۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۹۹۸ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰ دسته: ارز ترجیحی، کشاورزی
۰

حسین درودیان اقتصاددان، ضمن صحیح دانستن حذف ارز ترجیحی، شیوه اجرای آن را مهم دانست و افزود: بهترین نوع حمایت تامین یک سبد کالا برای خانواده‌های هدف است، چون ارزش‌گذاری اجتماعی بیشتری دارد و بر رابطه دولت ملت تاثیر مثبت می‌گذارد.

به گزارش مسیر اقتصاد حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ که توسط دولت سیزدهم به مرحله اجرا در آمده است، موجی از واکنش‌ها را در جامعه در پی داشته است و کارشناسان مختلفی به بحث و بررسی آثار این تصمیم دولت روی آورده‌اند. در این راستا برنامه عیار سه شنبه ۲۰ اردیبهشت در قسمت پرونده ویژه به موضوع بررسی حذف ارز ۴۲۰۰ به عنوان سرآغازی برای پایان دادن به رانت ارزی اختصاص داشت. یکی از مهمانان این قسمت از برنامه حسین درودیان اقتصاددان و کارشناس مسائل پول و بانک بود.

در مورد میزان قاچاق آرد اغراق شده است

درودیان با اشاره نقش این ارز ترجیحی در حمایت از مردم گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی تا حدی از مصرف‌کننده حمایت کرد مثلا با توجه به اینکه قیمت جهانی گندم تقریبا کیلویی ۱۲ هزار تومان است، یک نان بربری فقط ۶ هزار تومان آرد می‌برد نه اینکه قیمت فروش آن ۲ هزار تومان باشد. اما در زمان وضع این قانون بهترین گزینه برای حمایت از مردم نبود.

وی ادامه داد: در مورد قاچاق آرد اغراق شده است، زیرا شبکه توزیع آرد ما به گونه‌ای نیست که بتوان مقدار زیادی را قاچاق کرد، به طوری که طبق آمارها حدود ۲.۵ درصد مصرف گندم کشور قاچاق می‌شود. اما در مورد روغن، قضیه فرق می‌کند چرا که سبکه توزیع آن متفاوت است.

برنامه دولت برای اصلاح یارانه ها در مرحله اجرا حائز اهمیت است

این اقتصاددان افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده‌های دامی با اینکه برای تولیدکننده دو برابر تمام شده ولی روی قیمت مصرف‌کننده تاثیرگذار بود. برداشتن ارز ۴۲۰۰ یک افزایش معنی‌دار در قیمت‌ها به وجود می‌آورد که این مسئله نیازمند یک برنامه مدون و فکر شده‌ای است که بایستی وجود داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: برنامه دولت برای ارائه یارانه به مصرف‌کننده نهایی، روی کاغذ درست است ولی جزئیات وجوه اجرایی موضوعات است که تفاوت را ایجاد می‌کند. چرا که به موضوع صرفا نگاه اقتصادی دارد و از سایر وجوه مانند مسائل اجتماعی غفلت می‌شود.

درودیان همچنین گفت: اینکه در قضیه ارز ۴۲۰۰ تومانی به دنبال تغییر باشیم را کار درستی می‌دانم ولی به نظرم بهتر بود روش‌های تدریجی استفاده می‌شد، به این معنی که فاصله ارز ترجیحی و آزاد را در طول یک دوره‌ی زمانی طی کنیم و یا کالاها قلم به قلم کاهش پیدا می‌کردند.

بهترین نوع حمایت می‌تواند شامل یک سبد کالا برای خانواده‌های هدف باشد

وی در مورد شیوه درنظر گرفته شده پرداخت یارانه‌ها گفت: با حذف ارز ترجیحی اصل حمایت توسط دولت همچنان پا برجا خواهد ماند اما بهترین نوع حمایت می‌تواند شامل یک سبد کالا برای خانواده‌های هدف باشد، چون ارزش‌گذاری اجتماعی بیشتری دارد و بر رابطه دولت – ملت تاثیر مثبت می‌گذارد. البته تئوری اقتصاد از پرداخت نقدی دفاع می‌کند چون ممکن است برخی، آن کالاهای انتخاب شده را نخواهند.

درودیان در پایان افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مقدمه‌ای بر کارهای اقتصادی دیگر نیست ولی اصل آن می‌تواند موجب جرأت و جسارت دولت و حرکت به سمت کارهای جدی‌تر شود. به نظرم این کار ساده بود، کار پیچیده وقتی است که با جریان‌های ذی‌نفع در دیگر عرصه‌ها درگیر شوند مثلا در بحث مالیات.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.