۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۷۹۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

تا کمتر از ۱۰ سال قبل، «امنیت پایین»، «هزینه احداث بالا» و «زمان بر بودن دوره احداث» از جمله دلایل عدم اقبال کشورها به احداث نیروگاه هسته‌ای بود. اما امروز به دلیل پیشرفت‌های فناورانه در نسل جدید نیروگاه‌های هسته‌ای از یک سو و شکل گیری تحولات جغرافیایی، زیست محیطی و اقتصادی از سوی دیگر، انرژی هسته‌ای بار دیگر به یک گزینه بسیار جذاب در تولید برق تبدیل شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد تا قبل از وقوع حادثه در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن، کشورهای جهان اقبال بیشتری به احداث نیروگاه هسته‌ای و تولید برق از آن داشتند. بعد از این حادثه، برای مدتی طولانی کشورها به طور نسبی از انرژی هسته‌ای رویگردان شدند. اما در طول سال‌های اخیر به دلیل رفع مشکلات نیروگاه‌های هسته‌ای، بار دیگر اقبال کشورها به برق هسته‌ای افزایش یافته است.

۳ مشکل تولید برق از انرژی هسته‌ای

دلایل اصلی عدم اقبال کشورها به احداث نیروگاه‌های تولید برق هسته‌ای را میتوان در سه مورد «امنیت پایین»، «هزینه احداث بالا» و «زمان بر بودن دوره احداث» خلاصه کرد. مهمترین عامل بازدارنده کشورها از حرکت به سمت تولید برق از انرژی هسته‌ای، نگرانی‌های امنیتی است. در این زمینه همواره به نیروگاه‌های دو شهر فوکوشیما در ژاپن و چرنوبیل در اوکراین اشاره می‌شود. علاوه بر این برخی مشکلات نگهداری از پسماندهای هسته‌ای را از جمله معضلات این نیروگاه‌ها می‌دانند.

مورد بعدی هزینه مورد نیاز بسیار بالای احداث نیروگاه‌های هسته‌ای است؛ به طوریکه بخش زیادی از هزینه کل تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای در طول ده‌ها سال، باید پیش از تولید برق هزینه شود و این مسئله یک ضعف اقتصادی برای نیروگاه‌های هسته‌ای محسوب می‌شود. افزایش هزینه برخی از نیروگاه‌ها در طول زمان احداث نیز این مشکل را تشدید کرده است.

در نهایت مشکل دیگر نیروگاه‌های هسته‌ای زمان بر بودن دوره احداث آن‌هاست که به طور معمول بیش از ۱۰ سال به طول می‌انجامد. این مسئله به طور خاص برای کشورهایی که در زمانی کوتاه به افزایش ظرفیت تولید برق نیاز دارند، شرایط را پیچیده تر می‌کند.

زمان تولد دوباره انرژی هسته‌ای فرا رسیده است

حدود ۱۰ سال قبل سه مشکل بالا بدون پاسخ بود و وجود آن‌ها بسیاری از کشورها را از احداث نیروگاه هسته‌ای برای تولید برق منصرف می‌کرد. اما امروز به دلیل پیشرفت‌های فناورانه در نسل جدید نیروگاه‌های هسته‌ای از یک سو و شکل گیری تحولات جغرافیایی، زیست محیطی و اقتصادی از سوی دیگر، انرژی هسته‌ای بار دیگر به یک گزینه بسیار جذاب در تولید برق تبدیل شده است.

مهمترین مزیت تولید برق از انرژی هسته‌ای، پاک بودن، پایداری و نیاز بسیار کم به فضا است. این موارد موجب شده است با وجود اقبال گسترده اخیر به انرژی‌های تجدیدپذیر همچون بادی و خورشیدی، انرژی هسته‌ای همچنان بزرگترین منبع تولید برق پاک در کشوری همچون آمریکا باشد.

اقبال کشورها به سمت تولید انرژی پاک و پایدار موجب شده است هزینه احداث و زمان بر بودن احداث نیروگاه‌های هسته‌ای، به مسئله‌ای قابل حل برای کشورها تبدیل شود. علاوه بر این انرژی هسته‌ای گزینه‌ای است که هر کشوری مطابق با جغرافیای خود میتواند از آن به منظور افزایش ضریب امنیت انرژی و کاهش اثرپذیری از تحولات جهانی این حوزه بهره ببرد. پیشرفت فناوری نیز به کاهش هزینه‌ها و زمان احداث این نیروگاه‌ها کمک کرده و مجموعا تولید برق از انرژی هسته‌ای را به گزینه‌ای بسیار مطلوب برای کشورهای جهان تبدیل کرده است.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.