۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۳۹۷ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: عباس عطایی خواه
۰

اتحادیه اروپا و نیوزلند به تازگی یک توافق تجارت آزاد دوجانبه منعقد کرده‌اند که بر اساس آن قرار است سطح روابط تجاری دو طرف ۳۰ درصد افزایش یابد. با پیش آمدن بحران اوکراین و روسیه، اتحادیه اروپا به جهت کاهش وابستگی به کشورهای غیر همسو، توافقات تجاری با کشورهایی همچون نیوزلند، استرالیا و هند را در دستورکار قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا و نیوزلند در پایان ماه ژوئن ۲۰۲۲ مذاکرات را برای توافقنامه تجارت آزاد به پایان رساندند؛ پیش از این روابط تجاری اتحادیه اروپا و نیوزلند بالغ بر ۷.۸ میلیارد یورو برآورد می‌شد؛ که نیوزلند را در ردیف پنجاهمین شریک تجاری اتحادیه اروپا قرار می‌داد. اما با توجه به شرایط پیش آمده، نیوزلند و اتحادیه اروپا اولین توافقنامه تجارت آزاد دوجانبه را پس از سال ها منعقد نمودند این اتفاق باعث شد تا رییس کمیسیون اتحادیه اروپا در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی، اذعان کند که این یک لحظه تاریخی برای اتحادیه اروپا است.  این توافق قرار است جریان کالا و خدمات بین اروپا و نیوزلند را تا ۳۰ درصد افزایش دهد و بر تلاش اروپا برای جبران خروج تجاری خود از روسیه تاکید کند.

اتحادیه اروپا در پی کاهش وابستگی به روسیه

والدیس دامبروسکیس، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا گفت که توافق با نیوزلند یک سیگنال ژئوپلیتیکی مهم است و تاکید کرد که اتحادیه اروپا به دنبال مشارکت بیشتر خواهد بود. دامبروسکیس در ادامه بیان داشت: واضح است که ما باید از روسیه دور شویم و به دنبال بازارهای جدید، زنجیره تامین و غیره باشیم و این دقیقاً همان چیزی است که این معامله نیز به آن کمک می کند. اکثریت اعضای اتحادیه اروپا از کمیسیونی که بر سیاست تجاری نظارت دارد، خواسته اند تا انعقاد توافقنامه های تجاری را تسریع بخشد تا فضای تجارت با سایر نقاط جهان گسترش یابد و کشور های اروپایی بتوانند وابستگی خود را به کشور های غیر همسو کاهش دهند.

توافق با نیوزلند؛ نقطه آغاز یک حرکت بزرگ در تجارت خارجی اروپا

جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند نیز در این خصوص گفت: از اولین باری که ایده یک توافق تجاری دوجانبه بین نیوزلند و اتحادیه اروپا مطرح شد، ۱۴ سال طول میگذرد. دور جدید مذاکرات در اواسط سال ۲۰۱۸ آغاز شد و تا سال ۲۰۲۲ به طول انجامید و شرایط ناشی از جنگ اوکراین دستیابی به توافق را تسریع کرد. این توافق، تعرفه‌ها را بر طیف گسترده‌ای از محصولات حذف می‌کند و اولین موردی است که اتحادیه اروپا تعرفه ها را برای محصولاتی مانند پوشاک، مواد شیمیایی، داروها و خودروها و همچنین نوشیدنی و شیرینی ها کاهش می دهد. اتحادیه اروپا ۱۰ هزار تن سهمیه گوشت گاو نیوزیلندی خود را افزایش خواهد داد و همچنین حجم واردات گوشت بره و لبنیاتی نظیر کره و پنیر را افزایش خواهد داد. بنابراین ما باید به درستی متوجه شده باشیم.این توافق ممکن است طی ۱۸ تا ۲۴ ماه با تصویب پارلمان اروپا و دولت های اتحادیه اروپا، اجرایی شود؛ روندی که در مواردی سال ها به طول انجامیده است.

دومینوی توافقات تجاری دوجانبه اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا برای مواجهه غیر مستقیم با چین و روسیه، حضور خود را در منطقه اقیانوسیه و شبه قاره تقویت می‌کند؛ به همین دلیل اتحادیه اروپا برای انعقاد توافقات تجاری دوجانبه کشورهای استرالیا، هند و نیوزلند را در اولویت قرار داده است. دو کشور استرالیا و هند به مثابه کشور هایی هستند که در کاهش وابستگی  اتحادیه اروپا به روسیه و چین در زمینه تامیین نیاز های اساسی می‌توانند به خوبی عمل کنند.

همچنین این اتفاق فقط به کشور های عضو اتحادیه اروپا محدود نمی شود، بلکه بریتانیا که عضو سابق این اتحادیه است نیز با کشور های نیوزلند،هند و استرالیا پیش از اتحادیه اروپا توافقات دوجانبه تجارت آزاد را منعقد نموده و در مرحله اجرا قرار داده است. اتخاذ این رویکرد توسط اتحادیه اروپا و بریتانیا نشان از تقویت حرکت کشورها به سمت استفاده از توافقات تجاری دوجانبه برای توسعه روابط با کشورهای همسو دارد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.