۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۱۹۹ ۰۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

روسیه پیشنهاد داد یک ارز ذخیره جهانی جدید مبتنی بر سبد ارزی کشورهای عضو گروه بریکس ایجاد شود. هدف اصلی این پیشنهاد، استفاده از ظرفیت ارزهای ملی کشورهای عضو بریکس برای مقابله با سلطه دلار در نظام مالی بین‌المللی است.

مسیر اقتصاد/ وزارت توسعه اقتصادی روسیه به تازگی پیشنهاد داد یک ارز ذخیره جهانی جدید مبتنی بر سبد ارزی کشورهای عضو گروه بریکس ایجاد شود. پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در چهاردهمین اجلاس بریکس از تلاش برای ایجاد این ارز ذخیره جهانی بر اساس سبد ارزی کشورهای عضو بریکس خبر داده بود. هدف از این اقدام، ایجاد یک شبکه پرداخت مشترک برای کاهش وابستگی به سیستم مالی غرب است.

الزامات ایجاد ارز ذخیره جهانی در گروه بریکس

بنابر اعلام مقامات اقتصادی روسیه، برای ایجاد ارز ذخیره جهانی باید ابتدا اعضای بریکس سطح مبادلات مالی با ارزهای ملی خود را افرایش دهند. این مسئله زمینه را برای کاهش سلطه دلار بر مبادلات مالی و تقویت سبد ارزی کشورهای عضو بریکس فراهم خواهد کرد. بنابراین به‌منظور پیوند دادن میان ارزهای ملی کشورهای مذکور، لازم است یک معماری مالی مشترک میان آن‌ها ایجاد شود، سهم تسویه‌حساب‌ها در ارزهای ملی افزایش یابد و مبادلات مالی به سطح معینی از دلار زدایی برسد. چیزی که در حال حاضر در کشورهای عضو بریکس در حال رخ دادن است.

روسیه پیش‌ازاین نیز با اقداماتی نظیر انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه جهت تبادل مالی با ارزهای ملی، در جهت دلار زدایی از تبادلات مالی با شرکای تجاری خود گام‌های مهمی برداشته بود. کارشناسان معتقدند شانس روسیه برای همراه سازی اعضای بریکس در ایجاد ارز ذخیره به‌عنوان جایگزین دلار در مبادلات مالی بین‌المللی بسیار بالاست. زیرا کشورهای مذکور انگیزه بالایی نسبت به کاهش وابستگی به سازوکارهای غربی در مبادلات مالی بین‌المللی دارند و این مسئله می‌تواند به نقطه همگرایی آن‌ها در تقویت سازوکارهای جایگزین تبدیل شود.

منبع: راشاتودی

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.