۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۱۳۵ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ دسته: مسکن کارشناس: امیر شهبازی
۰

دولت شهر دوبی برای مدیریت بهینه جمعیت روبه افزایش، طرحی با عنوان «طرح جامع شهری ۲۰۴۰ دوبی» را در دستورکار قرار داده است. توسعه متوازن شبکه حمل و نقل و بازآفرینی بافت‌های قدیمی، از جمله مهمترین برنامه‌های طرح جامع شهری دوبی عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از مشکلات شهرهای دنیا مواجه شدن با افزایش جمعیت طی سال های آینده است که برخی از دولت‌ها برای مدیریت آن زمان به فکر چاره اندیشی برای سال‌های آینده افتاده‌اند. یکی از این شهرها، دوبی در کشور امارات است. در طول دو دهه آینده، انتظار می‌رود جمعیت دوبی از ۳.۳ میلیون نفر به ۵.۸ میلیون نفر افزایش یابد. از این رو دولت دوبی برای تضمین تبدیل شدن این منطقه به بهترین شهر جهان برای سکونت، طرحی با عنوان «طرح جامع شهری ۲۰۴۰ دوبی» را طرح ریزی کرده اند که هدف آن دگرگونی دوبی و ایجاد شهری یکپارچه با مدیریت مردم است.

استفاده بهینه از فضاهای موجود شهر نقطه قوت طرح توسعه ای شهر دوبی

طرح جامع شهری ۲۰۴۰ دوبی ،هفتمین طرح توسعه‌ای است که از سال ۱۹۶۰ به اجرا گذاشته شده است و تمرکز اصلی آن استفاده از فضاهای موجود شهری بیان شده است. علاوه بر طرح جامع که با هدف افزایش کیفیت زندگی ارائه شده، قانون شهرسازی نیز برای حمایت از توسعه پایدار شهری تدوین شده است. ویژگی های برجسته این طرح که باعث استفاده بهینه از فضاهای موجود در شهر خواهد شد، شامل موارد زیر است:

  • توسعه پنج منطقه اصلی شهر
  • افزایش ۲۵ درصدی فضاهای در نظر گرفته شده برای تاسیسات آموزشی و بهداشتی
  • افزایش ۱۳۴ درصدی فضاهای گردشگری
  • افزایش مساحت فضاهای اختصاص یافته به فعالیت‌های تجاری، صنعتی و اقتصادی به ۱۶۸ کیلومتر مربع
  • افزایش ۴۰۰ درصدی طول سواحل عمومی
  • اختصاص ۶۰ درصد از فضاهای شهری به مناطق طبیعی و فضاهای سبز
  • متمرکزسازی ۵۵ درصد از جمعیت در شعاع ۸۰۰ متری ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی

افزایش بهره وری مهمترین معیار در تبدیل دوبی به بهترین شهر جهان

سایر اهداف کلیدی طرح جامع شهری ۲۰۴۰ دوبی، شامل افزایش بهره‌وری در استفاده از منابع، مدیریت جمعیت پر جنب و جوش، دو برابر کردن فضاهای سبز و ایجاد فضاهایی برای سپری کردن اوقات فراغت در محیطی سالم برای ساکنان و بازدیدکنندگان است.

این طرح به دنبال ارائه ابزارهای پایدار و انعطاف پذیر برای تحرک و تقویت فعالیت های اقتصادی بیشتر و جذب سرمایه گذاری‌های خارجی در بخش‌های جدید است. اهداف دیگر شامل ارتقای پایداری زیست محیطی، حفاظت از میراث فرهنگی شهرو توسعه یک مدل حاکمیت برنامه‌ریزی جامع است. در مجموع دولت دوبی هدف اصلی از اجرای این طرح را تبدیل دوبی به بهترین شهر جهان برای سکونت بیان کرده است.

 جمعیت و اقتصاد شهر عامل تعیین کننده ایجاد امکانات شهری

بر اساس این طرح، توسعه و سرمایه گذاری بر روی پنج منطقه اصلی شهر متمرکز خواهد شد که هر کدام دارای مسئله خاص خود هستند. دولت در قالب این طرح،به منظور رفع نیازهای همه اقشار جامعه، از رشد اقتصادی و افزایش فرصت‌های شغلی حمایت و تسهیلاتی را فراهم می‌کند. لازم به ذکر است از پنج منطقه اصلی، دو منطقه جدید خواهند بود در حالی که سه منطقه دیگر را مناطق بازآفرینی شده از فضاهای شهری تشکیل خواهند داد.

