۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۱۵۱ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰ دسته: انرژی نام نویسنده: احسان امیدی
۰

مقامات دولتی و قانونگذاران آمریکا در جریان تلاش برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، به تازگی بررسی قانونی به منظور قیمتگذاری دستوری انرژی را در دستورکار قرار داده‌اند. در صورت تصویب این قانون، در شرایط اضطراری، اختیار قیمتگذاری حامل‌های انرژی از شرکت‌های فعال در این حوزه سلب و به «شورای تجارت فدرال» به عنوان یک نهاد دولتی سپرده می‌شود. پیش از این دولت آمریکا باهدف کاهش قیمت‌ها، معافیت مالیاتی شرکت‌های فعال در حوزه انرژی را افزایش داده بود، اما این معافیت به جای کاهش قیمت برای مصرف کننده، تنها به افزایش سود شرکت‌های بزرگ انرژی منجر شده بود.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال ۲۰۲۲ میلادی قیمت حامل‌های انرژی به دلیل کاهش محدودیت‌های کرونایی و افزایش تقاضای جهانی و پس از آن وقوع جنگ اوکراین، به شدت افزایش یافته است. در آمریکا نیز افزایش قیمت حامل‌های انرژی یکی از دلایل اصلی رشد نرخ تورم محسوب می‌شود که ارقام بی سابقه در چند دهه اخیر رسیده است. در چنین شرایطی مقامات دولت آمریکا و قانون گذاران این کشور در حال بررسی راهکارهای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها هستند و در همین راستا به تازگی قانونی به منظور قیمتگذاری دستوری انرژی در حال بررسی در کنگره قانونگذاری آمریکاست.

قانون قیمتگذاری دستوری انرژی در مسیر تصویب در کنگره آمریکا

بر اساس این قانون که قرار است هفته آینده نمایندگان مجلس آمریکا درخصوص آن تصمیم گیری کنند، قرار است قیمتگذاری «بیش از حد» و «استثمارگرانه» شرکت‌های بخش انرژی ممنوع اعلام شود. این قانون درحال حاضر مورد حمایت نمایندگان دموکرات است ولی بخشی از جمهوری خواهان هنوز موافقت خود را با آن اعلام نکرده اند.

بر اساس این قانون که «جلوگیری از افزایش قیمت سوخت برای مصرف کننده» نامگذاری شده است، در زمانی که رئیس جمهور آمریکا شرایط «اضطراری امنیت انرژی ملی» اعلام کند، افزایش قیمت حامل‌های انرژی به کلی ممنوع می‌شود و «شورای تجارت فدرال» به عنوان یک نهاد دولتی، قدرت قیمتگذاری انرژی را در دست می‌گیرد.

نانسلی پلوسی سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر اکثریت دموکرات‌ها در این مجلس، درخصوص شرایط فعلی قیمتگذاری حامل‌های انرژی در آمریکا گفت: سوء استفاده در افزایش قیمت‌های انرژی باید متوقف شود. این مسئله حقوق مصرف کنندگان را ضایع کرده است.

افزایش قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین سطح تاریخی

قیمت خرده فروشی حامل‌های انرژی از جمله بنزین در آمریکا در طول هفته‌های اخیر روندی به شدت صعودی داشته و این مسئله به یکی از بزرگترین نگرانی‌های دموکرات‌ها برای انتخابات‌های پیش رو تبدیل شده است.

در حال حاضر قیمت خرده فروشی هر لیتر بنزین در آمریکا به بالاتر از ۴.۴ دلار رسیده که بیشترین میزان در دهه‌های اخیر است. در نمودار زیر قیمت هر لیتر بنزین در آمریکا در سال‌های اخیر نشان داده شده است.

تلاش دموکرات‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت انرژی

مقامات حزب دموکرات آمریکا معتقدند بخشی از مشکل افزایش قیمت حامل‌های انرژی در این کشور، به سازوکار حاکم بر بازار انرژی و نحوه فعالیت شرکت‌های بزرگ در این حوزه مربوط می‌شود. شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه انرژی آمریکا از زمان وقوع جنگ اوکراین و افزایش قیمت هر بشکه نفت به بالای ۱۰۰ دلار، سود های کلانی را به دست آورده اند و مقامات حزب دموکرات این کشور معتقدند شرایط حاکم بر بازار باید به نحوی تغییر کند که شرکت‌ها امکان سوء استفاده و کسب سود کلان از شرایط بحرانی مردم را نداشته باشند.

مقامات حزب دموکرات معتقدند شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه انرژی باید سود حاصل از فروش گرانتر محصولات خود را در افزایش تولید انرژی سرمایه گذاری کنند تا به کاهش قیمت منجر شود، اما در طول ماه‌های اخیر این مسئله محقق نشده و در مقابل سود شرکت‌های انرژی به جای سرمایه‌گذاری، بین سهامداران آن‌ها توزیع شده است. این درحالیست که دولت آمریکا پیش از این به منظور جلوگیری از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، معافیت مالیاتی شرکت‌های فعال در این حوزه را افزایش داده بود؛ اما به دلیل عملکرد این شرکت‌ها و عدم سرمایه‌گذاری سود حاصل از این قانون در تولید بیشتر، این معافیت مالیاتی به کاهش قیمت برای مردم منجر نشده است.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.