۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۳۶۰ ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰ دسته: مالیات
۰

محمد مختوای کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی، در بخش خبر میز اقتصادی صدا و سیما، در توضیح اهمیت سامانه مودیان مالیاتی در جلوگیری از احتکار کالا، گفت: شناسه رهگیری کالا و خدمات، که در سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی پیش بینی شده است، این امکان را به دولت می‌دهد که زنجیره تولید و واردات را تا زمانی که به دست مصرف کننده نهایی برسد، شناسایی کند و زیر نظر داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد محمد مختوای کارشناس حوزه مالیات اندیشکده اقتصاد مقاومتی، با حضور در بخش خبر میز اقتصادی صدا و سیما در مورد کارکرد سامانه مودیان در مهار احتکار کالا به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

شناسه یکتا کالا و خدمات در سامانه مودیان چه کاربردی دارد؟

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت برای مقابله با احتکار کالا، اعمال حکمرانی بر تولیدات داخلی و کالاهایی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند، خصوصا کالاهای اساسی همچون روغن، کنجاله و… نیازمند راهبردی است تا شناسایی، خرید و فروش آن را تحت کنترل و رصد داشته باشد. به طور مثال برای رصد و کنترل خرید و فروش و محل دپوی کالایی که در داخل تولید می شود، می بایست از لحظه خروج از کارخانه تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی سازوکاری اعمال شود تا کالا برای دولت قابل رصد باشد.

وی با بیان اینکه شناسه یکتا زنجیره کالا و خدمات سازوکاری است که در سامانه مودیان برای این امر مهم پیشبینی شده است، افزود: در این سامانه تمام کالاهای تولید داخل یا وارد شده از مبادی رسمی، با شناسه‌ای یکتا برای سامانه مودیان تعریف می شود و سپس تمامی مراحل خرید، فروش، محل نگهداری و… برای دولت شفاف می شود. مهمترین مزیت این کار مقابله با احتکار کالاهای اساسی به واسطه شفاف شدن طرف خریدار و فروشنده و محل نگهداری و مقابله با فرار مالیاتی به واسطه ثبت اطلاعات خرید و فروش است.

اختصاص شناسه یکتا به کالاها چه چالش‌هایی را در پی دارد؟

مختوای همچنین گفت: چالش مهمی که در مسیر راه اندازی شناسه یکتا کالا وجود دارد حجم انبوه کالاهای قانونی و کالای قاچاق است. بخش بزرگی از کالاهای موجود در بازار از مبادی غیر رسمی وارد کشور شده است (مانند لوازم خانگی) که نمی‌توان برای آن شناسه یکتا تعریف کرد. همچنین گستردگی کالاهای قانونی و عدم وجود بسته بندی در بسیاری از کالاها همچون تخم مرغ، آجیل و خشکبار و… مسئله مهم دیگری است که فرایند شناسه دار کردن کالاها را با چالش و تاخر زمانی مواجه می‌کند.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.