مراکز شهری موجود عبارتند از دیره و بر دوبی، مناطقی تاریخی که شامل مراکز تجاری و مالی هستند و منطقه سوم که مرکزی برای گردشگری در نظر گرفته شده است دوبی مارینا خواهد بود. همچنین مراکز جدید را مرکز اکسپو ۲۰۲۰ که شامل مناطق مسکونی بوده و به کانونی برای نمایشگاه ها، گردشگری و بخش های لجستیک تبدیل خواهد شد و مرکز واحه سیلیکون دوبی «Dubai silicon oasis» که یک مرکز علم و فناوری و دانش خواهد بود که منجر به توسعه نوآوری و اقتصاد دیجیتال و پرورش استعدادها خواهد شد تشکیل میدهد.

امکانات موجود در نواحی هر یک از پنج منطقه اصلی براساس جمعیت آن تعیین خواهد شد و سلسله مراتب در نظر گرفته شده برای هر یک از نواحی به صورت زیر است:

  • شهرها: بزرگترین نواحی با جمعیت ۱ تا ۱.۵ میلیون نفر
  • شهرستان: جمعیت ۳۰۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ نفر
  • بخش: جمعیت ۷۰۰۰۰ تا ۱۲۵۰۰۰ نفر
  • ناحیه: جمعیت ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ نفر
  • جامعه: جمعیت ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ نفر
  • محله: جمعیت ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر

حجم سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها، بخش انرژی، خدمات دولتی و امکاناتی مانند مدارس، بیمارستان ها و مراکز تفریحی بسته به طبقه‌بندی نواحی خواهد بود.

حمل و نقل و بازآفرینی بافتهای قدیمی دو محور اصلی طرح جامع شهری دوبی

یکی از محورهای اصلی طرح جامع شهری ۲۰۴۰ دوبی ، حمل نقل است و هدف طراحان حصول اطمینان از اسکان ۵۵ درصد جمعیت در فاصله ۸۰۰ متری ایستگاه‌های اصلی حمل و نقل عمومی است. بر اساس اطلاعات موجود اقداماتی که برای توسعه حمل و نقل انجام خواهد شد شامل ساخت فرودگاه سوم دوبی در نزدیکی واحه سیلیکون دوبی، ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در سراسر شهر به عنوان بخشی از اقدامات تشویق ساکنین به سبک زندگی سالم‌تر و کاهش ترافیک و همچنین ایجاد راهروهای سبز برای اتصال مناطق خدماتی، مسکونی و مراکز کاری برای تردد عابران و دوچرخه‌ها و گسترش وسایل حمل و نقل پاک است.

بخش دیگری از طرح جامع، طرح توسعه حتا است. طرح حتا، بخشی از طرح گسترده‌تر دوبی، برای توسعه و ارتقای شهرت جاذبه‌های طبیعی و گردشگری حتا و همچنین حفاظت از محیط زیست آن است که علاوه بر ساخت یک نیروگاه برق‌آبی پایدار، با هدف افزایش سهم گردشگری و کشاورزی در تولید ناخالص داخلی منطقه تا ۳۲ درصد، به مردم منطقه این فرصت داده می شود تا به ترویج گردشگری و حفظ زیبایی‌های طبیعی حتا کمک کنند. لازم به ذکر است حداقل ۷۸ درصد از حتا به عنوان مناطق تحت حفاظت تعیین خواهد شد، زیرا انتظار می‌رود جمعیت تا سال ۲۰۴۰ دو برابر شود.

بخش دیگری از این طرح به مسکن میپردازد که با هدف پاسخ دهی به نیازهای متنوع با بالاترین استاندارد در این طرح گنجانده شده است. از اقدامات در نظر گرفته شده میتوان به بازآفرینی مناطق مسکونی قدیمی، ساخت فضاهای سبز و امکانات تفریحی و ایجاد بانک‌های استراتژیک زمین برای فضاهای مسکونی اشاره نمود. مناطق مسکونی که قرار است توسعه یابد شامل ویلاها، مجتمع‌ها خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری نشنال

انتهای پیام/مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.