۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۱۱۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰ دسته: پول و بانک
۰

صندوق سرمایه‌گذاری DWS دویچه بانک آلمان به استفاده از اعتبارنامه‌های تامین مالی فعالیت‌های سبز، اجتماعی و محیط زیست، به منظور پوشش نقل و انتقال‌های غیرقانونی متهم شده است. بخشی از انگیزه بانک‌های اروپایی برای ورود به سرمایه‌گذاری سبز، استفاده از آن به عنوان پوششی برای پولشویی و انجام فعالیت‌های دیگر است.

به گزارش مسیر اقتصاد صندوق سرمایه‌گذاری DWS دویچه بانک آلمان که بزرگترین صندوق مدیریت دارایی در این کشور محسوب می‌شود، به تازگی به «سبزشویی» متهم شده است. اصطلاح سبز شویی به معنی استفاده از قراردادهای تامین مالی پروژه‌های مربوط به انرژی‌های پاک، محیط زیست و مسائل اجتماعی برای نقل و انتقال پول غیر مجاز، پولشویی و تامین مالی فعالیت‌های دیگر است.

این صندوق سرمایه‌گذاری دویچه بانک ماه‌هاست که به اتهام انجام فعالیت‌های مالی غیر قانونی تحت پیگرد قانونی قرار دارد و سرانجام هفته گذشته پلیس آلمان بعد از رسیدن اطلاعاتی از جانب اشخاص ثالث، بدون اطلاع قبلی به دفتر این صندوق سرمایه‌گذاری یورش برد و اسنادی را جمع آوری کرد. بعد از این اتفاق مدیرعامل صندوق DWS دویچه بانک آلمان استعفا داد و قرار است در هفته آینده جای خود را به فرد دیگری بدهد. این واقعه ضربه دیگری به دویچه بانک آلمان بعد از مواردی همچون اتهامات پولشویی و معاملات غیرقانونی محسوب می‌شود که به تازگی میلیاردها دلار برای آن‌ها جریمه شده است.

سرمایه گذاری سبز پوشش بانک بزرگ آلمان برای پولشویی

صندوق سرمایه‌گذاری DWS مشارکت گسترده‌ای در اعطای اعتبارنامه به بخش‌های محیط زیست، اجتماعی و حکمرانی دارد که تحت عنوان ESG دسته بندی می‌شوند و معافیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها در نظر گرفته شده است. اما اعطای اعتبارنامه از سوی این صندوق در این بخش‌ها عملا به پوششی برای تامین مالی گسترده دیگر فعالیت‌ها تبدیل شده است؛ به طوریکه به گفته منابع آگاه، این صندوق اعتبارنامه‌ها را با مبالغی بسیار بالاتر از آنچه باید صادر و از این طریق امکان نقل و انتقال پول غیر قانونی و تامین مالی دیگر فعالیت‌ها را فراهم می‌کرده است. علاوه بر این بخش زیادی از اعتبارنامه‌های صادر شده در نهایت به استفاده دیگری رسیده‌اند و به تامین مالی فعالیت‌های اجتماعی و سبز منجر نشده‌اند.

دویچه بانک به عنوان سهامدار غالب صندوق سرمایه‌گذاری DWS همواره مدعی تامین مالی سبز و فعالیت‌های اجتماعی بوده است؛ اما اتهامات اخیر نشان می‌دهد دست کم بخشی از انگیزه بانک‌های اروپایی برای ورود به سرمایه‌گذاری سبز، استفاده از آن به عنوان پوششی برای پولشویی و انجام فعالیت‌های دیگر است.

مقامات پلیس آلمان و نهاد ضابط بانکی این کشور با نام بافین، در تلاشند علاوه بر رسیدگی به اتهامات صندوق سرمایه‌گذاری DWS دویچه بانک، قوانین داخلی خود را به نحوی تغییر دهند، که امکان استفاده از سرمایه‌گذاری‌های سبز به عنوان پوششی برای پولشویی و تامین مالی دیگر فعالیت‌ها را از بین ببرند.

گفتنی است از زمان عمومی شدن اتهام سهام صندوق سرمایه‌گذاری DWS به پولشویی با استفاده از سرمایه‌گذاری سبز در کمتر از یک سال قبل، سهام این صندوق ۲۴ درصد کاهش یافته است. همچنین تنها در طول یک هفته اخیر و درپی یورش پلیس به ساختمان مرکزی این صندوق، سهام آن نزدیک به ۵ درصد کاهش یافته است.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.