۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۴۱۱ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰ دسته: مسکن، مسکن روستایی
۰

زلزله ابتدای هفته هرمزگان بار دیگر اهمیت نوسازی بافت‌های روستایی کشور را نشان داد. ساخت و نوسازی مسکن روستایی به دلایلی همچون کمک به امنیت غذایی و مهاجرت معکوس از شهرها، فقرزدایی، کاهش مرگ و میر بلایای طبیعی، ایجاد اشتغال موثر و هزینه پایینتر ساخت، اقدامی ضروری است و باید در اولویت نظام بانکی در اعطای تسهیلات قرار بگیرد.

مسیر اقتصاد/ زلزله هرمزگان هرچند قدرت بالایی نداشت، اما بار دیگر نشان داد بافت روستایی کشور تا چه حد در برابر حوادث طبیعی آسیب پذیر است و وقوع زلزله‌های با قدرت بالاتر می‌تواند تا چه اندازه مرگبار باشد. مقاوم نبودن خانه‌ها در بافت روستایی، دلیل اصلی تخریب بالای زلزله‌های نه چندان قدرتمند در کشور است که لازم است با ساخت و نوسازی مسکن روستایی برای پیشگیری از موارد مشابه اقدام شود.

بر اساس آمار در حال حاضر بین ۵ تا ۶ میلیون واحد مسکن روستایی در کشور وجود دارد که بیش از ۳ میلیون آن به مقاوم سازی یا بهسازی نیاز دارد.

مزایای پرشمار ساخت و مقاوم سازی مسکن روستایی

مقاوم سازی و نوسازی مسکن روستایی ضمن کاهش اثرات تخریبی زلزله، موجب بهبود کیفیت زندگی مناطق روستایی می‌شود که میتواند مزایایی همچون بهبود امنیت غذایی، مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها، فقرزدایی و ایجاد اشتغال را درپی داشته باشد.

اهمیت ساخت و نوسازی مسکن روستایی به قدری است که رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۱ اقدامات صورت گرفته برای مقاوم سازی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی را طلیعه پیشرفت و عدالت خواندند.

آمار نا امید کننده نوسازی مسکن روستایی در یک دهه اخیر

اعطای تسهیلات برای ساخت و مقاوم سازی مسکن روستایی از منابع شبکه بانکی در برنامه ششم توسعه به تصویب رسید و از زمان شروع به کار دولت نهم به طور جدی در دستورکار قرار گرفت. در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰، به طور میانگین سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی مورد بازسازی یا نوسازی قرار گرفت. اما از سال ۱۳۹۱ روند نوسازی مسکن روستایی رو به افول گذاشت و به طور خاص در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این ضرورت ملی به کلی از دستورکار دولت خارج شد. این مسئله موجب شد آمار نوسازی مسکن روستایی تا کمتر از ۵۰ هزار واحد در سال نیز کاهش یابد.

علاوه بر این با وجود اهمیت نوسازی و بهسازی مسکن روستایی و شعارهای متعدد دولت سیزدهم درخصوص افزایش ساخت مسکن، بر اساس گفته‌های مسئولین بنیاد مسکن در ماه‌های اخیر اعطای تسهیلات مسکن روستایی به دلیل مقاومت سازمان برنامه و بودجه به طور کلی متوقف شده است که یک نقطه ضعف اساسی برای دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

مسکن روستایی بهترین گزینه اعطای تسهیلات بانکی

ساخت مسکن روستایی علاوه بر مزایای بالا، در مقایسه با بافت شهری به هزینه کمتری نیاز دارد و چالش اختصاص زمین برای ساخت مسکن نیز در بافت روستایی مشکلی ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این بافت‌های روستایی در مقایسه با بافت شهری بیشتر از معضل بیکاری رنج می‌برند و ایجاد اشتغال گسترده حاصل از ساخت مسکن در روستاها بیشتر از شهرها مورد نیاز است.

بنابراین انتظار می‌رود در اعطای تسهیلات بانکی به بخش مسکن، ساخت و بهسازی مسکن روستایی در اولویت قرار بگیرد و میزان تسهیلات برای هر واحد نیز سالانه دست کم به اندازه نرخ تورم در کشور افزایش یابد. در واقع حتی اگر شبکه بانکی کشور با کمبود منابع مواجه است، باید در پرداخت تسهیلات به امور غیرمولد تجدیدنظر صورت بگیرد و بخش مسکن و به طور خاص مسکن روستایی، به دلیل مزایایی که دارد، باید در اولویت باشد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.