۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۲۹۸ ۰۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی نام نویسنده: مسعود صباغی
۰

افزایش قیمت و کاهش ۶۰ درصدی صادرات گاز روسیه به آلمان، موجب شده است این کشور در مواجهه با تهدید امنیت انرژی، محدودیت‌های اقلیمی را به کلی فراموش کند و به اقدامات آلاینده‌ای همچون تمدید فعالیت نیروگاه‌های زغال سنگ و نفت سوز کردن نیروگاه‌های گازی روی بیاورد.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از وقوع جنگ اوکراین قیمت گاز وارداتی آلمان از روسیه روندی به شدت صعودی پیدا کرد و این مسئله شرکت‌های بزرگ آلمانی را با مخاطرات جدی مواجه کرد. افزون بر این در هفته‌های اخیر روسیه به دلیل نرسیدن تجهیزات لازم، صادرات گاز به کشورهای اروپایی از جمله آلمان را به ۴۰ درصد کاهش داده است و از این رو شرکت‌های آلمانی علاوه بر افزایش قیمت، با کمبود گاز نیز مواجه هستند؛ مسئله‌ای که می‌تواند در فصل سرمای پیش رو به یک بحران عظیم برای اقتصاد آلمان تبدیل شود.

در زمان تهدید امنیت انرژی تغییرات اقلیمی هیچ اهمیتی ندارد

اما یکی از نکاتی که در عملکرد دولت و شرکت‌های دولتی آلمان در هفته‌های اخیر جالب توجه است، تغییر سیاست‌های پیشین مبنی بر مقابله با تغییرات اقلیمی از طریق کاهش مصرف کربن و انتشار گازهای گلخانه‌ای است. تا پیش از این دولت آلمان قوانین سختگیرانه‌ای را برای شرکت‌ها در نظر گرفته بود، اما در هفته‌های اخیر به دلیل تهدید امنیت انرژی و مخاطرات آن، این قوانین به شدت سهل گیرانه تر شده است.

به بیان دیگر کمبود گاز روسیه دولت آلمان و شرکت‌های آلمانی را به سمت اجرای دستورالعمل‌هایی سوق داده است که تا پیش از این حتی تصور آن هم غیر ممکن بود. اقدامات اخیر دولت آلمان به وضوح نشان می‌دهد، در زمان تهدید امنیت انرژی، تعییرات اقلیمی هیچ اهمیتی برای سیاستگذاران غربی ندارد؛ تداوم فعالیت کارخانجات و کاهش هزینه‌های اقتصادی، به مراتب مهمتر از رعایت محدودیت‌های اقلیمی است.

تا پیش از جنگ اوکراین، اجرای دستورالعمل‌های مقابله با تغییرات اقلیمی در دستورکار شرکت‌های آلمانی قرار داشت، اما اکنون مسئله حیاتی آن‌ها «زنده ماندن» است و در این راه تلاش برای جلوگیری از گرمایش زمین یا کاهش مصرف کربن، هیچ اهمیتی ندارد.

اقدامات ضد اقلیمی آلمان برای مقابله با کمبود صادرات گاز روسیه

از جمله اقداماتی که در هفته‌های اخیر در دستورکار دولت آلمان قرار گرفته است، میتوان به افزایش سهم نیروگاه‌های زغال سنگ از تولید برق اشاره کرد. تا پیش از این قرار بود برخی از نیروگاه‌های زغال سنگ فعال آلمانی از مدار تولید برق کنار گذاشته شوند، اما دولت آلمان اخیرا فعالیت آن‌ها را تمدید کرده است.

علاوه بر این تبدیل برخی نیروگاه‌های گازی تولید برق به نیروگاه‌های نفت سوز از دیگر اقداماتی است که مورد توجه دولت آلمان قرار گرفته است. در شرایط فعلی اقتصاد آلمان، تامین نفت به مراتب آسان تر از گاز است؛ هرچند سوزاندن نفت در نیروگاه‌های گازسوز مخاطرات اقلیمی به مراتب بیشتری در پی دارد. فراهم کردن شرایط استفاده از نفت در نیروگاه‌های گازسوز، به سرمایه‌گذاری چندین میلیون دلاری نیاز دارد و ممکن است تا ۸ نیز به طول بینجامد.

افزایش مصرف کربن در آلمان اجتناب ناپذیر است

روبرت هابک وزیر اقتصاد آلمان، که عضو حزب سبز این کشور است، درخصوص افزایش استفاده از زغال سنگ برای تولید برق گفته است: این اقدام به طور حتم میزان استفاده از کربن در آلمان را افزایش خواهد داد که خلاف قواعد تعیین شده است.

استفاده از نفت برای تولید برق نیز آلایندگی به مراتب بیشتری در مقایسه با گاز دارد و سال‌هاست که کشورهای اروپایی این روش را کنار گذاشته‌اند؛ اما جنگ اوکراین بار دیگر این روش را محتمل کرده است.

مقامات آلمانی به تازگی شرایط اضطراری در زمینه مصرف گاز را اعلام کرده‌اند که بر اساس آن گاز تحویلی به برخی صنایع انرژی بر کاهش یافته است که می‌تواند در آینده نزدیک به تعطیلی صنایع و رکود اقتصادی در آلمان منجر شود.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.