۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۴۱۴ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بسیاری معتقد بودند تحریم‌های غرب اقتصاد روسیه را فلج خواهد کرد و کاهش چشمگیر ارزش پول ملی این کشور در هفته‌های ابتدایی نیز چنین فرضیه‌ای را تقویت کرد. اما در ادامه روبل روسیه به شدت تقویت شد و اقتصاد این کشور نیز روند روبه رشدی در پیش گرفت؛ به طوریکه بسیاری از تحلیلگران غربی امروز مقاومت اقتصادی روسیه را تحسین می‌کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از وقوع جنگ اوکراین کشورهای غربی تحریم‌های اقتصادی متعددی را با هدف تضعیف اقتصاد روسیه و وادار کردن دولت این کشور به عقب نشینی از اوکراین اعمال کردند. بسیاری معتقد بودند این تحریم‌ها اقتصاد روسیه را فلج خواهد کرد و کاهش چشمگیر ارزش پول ملی این کشور در هفته‌های ابتدایی نیز چنین فرضیه‌ای را تقویت کرد. اما در ادامه روبل روسیه به شدت تقویت شد و اقتصاد این کشور نیز روند روبه رشدی در پیش گرفت؛ به طوریکه بسیاری از تحلیلگران غربی امروز مقاومت اقتصادی روسیه را تحسین می‌کنند.

تقویت ارزش روبل نقطه قوت روسیه در جنگ اقتصادی با غرب

تا پیش از وقوع جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی غرب علیه روسیه، هر دلار آمریکا در حدود ۷۵ تا ۸۰ روبل قیمت گذاری میشد. در هفته‌های ابتدایی وضع تحریم‌ها، ارزش پول ملی روسیه به شدت کاهش یافت، به طوریکه هر دلار تا بیش از ۱۵۰ روبل نیز خرید و فروش میشد. اما در ادامه روبل روسیه با اقدامات دولت این کشور نسبت به دلار و یورو به شدت تقویت شد، به طوریکه در حال حاضر نسبت روبل به دلار بالاتر از دوران قبل از تحریم‌ها قرار دارد و هر دلار کمتر از ۷۰ روبل خرید و فروش می‌شود.

در نمودار زیر روند تغییر نسبت روبل به دلار از ابتدای سال جاری میلادی نشان داده شده است.

تداوم درآمدهای ارزی روسیه و کنترل شدید جریان سرمایه به منظور جلوگیری از ایجاد تقاضای کاذب برای ارزهای خارجی و خروج سرمایه، در کنار مدیریت نرخ بهره بانکی، مهمترین دلیل تقویت روبل در هفته‌های اخیر و با وجود تحریم‌های غرب محسوب می‌شود.

مقاومت تعجب برانگیز اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌ها

هرچند از ابتدای سال جاری میلادی اقتصاد روسیه با مشکلاتی همچون افزایش نرخ تورم، خروج بسیاری از شرکت‌های خارجی و ایجاد مشکل برای برخی از شرکت‌های داخلی مواجه شده است، اما آمارها نشان می‌دهد تحریم‌ها نتوانسته است عملکرد اقتصاد این کشور را با مشکل جدی مواجه کند.

به طور خاص میزان مصرف برق در روسیه در طول سال جاری میلادی تقریبا ثبات مانده که نشان می‌دهد اقتصاد این کشور با رکود عمیقی مواجه نشده است. در زمینه رشد اقتصادی نیز به طور طبیعی این کشور با رشد منفی اقتصادی مواجه شده اما میزان آن به مراتب بهتر از پیش بینی‌هایی است که در ابتدا میشد. در اوایل وضع تحریم‌های انتظار می‌رفت رشد اقتصادی روسیه تا منفی ۱۵ درصد برسد اما بعد از مشکلات هفته‌های ابتدایی، اقتصاد روسیه بهبود خوبی را تجربه می‌کند و رشد اقتصادی این کشور نیز در بدترین حالت منفی ۵ درصد خواهد بود.

در نمودار زیر عملکرد رشد اقتصادی روسیه در سال‌های اخیر نشان داده شده است.

راز مقاومت اقتصادی روسیه در برابر تحریم‌های غرب

روسیه در مقایسه با کشورهای غربی یک اقتصاد بسته دارد و همین مسئله تا حدی از اثرگذاری تحریم‌های غرب کاسته است. اما دلیل مقاومت اقتصادی روسیه در برابر تحریم‌ها به این نکته ختم نمی‌شود. از زمان شروع جنگ اوکراین روسیه بیش از ۶۵ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات سوخت‌های فسیلی کسب کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است.

تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا و اروپا تاکنون نتوانسته است صادرات انرژی روسیه را متوقف کند یا دسترسی دولت این کشور به منابع حاصل از آن را مسدود نماید؛ در مقابل به دلیل رشد قابل توجه قیمت‌ها، درآمدهای ارزی روسیه در مقایسه با پیش از جنگ اوکراین، با افزایش نیز همراه بوده است. این مسئله یکی از دلایل اصلی توان مقاومت اقتصادی روسیه در مقابل تحریم‌های آمریکا و اروپاست.

منبع: اکونومیست

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.