۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۸۶۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

برای کاهش وابستگی به واردات روغن و دانه‌های روغنی، تعیین مناسب قیمت خرید تضمینی دانه کلزا به منظور تشویق کشاورزان برای افزایش سطح زیر کشت و میزان تولید ضروری است. کارشناسان معتقدند برای تحقق این مهم قیمت خرید تضمینی دانه کلزا باید از ۱۵ هزار تومان فعلی، به ۲۳ هزار تومان، معادل ۲ برابر قیمت خرید تضمینی گندم افزایش یابد.

مسیر اقتصاد/ دانه کلزا حاوی ۲۵ تا ۵۵  درصد روغن و ۱۸ تا ۲۵ درصد پروتئین است. روغن کلزا بدلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیر اشباع و درصد پایین اسید های چرب اشباع جزء با کیفیت­ ترین روغن ‌های خوراکی است. با توجه به وابستگی گسترده کشور به واردات روغن خوراکی و دانه های روغنی، ضرورت توجه هرچه بیشتر به تولید کلزا در داخل کشور احساس می شود زیرا به هر میزان که تولید کلزا افزایش پیدا کند از میزان واردات کاسته خواهد شد به همین منظور تعیین مناسب قیمت خرید تضمینی دانه کلزا جهت تشویق کشاورزان برای افزایش سطح زیر کشت و تولید کلزا ضروری است.

کاهش وابستگی به واردات روغن با تعیین مناسب قیمت دانه کلزا

به اعتقاد کارشناسان قیمت خرید تضمینی دانه کلزا باید ۲ برابر قیمت گندم باشد؛ در صورتی که در حال حاضر قیمت کلزا ۱۵ هزار تومان است و باید به ۲۳ هزار تومان افزایش یابد. این افزایش قیمت برای افزایش سطح زیر کشت و کاهش وابستگی به واردات روغن و دانه‌های روغنی الزامی است.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.