۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۳۴۶ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بعد از آنکه شرکت خودروسازی رنو فرانسه به دلیل تحریم‌ها مجبور به ترک بازار روسیه شد، دولت روسیه دارایی‌های رنو در این کشور را مصادره و ملی اعلام کرد. پیش از این روسیه دومین بازار بزرگ فروش محصولات رنو بود و ۴۵ هزار کارمند روسی در کارخانه این شرکت در مسکو مشغول کار بودند. بر اساس گفته‌های مقامات روسی، تمام دارایی‌های رنو در روسیه به قیمت یک روبل خریداری شده است و با وجود خروج رنو، کارخانه این شرکت به تولید خودرو روسی ادامه خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد کارخانه خودروسازی رنو فرانسه به دلیل وضع تحریم‌های اقتصادی کشورهای اروپایی علیه روسیه بعد از جنگ اوکراین، تصمیم گرفت بازار این کشور را ترک کند. این درحالیست که رنو مالک ۶۸ درصد سهام شرکت خودروسازی بزرگ روسیه به نام اتوواز بود و از سال ۲۰۰۸ در بازار این کشور به فعالیت می‌پرداخت. از زمان شروع جنگ اوکراین، شرکت رنو برای توقف فعالیت‌های خود در روسیه و خروج از این کشور تحت فشار قرار گرفته بود و حتی ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، صریحا از مقامات این شرکت درخواست کرده بود روسیه را ترک کنند. با اینحال شرکت رنو برای چند ماه و به دلایل اقتصادی و پیدا نکردن شریک مناسب، در برابر فشارها مقاومت کرده بود و از روسیه خارج نمیشد.

روسیه کارخانه خودروسازی رنو در این کشور را مصادره کرد

بعد از ترک بازار روسیه از سوی شرکت خودروسازی رنو فرانسه، دولت روسیه کارخانه این خودروسازی و سهام آن در شرکت اتوواز را مصادره و ملی اعلام کرد. کارخانه خودروسازی رنو در شهر مسکو، به تولید خودروهای برند رنو و نیسان مشغول بود.

گفتنی است شرکت رنو نزدیک به ۴۵ هزار کارمند در کشور روسیه داشت و بازار روسیه بعد از اروپا، بزرگترین بازار فروش محصولات رنو محصولات میشد. مقامات شهر مسکو تاکید کرده‌اند با وجود خروج رنو از بازار روسیه، تولید خودرو در کارخانه ملی شده این شرکت فرانسوی همچنان ادامه خواهد داشت؛ هرچند از این پس به جای محصولات رنو و نیسان، محصولات تولید داخلی روسیه در این کارخانه تولید خواهد شد.

فروش تمامی دارایی‌های رنو به قیمت یک روبل

در حال حاضر جزئیات مالی این مصادره و ملی اعلام کردن دارایی‌های شرکت خودروسازی رنو فرانسه در روسیه اعلام نشده است اما پیش از این دنیس منتورف وزیر تجارت و صنعت روسیه، در اظهار نظری جالب اعلام کرده بود شرکت رنو قصد دارد تمامی دارایی‌های خود در روسیه را به قیمت یک روبل به فروش برساند.

بر اساس قرارداد منعقد شده بین دولت روسیه و شرکت رنو، برای این شرکت امکان بازگشت و مالکیت مجدد سهام شرکت خودروسازی اتوواز در نظر گرفته شده است.

منبع: فرانس ۲۴

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.