا ۵۰ درصد صادرات، در بازار داخلی بفروشند

بر اساس قوانین جدید، پالایشگاه‌ها موظف شده‌اند به میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد صادرات، در بازار داخلی فروش داشته باشند. این اقدام نیز باهدف تامین امنیت انرژی در دستورکار دولت هند قرار گرفته است.

در حال حاضر به دلیل افزایش شدید قیمت فرآورده‌های نفتی، سود حاصل از پالایش هر بشکه نفت افزایش یافته و به ارقامی در حدود ۵۰ تا ۶۰ دلار رسیده است.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.