۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۶۲۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی
۰

پاکستان ۱۰ سال قبل تصمیم گرفت نیاز خود به انرژی را از طریق واردات LNG تامین کند و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در ایجاد زیرساخت‌های وارداتی گاز مایع انجام داد. اما بعد از افزایش قیمت‌های ناشی از وقوع جنگ اوکراین، شرکت‌های ایتالیایی و قطری قراردادها را یکطرفه فسخ کردند و هزینه سالانه تامین LNG پاکستان به دلیل خرید از بازار نقدی تا نزدیک ۵ میلیارد دلار افزایش یافته و این کشور را در آستانه خاموشی‌های گسترده تابستانی قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد وقوع جنگ اوکراین و درپی آن وضع قوانین تحریمی آمریکا و کشورهای اروپایی علیه روسیه، تنها بر قاره اروپا اثرگذار نبوده است و به طور خاص کشورهای جنوب آسیا نیز به شدت از تحولات جهانی آن اثر پذیرفته‌اند. پاکستان به عنوان یکی از این کشورها، به عنوان وارد کننده انرژی علاوه بر افزایش هزینه‌های وارداتی، در آینده نزدیک در تامین انرژی مورد نیاز خود و به طور خاص LNG برای جلوگیری از خاموشی‌های گسترده تابستانی با مشکل مواجه خواهد شد.

وابستگی به واردات LNG نقطه ضعف بزرگ پاکستان

یک دهه قبل پاکستان به عنوان پنجمین کشور پرجمعبت جهان برای رفع مشکل تامین انرژی خود، واردات LNG را به گزینه‌های دیگر از جمله واردات گاز از ایران ترجیح داد و قراردادهای بلندمدتی با قطر، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز مایع جهان و حتی ایتالیا منعقد کرد. هدف پاکستان از این قراردادها کاهش اثرگذاری نوسانات قیمتی جهانی بر اقتصاد داخلی این کشور بود و برای این منظور سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در ایجاد زیرساخت‌های واردات LNG انجام داد.

اما در ماه‌های اخیر و به دلیل افزایش بی سابقه قیمت گاز، شرکت‌های طرف قرارداد پاکستان اعلام کردند که تا مدتی امکان تامین گاز این کشور را ندارند. در حال حاضر بخش زیادی از LNG تولیدی قطر به سمت اروپا سرازیر می‌شود و این کشورها حاضرند ارقامی بالا برای خرید محموله‌های گاز مایع بپردازند. این مسئله موجب شده است پاکستان برای تامین گاز مایع خود مجبور به خرید از بازار نقدی روز (SPOT) باشد که قیمت آن به مراتب بیشتر از توانایی مالی این کشور است. بنابراین به نظر می‌رسد تصمیم پاکستان برای تامین نیاز خود به انرژی از طریق واردات LNG به نقطه ضعف اساسی این کشور تبدیل شده و هدف اولیه که عدم تاثیرپذیری از تحولات جهانی بود به هیچ عنوان محقق نشده است.

خاموشی تابستانی پاکستان به دلیل وابستگی به واردات LNG

پاکستان در سال مالی جاری که کمتر از یک ماه از آن باقی مانده، نزدیک به ۵ میلیارد دلار صرف واردات LNG کرده است. رقمی که در مقایسه با سال مالی قبل بیش از دو برابر شده است. این درحالیست که پاکستان به شدت با کمبود منابع ارزی مواجه است و برای مدیریت بهینه منابع ارزی خود به تازگی واردات بسیاری از کالاهای لوکس را ممنوع اعلام کرده است.

علاوه بر این پاکستان در تلاش است در مذاکره با صندوق بین‌المللی پول، بخشی از نیاز ارزی خود را از طریق اخذ یک وام ارزی از این صندوق تامین کند. IMF نیز الزامات متعددی از جمله کاهش یارانه انرژی برای پرداخت وام اعلام کرده است که اجرای آن‌ها میتواند عواقب خطرناکی برای دولت پاکستان به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی افزایش قیمت انرژی و کنسل شدن قراردادهای بلندمدت واردات LNG این کشور شرایط سختی را برای دولت پاکستان ایجاد کرده و وقوع خاموشی‌های تابستانی در آینده نزدیک را ناگزیر نموده است.

چالش های کمبود سوخت در پاکستان

در حال حاضر بخش‌هایی از پاکستان خاموشی برنامه ریزی شده تا ۱۲ ساعت در روز را تجربه می‌کنند. نرخ تورم پاکستان نیز به نزدیکی ۱۴ درصد رسیده و مردم این کشور در ماه‌های اخیر اقدام به برگزاری تظاهرات علیه دولت نموده‌اند.

اما چالش‌های کمبود سوخت در پاکستان تنها به خاموشی محدود نمی‌شود؛ تولیدکنندگان کودشیمایی پاکستان در تامین خوراک با مشکل مواجهند و این مسئله میتواند تولیدات سال آتی بخش کشاورزی پاکستان را نیز با مخاطره جدی مواجه نماید یا دست کم قیمت این محصولات را افزایش دهد. کمبود برق عملکرد دکل‌های مخابراتی را نیز با مشکل مواجه کرده است.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.