۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۳۵۰ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰ دسته: انرژی، یارانه انرژی
۰

به گزارش بانک جهانی اعطای یارانه انرژی امروز به دستورکار بسیاری از کشورها بازگشته است و بخش قابل توجهی از هزینه‌های دولت‌ها، صرف جلوگیری از افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای مصرف کنندگان داخلی می‌شود. در طول ۳ ماه اخیر ۵۷ کشور برای جلوگیری از افزایش قیمت انرژی وارد عمل شده‌اند و سیاست‌های قیمتی مستقیمی را در دستورکار قرار داده‌اند و دست کم ۵ کشور دیگر نیز اعمال چنین سیاست‌هایی را در دستورکار دارند. همچنین ۳۷ کشور در حال اعطای یارانه انرژی به مصرف کنندگان هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد افزایش قیمت‌های جهانی از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی موجب شد قیمت انرژی در بسیاری از کشورها رو به افزایش بگذارد و دولت‌ها نیز برای کمک به مردم و جلوگیری از رشد تورم، سیاست‌های حمایتی و اعطای یارانه انرژی را در دستورکار قرار داده‌اند. بر اساس گزارش اخیر بانک جهانی قیمت‌های انرژی از سال ۲۰۲۱ میلادی و پس از رفع محدودیت‌های کرونایی، روندی صعودی دارد و وقوع جنگ اوکراین این روند افزایشی را به شدت تقویت کرد؛ به طوریکه قیمت جهانی نفت و گاز به نزدیکی رکود تاریخی خود نزدیک شده است. همچنین انتظار می‌رود در ماه‌های آتی و دست کم تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، قیمت‌های جهانی روندی صعودی داشته باشد.

دولت‌ها برای حمایت از مصرف کنندگان وارد عمل شدند

در واکنش به افزایش قیمت‌های جهانی، دولت‌ها نیز در سراسر جهان وارد عمل شده‌اند و سیاست‌هایی را به منظور حمایت از مصرف کنندگان و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در دستورکار قرار داده‌اند.

در اروپا که دولت‌ها به شدت به واردات انرژی وابسته هستند، دولت‌ها بسته‌های سیاستی متعددی را طراحی و اعمال کرده‌اند که هدف آن محافظت از خانواده‌ها در برابر افزایش قیمت انرژی است. این سیاست‌ها تنوع زیادی دارد و از قیمتگذاری دستوری و اعطای یارانه انرژی تا کاهش مالیات و کمک نقدی را شامل می‌شود.

۳۷ کشور جهان با یارانه مانع افزایش قیمت انرژی شدند

بر اساس مطالعات بانک جهانی از اقدامات ۱۳۵ کشور جهان، ۵۷ کشور برای جلوگیری از افزایش قیمت انرژی وارد عمل شده‌اند و سیاست‌های قیمتی مستقیمی را در دستورکار قرار داده‌اند و دست کم ۵ کشور دیگر نیز اعمال چنین سیاست‌هایی را در دستورکار دارند. همچنین ۳۷ کشور در حال اعطای یارانه انرژی به مصرف کنندگان هستند. در واقع دولت‌ها به طور کلی در حال اجرای سیاست‌های قابل توجهی هستند که هدف آن کنترل قیمت انرژی در سطحی است که به توان خرید مصرف کنندگان آسیب کمتری وارد شود.

برخی کشورها میزان یارانه انرژی اعطایی را افزایش داده‌اند (مانند مالزی)، برخی یارانه انرژی که پیش از این حذف کرده بودند را دوباره برقرار کرده‌اند (پاکستان)، برخی دیگر حذف آن را به تعویق انداخته یا محدود کرده‌اند (نیجریه) و برخی نیز برای اولین بار اعطای یارانه انرژی را در دستورکار قرار داده‌اند (ژاپن).

بازگشت یارانه انرژی به سیاست‌های اعمالی دولت‌ها

اعطای یارانه انرژی امروز به دستورکار بسیاری از کشورها بازگشته است و بخش قابل توجهی از هزینه‌های دولت‌ها، صرف جلوگیری از افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای مصرف کنندگان داخلی می‌شود. این درحالیست که به دلیل مشکلات ناشی از کرونا، دولت‌ها همچنان با مشکلات جدی در تامین منابع مالی در بودجه خود مواجه هستند.

اعطای یارانه انرژی و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها با وجود کسری بودجه، در حالی در دستورکار کشورهای جهان قرار گرفته است که برخی معتقدند روش حمایت از اقشار کم درآمد، پرداخت یارانه نقدی است و دولت‌ها نباید به عرصه قیمتگذاری وارد شوند؛ این درحالیست که عملکرد کشورهای جهان امر با این توصیه سیاستی تفاوت زیادی دارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی بانک جهانی

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.