۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۹۷۱ ۰۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: عباس عطایی خواه
۰

رژیم صهیونیستی با استفاده از دیپلماسی اقتصادی، دور جدیدی از بازیگری منطقه‌ای را با هدف عادی سازی روابط و نفوذ بیشتر آغاز کرده است. اسرائیل پیش از این با امارات توافق تجاری دوجانبه منعقد کرده بود و به تازگی به سراغ هند رفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد دیپلماسی اقتصادی رژیم صهیونیستی فصل نوینی در روابط با کشور های آسیایی و اسلامی آغاز کرده است. در این راستا در اکتبر گذشته، هند و رژیم صهیونیستی توافق کردند که مذاکرات تجارت آزاد را به طور دوجانبه با هدف امضای قرارداد تا اواسط سال ۲۰۲۲ از سر بگیرند. وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک تیم ارشد از صنعت و تجارت هند با همتایان اسرائیلی خود برای بحث در مورد توافقات اساسی دیدار خواهند کرد؛ اما همچنان مشخص نیست چه زمانی این مذاکرات از سر گرفته خواهد شد. هدف رژیم صهیونیستی از توسعه توافقات تجاری دوجانبه، عادی سازی بیشتر روابط و نفوذ بیشتر در منطقه است.

رژیم صهیونیستی؛ پیشگام در توسعه روابط تجاری با هند

روابط بین رژیم صهیونیستی  و هند در هشت سال پس از روی کار آمدن نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، نزدیک‌تر شده است و دو طرف در طول این مدت چندین مشارکت استراتژیک، نظامی و فناوری را انجام داده اند؛ با توجه به گسترش روابط مابین، در زمان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ۹ توافقنامه در زمینه امنیت سایبری، فضا و اکتشاف نفت و گاز منعقد شد که خبر از آغاز دور تازه ای از روابط با هند می‌داد.

تجارت دوجانبه بین رژیم صهیونیستی و هند که در سال ۱۹۹۲ تنها ۲۰۰ میلیون دلار بود، در سال ۲۰۲۱ در مجموع به ۶.۳ میلیارد دلار رسید. این رشد از زمانی آغاز شد که دو دولت روابط دیپلماتیک خود را گسترش دادند و رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان تسلیحات هند در کنار ایالات متحده و روسیه به عنوان شریک بلندمدت ظهور یافت. از این منظر با آغاز همکاری‌های تازه در دوران نتانیاهو، روابط دو کشور بیش از پیش توسعه یافت به نحوی که در جریان اولین سفر نخست وزیر هند به اسرائیل نخست وزیر رژیم صهیونیستی از روح صمیمی مودی یاد کرد که باعث شده تا روابط عمیقی میان دو کشور شکل بگیرد.

فصلی نوین در روابط رژیم صهیونیستی  و هند

اورنا باربیوای، وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای گفت: «ما در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها، از کشاورزی، مباحث اقلیمی و آب گرفته تا امنیت داخلی، فین‌تک و سایبری، چالش‌های مشابهی داریم.» او روابط بین دو کشور را «استراتژیک» خواند و گفت که توافقنامه تجارت آزاد به طور قابل توجهی همکاری های موجود را تقویت می‌کند.

ران مالکا، مدیر کل وزارتخانه و سفیر سابق اسرائیل در هند، در بیانیه‌ای گفت که این توافقنامه موانع تجاری را برای شرکت‌های اسرائیلی فعال در هند کاهش می‌دهد، همکاری‌های تجاری و اقتصادی را تقویت می‌کند و به دولت در تلاش برای کاهش هزینه‌های زندگی کمک می‌کند.

پیامد های دیپلماسی اقتصادی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ۳۱ مه ۲۰۲۲ با امارات متحده عربی نیز موافقتنامه تجارت آزاد امضا کرد. بدین ترتیب هند مقصد بعدی انعقاد توافق تجارت آزاد این رژیم است؛ که نشان ها از دیپلماسی فعال اقتصادی این دولت در منطقه آسیا حکایت می‌کند. از این منظر پیوند منافع رژیم صهیونیستی و به کارگیری دیپلماسی فعال اقتصادی با کشورهای پیرامون ایران می تواند پیامدها و چالش هایی را برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.